Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

MF 50B packa om cylinder till stickan

23 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

FredrikH (trådstartaren)

#16 » 20:17:39, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm, undrar om kolven jag har ser likadan ut som den du har? Bilden ovan med "Mer mosade packningar" så är packningarna från toppen:

1. Svart. 6,0 mm tjock, platt mot toppen och V-ytterformad nedåt. Rätt hård plast.
2. Vit. 7,7 mm tjock, V-innerformad uppåt, V-ytterformad nedåt. Känns lite mjukare än packning 1. Lite svårt att mäta då den är så trasig.
3. Svart. Helt kass. Går ej att mäta. Känns nästan som armerad gummislang.
4. Vit. Som packning 2 tror jag.
5. Svart. 7,7 mm tjock. V-innerformad uppåt, platt nedåt. Denna hade för övrigt gått av. Rätt hård plast.

Hela utrymmet där packningarna sitter har bredden 30,3 mm. Diametern på kolven där packningarna sitter är 88,9 mm. Innerdiametern på cylindern är 107,8 mm. Plus/minus en tiondel cirka...

Surfade för övrigt runt och letade packningssatser. Hittade en eller två tänkbara kandidater:
https://www.traktordelar.net/entreprena ... 21m92.html
Bilden ser ut som den kommer från en förskola. Inga mått överhuvudtaget...
https://www.ebay.de/itm/Dichtsatz-f-Aus ... SwZ2ZecP8Z
Verkar vara samma sats som ovan.

Jag fattar inte varför ingen av ovan butiker eller OIE kan bifoga en fullständig specifikation på packningssatserna? Hur svårt kan det vara?
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76



FredrikH (trådstartaren)

#17 » 17:34:13, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:idee3:
Nu börjar jag få ihop saker. Man lär så länge man lever. Det V-pack jag länkade till ( https://www.teknikprodukter.se/webbshop/2301356n.html ) är det jag behöver. Jag tittade på bilden och trodde att det bara var en tätning, men det är ju hela packet. Insåg detta när jag var på Dione idag och de ringde Teknikprodukter och beställde just denna...

Beställer nog resten från OIE och hoppas att de passar stångtätningen som de gjorde för rp_92.
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76

FredrikH (trådstartaren)

#18 » 17:55:52, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så beställer jag resten från Teknikprodukter eller Dione. Gissar på att det är denna V-pack som behövs till stångtätningen:
https://www.teknikprodukter.se/webbshop/2301163n.html
Måtten stämmer i alla fall med det jag mätt upp. De är tätningarna på bilderna under "Packningar på kolvstångsgenomföringen" som kanske borde kallas "Tätningar på cylinderhuvud" Eller kort och gott stångtätningar. Kämpar med terminologin...
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76

FredrikH (trådstartaren)

#19 » 19:33:02, 28-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätningar, tätningar, Tätningar...

Köpte först från OIE, men där var det inte många rätt. Den satsen skickar jag tillbaka. Som referens kom detta i paketet:
Bild
Bild
Bild

På Dione gick det bättre:
Först en bild på gamla avstrykaren. Gummidelen hade lossnat från metallhöljet vilket satt kvar i cylindertoppen. Det lurade mig till att tro att det var en konstig och ovanlig form på avstrykaren. Kanske var det likadant för dig rp_92?
Bild

Det fanns i vilket fall en ny avstrykare som lagervara benämnd: AVSTRYKARE 57,15x69,8x7,94 VA.
Bild

Stödring och O-ring till cylindertoppen. Benämnda: STÖDRING 101,2 x 3,53 och O-RING 101,2 X 3,53 NBR70.
Bild

Kolvtätning. Benämnd VPT 88,89*107,6*30,16. (https://www.teknikprodukter.se/webbshop/2301356n.html). Mått i tum är 3 ½ x 4 ¼ x 1 3/16
Bild
Det är olika material i ringarna. Gissar att bottenringen (back-up ring, male adapter), den längst till vänster, är PTFE. Tre av V-ringarna samt toppringen (header ring, female adapter) i förstärkt nitrilgummi (reinforcedcotton fabric with nitrile rubber) och två V-ringar av rent nitrilgummi.

O-ring till kolven. Benämnd O-RING 36,1 X3,53 NBR 70.
Bild

Lagerring (guide-ring, styrring). Denna återanvänder jag.
Bild

Stångtätning. Benämnd V-PAC 57,1x69,85x25,4. (https://www.teknikprodukter.se/webbshop/2301163n.html)
Bild
Olika material i ringarna. Topp (längst till vänster) och botten (längst till höger) i PTFE. Tre av V-ringarna (svarta) i förstärkt nitrilgummi. Två (vita) av rent nitrilgummi.
Denna är egentligen för bred Jag behöver en i dimensionerna 57.15X69.85X22.2 [mm] eller 2 ¼ X 2 ¾ X ⅞ [inch]. Dock går det att plocka bort en ring och då får den rätt dimension. Vilken plockar jag bort? Svart eller vit? Och vilken del går mot botten av cylinderhuvudet, alltså trycksidan? Jag har fattat det som att det är bottenringen, men den var monterad åt andra hållet på cylindern jag har, så blev lite osäker.

Ja, det blev en del detaljer, men kanske till hjälp om någon annan behöver packa om en likadan cylinder. Men vi får väl se hur det går. Ej packat om än. Rapporterar tillbaka.

3 personer gillar det här inlägget.
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76

FredrikH (trådstartaren)

#20 » 19:14:33, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, då var det ompackat ock klart. Fick kämpa en del, men det verkar ha gått vägen.

Stångtätningar.
Bild

Kolvtätningar.
Bild

Hängde i denna. Hoppas att det momentet räcker.
Bild

Kolvstången gled inte i av sig själv direkt. Extremt tajt. Fick bygga en tyngd av trä som kunde glida längs stången. Lyfte den så högt det gick för att sen kasta den ned längs stången. Sista biten för att få ned cylinderhuvudet i cylindern för att kunna montera stålringen krävde lite träsvarvning...
Bild
Bild
Bild

Cylinderhuvud nere och stålring på plats.
Bild

Körde därefter cylindern uppåt och efter en ljudlig smäll var huvudet på plats.
Bild

Monterade en egensnickrad packning mellan skruvringen och cylindern. Fanns ingen tidigare, men bomcylindern hade en packning på detta ställe. Urtagen för haknyckel var dessutom så djupa att det blev en öppning där skit kunde leta sig in.
Bild

Har testat och grävt lite och det verkar fungera. Läcker inte en droppe! Bara att vänta tills nästa cylinder ger upp.

/F

9 personer gillar det här inlägget.
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76

magloman

#21 » 19:25:40, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt! Snyggt jobbat!

Jag fyllde en sån där med packningsilicon en gång. För o slippa skit i den nästa gång som du säger.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

FredrikH (trådstartaren)

#22 » 20:42:52, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan det här forumet hade jag aldrig lyckats! Ovärderligt!

2 personer gillar det här inlägget.
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76

Offside

#23 » 22:08:20, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag sagt förut.
En Guldgruva av kunskap :thummar: :buga: :shake_hands: :hurra:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se