Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

MF 50B Dubbelverkande uttag lastare!?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

pd_jansson (trådstartaren)

#1 » 10:56:27, 23-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har uppståt behov att kunna köra en balgrip på min gamla traktorgrävare MF50B (tror typ -67) så jag behöver ett dubbelverkande uttag på frontlastaren, hur ska jag få till detta?

Såg i nån manual att det ev ska gå att hänga på ett extra reglage vid de två befintliga spakarna, dock så ser det inte riktigt ut på min som på bilden i manualen.

På bilden nedan finns en "plugg" (spårskruv) och motsvarande på andra sidan paketet, kan det vara så att dessa är T och P kanaler?

/Daniel
Bild
Bild
pd_jansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:38, 02-06-2014
Maskintyp: Traktorgrävare



pd_jansson (trådstartaren)

#2 » 09:03:24, 25-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade reservdelslistan och en sprängskiss på ventilpaketet men jag kan fortfarande inte utröna om det finns möjligheter till T och P port på sidorna? Någon annan som kan tolka det som syns?

/Daniel


Bild
Bild
Senast redigerad av pd_jansson 10:07:47, 25-06-2020, redigerad totalt 1 gång.
pd_jansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:38, 02-06-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

Sparrow

#3 » 09:14:44, 25-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte montera en 6/2 ventil på tiltfunktionen. Finns hos OIE . Borde va enklast.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

rp_92

#4 » 09:37:39, 25-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle säga att du behöver nog byta hela ventilpaketet för att få en tredjefunktion. På ovansidan där rören går ut är funktionerna. Jag har 6st anslutningar där på min som har tredjefunktion. Håller med Sparrow är nog enklast att köpa en 6/2 ventil från oie och koppla på tilten. Se bara till att du sätter den "tidigt" då rören delar sig utanför hytten för att gå till vardera sida. Jag köpte en 6/2, 1/2" för runt tusenlappen från oie för ett tag sen de har blivit riktigt billiga ventilerna på sistone. Alternativet är ju att kolla med skrotarna om de har någon mf50 eller 3305 eller liknande inne med 3spak. Men det lär vara dyrare. :)

Tillägg: Sitter en prioriteringsventil för att mata tryck till bakre paketet och returen till tank går genom "gaveln" rätt in i tanken som finns i lastarramen. Den ena av de 2 slangarna/rören på undersidan matar detta paketet och den andra matar vidare till grävaggregatet.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

Jac

#5 » 10:08:22, 25-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

P kallas den porten där oljan från pumpen går in i ventilblocket.
T kallas den porten där oljan går från ventilblocket till tank.
Arbetsportarna ut till varje funktion kallas A och B.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#6 » 10:12:45, 25-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ till 6/2 ventil är att montera ett separat ventilblock med en eller flera funktioner i serie med det existerande.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

pd_jansson (trådstartaren)

#7 » 12:26:30, 25-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för kommentarer och ideer!

Sparrow skrev:Kan du inte montera en 6/2 ventil på tiltfunktionen. Finns hos OIE . Borde va enklast.


Jo det är ett alternativ har jag också kommit fram till. Typ denna:
https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... l/P-49674/

Om man skulle koppla till en monoventil i serie skulle man alltså gå på utgången på undersidan (högra på bilden) och sätta en sån här
https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... 500-50-15/
eller blir det strul med flöde till grävaggregatet då?

Bild

Om man skulle ersätta hela paketet med ett ny, skulle detta funka?
https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... 500-50-45/
Hur blir det med prioriteringsventilen som nämnts med tanke på flöde/tryck till grävagg?

Såg att de flesta grejer ligger runt ett maxflöde av 60l/min, är det tillräckligt?

/Daniel
pd_jansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:38, 02-06-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

Jac

#8 » 14:14:49, 25-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen ger 108 lpm vid 2000 rpm enligt servicemanualen så du måste upp i storlek på ventil. Hur mycker varvar motorn vid transportkörning?
MF 50B servicehandbok

Ersätter du existerande ventilpaket med ett nytt så är det inte säkert lastaren blir lika fin att köra (om den nu är det). Ofta har ventiler för anläggsmaskiner lite specialutformade slider för att förbättra körbarheten för just den maskinen. Det är inte säkert att en universalventil blir lika fin att köra.
För balklämman spelar det mindre roll.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se