Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Luft i hydrauliken?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Goliath (trådstartaren)

#1 » 09:38:22, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har fått ett problem med min NH lb115 som jag inte riktigt förstår hur jag ska kunna lösa själv :)

Det var ett läckage på bromspedalen/inchpedal(?) på grävsidan:
Bild
Bild
Bild

Plockade bort den och satte i nya tätningar.
I samband med att jag tog bort den så passade jag på att byta ut 7 slangar som var dåliga.
Efter att jag monterat tillbaka "ventilblocket" och slangarna så är det något som strular.

Se video:


När jag startade traktorn efter slangbytet så åkte teleskopstickan ut av sig självt vilket resulterade i ett hål i garagetaket :ohnej:
Efter att jag kört funktionerna fram och tillbaka ett par gånger så vart det tvärtom, att stickan åker in av sig självt.

Vad kan ha hänt? Kan det vara luft i systemet som spökar?
Användarvisningsbild
Goliath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:17, 13-01-2015
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: New Holland Lb115
Mustang 2076 turbo skidsteer
Hakomobil 4000



akkamaan

#2 » 16:29:45, 21-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den goda nyheten, jag har hela manualen för NH B110/B115, hoppas det är rätt manual?
De dåliga nyheten, manualen är på 993 pdf-sidor och därför ganska seg att bläddra i
Den goda nyheten #2, jag har dragit ut Section 35, 128 sidor om hydraulsystemet, och det finns på den här länken
Eftersom telescope är optional så finns det lite om detta på sid 50-51 som beskriver 2 olika varianter med solenoidventilerna som styr telescope.
Man kan ju misstänka att det hänt något med solenoidventilen, speciellt om det är dessa pilot-slangar du hållit på och bytt. Kan t ex tänka mig att det kommit in nåt skräp som blockerar pilotventilen och tvingar telescope att gå ut/in okontrollerat.

Bild

Skall ladda upp resten av manualen till Downloads när jag får tid, samt ladda
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Goliath (trådstartaren)

#3 » 21:21:11, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Den goda nyheten, jag har hela manualen för NH B110/B115, hoppas det är rätt manual?
De dåliga nyheten, manualen är på 993 pdf-sidor och därför ganska seg att bläddra i
Den goda nyheten #2, jag har dragit ut Section 35, 128 sidor om hydraulsystemet, och det finns på den här länken
Eftersom telescope är optional så finns det lite om detta på sid 50-51 som beskriver 2 olika varianter med solenoidventilerna som styr telescope.
Man kan ju misstänka att det hänt något med solenoidventilen, speciellt om det är dessa pilot-slangar du hållit på och bytt. Kan t ex tänka mig att det kommit in nåt skräp som blockerar pilotventilen och tvingar telescope att gå ut/in okontrollerat.

Skall ladda upp resten av manualen till Downloads när jag får tid, samt ladda



WOW! Ska kolla igenom det som du laddad upp hittills nu ikväll :) Stort tack!
hade ju vart underbart om man kunde få ta del av hela boken.
Användarvisningsbild
Goliath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:17, 13-01-2015
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: New Holland Lb115
Mustang 2076 turbo skidsteer
Hakomobil 4000

akkamaan

#4 » 22:05:59, 22-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hela verkstadshandboken ligger på mitt Google-moln nu bara att bläddra i online alt ladda ner
https://drive.google.com/file/d/1Phw-b8FMNin4MdLnALKdtdVM7l287LzH/view?usp=sharing
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Goliath (trådstartaren)

#5 » 11:26:30, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Hela verkstadshandboken ligger på mitt Google-moln nu bara att bläddra i online alt ladda ner
https://drive.google.com/file/d/1Phw-b8FMNin4MdLnALKdtdVM7l287LzH/view?usp=sharing


Tack snälla! Nu har jag lite att läsa :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Goliath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:17, 13-01-2015
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: New Holland Lb115
Mustang 2076 turbo skidsteer
Hakomobil 4000


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se