Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

MF 50B - Demontera bomcylinder

22 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

bullit2 (trådstartaren)

#16 » 21:53:40, 10-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken resa! Försökte bränna på med en liten mapp-gasbrännare utan att lyckas. Muttrarna på lyftcylindrarna rörde sig inte en mm. Fick till slut tag på en verkstad 1 timme bort som kunde ta kolvarna (semestertider gjorde det inte lätt). 2500 per cylinder trodde han till att börja med. Lät rimligt. När jag lämnade in dem och han såg att det var tum trodde han det skulle bli lite dyrare. Lovade att allt inte skulle gå på mer än 10 000.
Han hade inte heller så lätt :P Efter mycket om och men med hydralkraft och brännare fick han skära av den ena kolvstången helt och båda muttrarna fick han kapa bort. Tillverkade nya muttrar i aluminium åt mig och svetsade och svarvade om den ena kolvstången. De skickade fel packningar till honom så det drog ut på tiden. Hämtade dem i fredags och monterade tillbaka allt under kvällen för att kunna köra på lördagen. Var klar halv ett på natten.
Ska köra igång dagen efter - ena lyftkolven läcker som ett såll ut hålet för låstråden, andra lyftkolven läcker i kopplingen. Han har stukat den under arbetet så den läcker i kopplingen till slangen...
Ringer och kör upp den på måndag morgon. Han ursäktar sig för stukningen och erkänner att han tagit fel o-ring i ena cylindern. Han hade tydligen insett det under fredagen när han hittade rätt o-ring på arbetsbänken. Hoppades att det skulle hålla ändå men var beredd på mitt samtal :P
Nu funkar den i alla fall och trots allt extrajobb fick jag det för 10 000 så jag får säga att jag är nöjd. Nu fungerar maskinen hur fint som helst. Blir till att serva den inom kort med byte av samtliga filter bla.

4 personer gillar det här inlägget.
bullit2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:32, 09-07-2020
Ort: Stallarholmen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b



bullit2 (trådstartaren)

#17 » 22:02:05, 10-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
bullit2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:32, 09-07-2020
Ort: Stallarholmen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b

fretchi

#18 » 23:28:35, 10-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Muttrar i aluminium? Låter inte som något jag velat ha någonstans på en hydraulcylinder :?
Vilka muttrar är det vi snackar om nu?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

bullit2 (trådstartaren)

#19 » 05:21:03, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var också lite tveksam. Du kan se den ena på på den övre bilden i senaste bildserien. Min terminologi kanske inte är 100 men det är den yttersta delen på cylinderröret - som omger kolvstången och "proppar igen" hydralcylindern. De var i gjutjärn egentligen men det skulle ta en vecka till minst för att fixa det. Han har provtryckt för att se om det håller och gett mig 1 års garanti.

2 personer gillar det här inlägget.
bullit2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:32, 09-07-2020
Ort: Stallarholmen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b

Michael Meier

#20 » 05:46:40, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

cylinderhuvud ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bullit2 (trådstartaren)

#21 » 10:22:45, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:cylinderhuvud ?


Låter rimligt. Men jag har ingen svensk reservdelshandbok eller verkstadshandbok så du har nog bättre koll än jag ;)
bullit2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:32, 09-07-2020
Ort: Stallarholmen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b

rp_92

#22 » 12:05:11, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade inte varit orolig för att de är aluminium. Cylinderhuvudet är ca 8-10cm tjockt. :) Finns ju ingen gänga eller något som kan ge sig sitter ju med låstråden. Men visst finns ju en risk att låstråden äter in i aluminiumet och börjar läcka med tiden.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se