Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

MF 50B - Demontera bomcylinder

22 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

bullit2 (trådstartaren)

#1 » 17:54:05, 20-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag ska packa om bomcylindern på min MF 50B från 1976. Själva "locket" till cylindern kommer inte bli något problem att få av vilket är skönt men jag får inte av hydralslangarna från cylindern. Tänkte lossa returslangen och sedan lossa sprinten närmast hytten för att sedan vinscha ihop kolven så jag kan få ur cylindern ur resten av bommen men jag får inte isär slangarna. Några förslag? Jag är orolig för att jag ska dra sönder något om jag drar hårdare än jag gjort hittills. Försöker jag skruva isär på fel ställe?

Bild
Bild
Bild
Bild
bullit2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:32, 09-07-2020
Ort: Stallarholmen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b



Michael Meier

#2 » 22:23:10, 20-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bullit2 (trådstartaren)

#3 » 23:06:14, 20-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Micke!
Trodde det skulle gå sönder något långt innan det släppte:P
Det var läskigt.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
bullit2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:32, 09-07-2020
Ort: Stallarholmen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b

Michael Meier

#4 » 06:40:16, 21-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du ut stången nu ? ser ut att vara lite trångt om plats..

Vad har du för cylinderdiameter ? 114 eller 108mm

Bild

https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... 4bf58734e4
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bullit2 (trådstartaren)

#5 » 09:34:57, 21-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det. Måste knacka ut bomsprinten och försöka lirka ut cylindern så jag kan få isär den.

Jag vet inte än vilken packningssats jag behöver. Jag blev rekommenderad att demontera först och se efter. Var får du det andra diametermåttet ifrån? På den ena satsen står det (Art.nr. 1607427)

Cylinderdiameter 108 mm
Kolvstångsdiameter 50 mm

men på den andra (Art.nr. 41170) står det bara

"Med Cessna cylinder" för mig.

När man talar om cylinderdiameter antar jag att man talar om yttermått?
bullit2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:32, 09-07-2020
Ort: Stallarholmen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b

fretchi

#6 » 10:07:02, 21-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cylinderdiameter brukar ange insidan. Den verksamma diametern, så att säga :)

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

rp_92

#7 » 12:25:14, 21-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort samma operation på min har skrivit lite om det i min projekttråd men tar en snabb recap här. För att få ur cylindern så ska bommen läggas raklång på marken sen drar man ur sprinten i bommen för cylinder och kör ihop den med hydrauliken. Lägg in en planka i bommen för cylindern att glida på. Sen är det bara att lossa kolvstångändens sprint och koppla ur slangarna på cylindern och sen lyfta ur den. Detta är hur verkstadshandboken säger man ska göra. Enklare än att använda spännband! Så vet du när du ska få ihop den sen. Svårast är att linjera upp hålen i bommen när den ska dit. Använd en planka in i bommen för att kunna lyfta/sänka cylindern för att linjera dessa. Köp absolut inte packningar från OIE! Iprincip inga delar passar. Jag köpte hem båda satserna och ingen var rätt mer än på avstrykaren i den ena. Ta med alla packningar till en hydraulfirma och låt de mäta upp och plocka hem. Är tumgrejer så de lär inte har det på hyllan inte många som har det.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

Michael Meier

#8 » 15:26:38, 21-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt RP., det där hade jag glömt bort att packningarna inte passade :ohnej:
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bullit2 (trådstartaren)

#9 » 10:58:15, 22-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack RP! Din tråd om din MF50B är en fullständig guldgruva för en nybliven MF-ägare som jag.
Jag använde en lite annorlunda teknik fler att få ut bomcylindern ur bommen. Jag lossade först sprinten i aggregatet, drog ihop kolven med ett spännband, lossade yttre sprinten och lyfte sedan ur cylindern ut bommen.
Att få av "locket" på cylindern var inga problem men jag lyckades inte knacka in "kragen" så jag kunde få bort ringen som håller kvar kolven i cylindern. Ville inte röra sig en endaste mm. Blir till att åka in med den till en firma. Då passar jag på att lämna in lyft cylindrarna också. Synd att OIEs packningssatser stämmer så dåligt. Hade varit väldigt skönt för en nybörjare som jag om det fanns färdiga enkla paket som gick att använda.
10-15000 skulle allt kosta trodde verkstaden jag pratade med vilket inte låter så kul:/ Att få det gjort under semesterveckorna nu var också omöjligt...
Finns det ett bra alternativ till OIEs där man kan köpa packningar och sådant?

1 person gillar det här inlägget.
bullit2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:32, 09-07-2020
Ort: Stallarholmen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b

rp_92

#10 » 12:40:43, 22-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bullit2 skrev:Tack RP! Din tråd om din MF50B är en fullständig guldgruva för en nybliven MF-ägare som jag.
Jag använde en lite annorlunda teknik fler att få ut bomcylindern ur bommen. Jag lossade först sprinten i aggregatet, drog ihop kolven med ett spännband, lossade yttre sprinten och lyfte sedan ur cylindern ut bommen.
Att få av "locket" på cylindern var inga problem men jag lyckades inte knacka in "kragen" så jag kunde få bort ringen som håller kvar kolven i cylindern. Ville inte röra sig en endaste mm. Blir till att åka in med den till en firma. Då passar jag på att lämna in lyft cylindrarna också. Synd att OIEs packningssatser stämmer så dåligt. Hade varit väldigt skönt för en nybörjare som jag om det fanns färdiga enkla paket som gick att använda.
10-15000 skulle allt kosta trodde verkstaden jag pratade med vilket inte låter så kul:/ Att få det gjort under semesterveckorna nu var också omöjligt...
Finns det ett bra alternativ till OIEs där man kan köpa packningar och sådant?


