Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Volvo 646, glapp i infästning bomcylinder

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Ed Studge (trådstartaren)

#1 » 03:36:36, 13-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har glapp i infästningen på bomcylindern, antar att det sitter nån form av lager inne i cylinderns fästöra som är slut, glappar ganska rejält.
Har helst ingen lust och börja riva innan jag fått tag på delar för även om jag inte kan använda grävaren till några större jobb så kan jag i alla fall använda lastaren.

Eller måste ja riva för att se vad som är slut?
Hur som helst så behöver jag hjälp, vad är det jag behöver, och var får jag tag på delar?

Bild

Bild
Ed Studge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:39:10, 07-09-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo 646



Michael Meier

#2 » 07:24:37, 13-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan väl lossa skruvarna (insex), slå ut sprinten, lyfta upp hydraulcylindern och titta vad du har för något.

glappet kan sitta i cylinderfästet eller sprinten, eller i båda dessa och du får svar på det mesta om du tittar efter.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ed Studge (trådstartaren)

#3 » 00:00:00, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp det har du rätt i, bör väl riva för att se vad som måste bytas.
Är bara lite rädd att maskin blir stående, oanvändbar, medans jag jagar delar...

Vart köper man delar till en sån här maskin då?
Om glappet är i cylinderfästet så är det kanske vilken firma som helst som säljer cylindrar?
Ed Studge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:39:10, 07-09-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo 646

Michael Meier

#4 » 00:08:18, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grovt sett behöver du dra ut sprinten för att kolla, det är inte riktigt samma sak som att få maskin stående tills du får hem delar.

200:- och uppåt beroende på vilken leverantör för ledlagret, går säkert att ordna över dagen om du har bråttom, sprintslitage är jobbigare, kräver svets och stångmaterial.

Vad har du för samhälle dit du brukar åka ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 00:15:10, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Bild

Sprinten är 60 X 160mm (Pos2) eller 45 X 160mm .. jag vet inte.
Kanske inte länklager utan bussning ? har faktisk ingen koll..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bygert

#6 » 11:18:05, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ju ut som det är ok i öronen på svängstolpen. Det underlättar i så fall. För att bedöma resten måste du ut med sprinten och räkna med att det behövs grovt våld. Har du tur så räcker det med att byta lager. I med ett nytt och klar. Med mindre tur så har det gnagt på sprinten. Då är alternativen att hitta en ny eller att svetsa på och svarva den gamla. Det du inte vill är att det ska ha ätit i örat på cylindern. Som det ser ut är det risk för det. I så fall blir det jobbigt på riktigt. Kör inte med risk att göra skadan än värre utan riv i sär och se hur det ser ut.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Ed Studge (trådstartaren)

#7 » 02:05:48, 17-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av erfarenhet så vet jag att när saker och ting rivs isär så är det inte alltid att man får ihop det igen med en gång och då blir det stående, kortare eller längre stund, och eftersom att jag använder traktorn med lastaren frekvent (Alltså inte grävaggregatet) så tar det emot att riva nåt för mej okänt och riskera att maskinen blir oanvändbar på obestämt tid. Därav min tvekan. :grin:

Som ni skriver och som jag väl egentligen vetat nån stans i bakhuvet så måste ja ju riva för att se vad som måste göras.
Om det ätit i örat på cylindern så är det väl "bara" till å byta öra då? En kompis gjorde det åt mej på en cylinder på lastaren på jordbrukarn ja hade innan 646'an så de kanske han kan fixa nu också om det behövs.

Ska se på det till veckan, återkommer säkert med en del frågor då igen... :grin:
Tack för hjälpen så länge!

2 personer gillar det här inlägget.
Ed Studge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:39:10, 07-09-2014
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo 646


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se