Det lät dyrt men beror mycket på priset på packningarna. Jag har fått isärtagning och ihopmontering för runt 14-1500 per kolv hos våran lokala firma. 2-3timmars arbetstid har de debiterat då. Packningar har kostat från 600 till 5000. Teknikprodukter.se har mycket om du vet vad du letar efter. Bra telefonsupport har de också. Momentum har det mesta också och finns på många ställen. Tips är att varma och det rikligt det är så man får sakerna att röra sig. Acetylen och ingen gasol så det blir riktigt varmt då släpper det. Krypolja och en 1.5-2kg slägga med stort don kan gå också så bör den sen släppa. Rostar lätt fast då ytorna inte är lackerade.
Behövs gärna en hel maskinpark när det mekas trilskande hydraulcylindrar. Stickcylindern band jag i ett stödben och drog isär med traktorn. Min bomcylinder drog hydraulfirman isär med trucken och cylindern bandad i deras stora svetsbord.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

Michael Meier

#11 » 12:47:25, 22-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något stämmer inte med 15000, har du fått loss den såhär långt tyck jag du ska fortsätta på egen maskin, vad behöver du för att få ringen att släppa ?

Kolv och cylinderhuvudtätningarna får du från exempelvis Momentum
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bullit2 (trådstartaren)

#12 » 15:59:00, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej jag gav det ett försök till. Hängde fast cylindern i aggregatet och lossade cylinderlocket igen. Konstaterar att det inte går att knacka in "kransen" 1 mm ens en gång. Provar om det går att skruva på den. Det gör det... Med rörtång kan jag skruva ut kransen nästan 2 cm. Hmmm - drar tag i kolven och plopp. Så länge jag inte avviker i vinkel över huvud taget går det hur fint som helst. Annars nyper den som berget. Visar sig att jag har en skruv som låser fast "cylinderkransen" i cylindern - that's it. Trodde det var någon form av luftningsskruv bara eftersom den var så kort. Kan vara så att den gått av och inte låser kransen ordentlig. Monterade lös alla packningar och kunde hitta boven. Den inre packningen i kransen är helt slut. Torr som fnöske och kommer ut i delar.
Förövrigt stämmer inte min bomcylinder överens med något jag sett i någon manual/reservdelskatalog. Låsningen för kransen + fjädern runt kolven... Har jag kanske en sån här "cessna-cylinder" man kan köpa packningskitt till på OIE?

Visar sig att det ska bli lyftcylindrarna som blir de riktiga bovarna i dramat. Kollade med en kompis som säger att cylindermuttern sitter låst med en tråd på insidan av cylindern. Man ska rotera muttern tills tråden tittar fram i ett litet hål. Lirka/styra ut tråden och rotera muttern åt andra hållet för att tråden ska krypa ut. Därefter kan man lossa muttern. Problemet är att jag inte kan få muttrarna är röra sig alls. Några tips?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
bullit2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:32, 09-07-2020
Ort: Stallarholmen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b

bullit2 (trådstartaren)

#13 » 16:08:19, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

rp_92 skrev:Jag har gjort samma operation på min har skrivit lite om det i min projekttråd men tar en snabb recap här. För att få ur cylindern så ska bommen läggas raklång på marken sen drar man ur sprinten i bommen för cylinder och kör ihop den med hydrauliken. Lägg in en planka i bommen för cylindern att glida på. Sen är det bara att lossa kolvstångändens sprint och koppla ur slangarna på cylindern och sen lyfta ur den. Detta är hur verkstadshandboken säger man ska göra. Enklare än att använda spännband! Så vet du när du ska få ihop den sen. Svårast är att linjera upp hålen i bommen när den ska dit. Använd en planka in i bommen för att kunna lyfta/sänka cylindern för att linjera dessa. Köp absolut inte packningar från OIE! Iprincip inga delar passar. Jag köpte hem båda satserna och ingen var rätt mer än på avstrykaren i den ena. Ta med alla packningar till en hydraulfirma och låt de mäta upp och plocka hem. Är tumgrejer så de lär inte har det på hyllan inte många som har det.


När jag tittar på bilden på satsen till bommen från OIE ser packningarna ut att stämma exakt med de jag har i min cylinder - tror du ändå att de inte passar i och med felaktiga mått på packningarna i satsen och så?


Bild
bullit2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:32, 09-07-2020
Ort: Stallarholmen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50b

Michael Meier

#14 » 16:57:39, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Medurs rotation på muttern för att få ut tråden, eller hur, häng på ett enmetersskaft , ställningsrör för att förlänga ?

Kan du elda på med något ? gasol eller Acetylen/oxygenbrännare ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

rp_92

#15 » 17:23:28, 23-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bullit2 skrev:
När jag tittar på bilden på satsen till bommen från OIE ser packningarna ut att stämma exakt med de jag har i min cylinder - tror du ändå att de inte passar i och med felaktiga mått på packningarna i satsen och så?


Bild


Prova går ju alltid. Min såg också ut att stämma men endast avstrykaren passade. Går ju alltid skicka tillbaka sålänge man inte provmonterat de ser ju direkt om det är rätt eller inte.
Värm lyftcylindrarna. Väldigt mycket. Min fick de varma tills den blev röd då släppte rosten sen när den svalnat och det gick att skruva ur ringen.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se