Om det är så att traktorns
flöde faktiskt räcker till på tomgåmg så bör du ha ett mindre
ventilblock, dom 50 lpm som står i databladet är antagligen på fullgas eller nära fullgas. Vad är tomgångsvarvtalet på en sån pjäs? Låt oss anta en fjärdedel av max, då är vi nere på 12,5 lpm.
Att matcha ventilens storlek med pumpflödet är också viktigt för att få bra köregenskaper. När du drar i en
spak på en OpenCenterventil stryps centrumflödet i ventilen så att trycket byggs upp samtidigt som arbetsportarna öppnas. Har man en väldigt stor
ventil byggs det inte upp nåt användbart
tryck förrän sista mm spakrörelse. Dom goda köregenskaperna man får av att ha krypspår försvinner delvis, ett överdimensionerat krypspår blir ju typ som inget krypspår alls. Denna negativa effekt märks mer ju tyngre last man har.
12,5 lpm motsvarar faktiskt 1/4" ventilstorlek, tyvärr betyder det också ett mindre urval.
Kellfri sälger den här ventilen men den är skapad speciellt för
griplastare, inte säkert shockventilerna är lämpligt placerade för grävaggregat. Har inte nåt griplastarhydraulikschema på denna plattan, kan kolla imorgon.
https://www.kellfri.se/ventilpaket-7-se ... -spak-gl36Även om Kellfri har blandat rykte så tror jag att BLB är en seriös ventilproducent.
BLB har även en 20lpm sektionsventil, den uppfyller kriterierna:
https://blbhydraulic.com/download/?lang=enAnnars sälger Weimer den här ventilen som uppfyller de kraven men är alltför stor (50 lpm):
http://www.walvoil.com/allegati/catalog ... 03_ENG.pdfSom option till denna ventil finns det dock slider utformade för mindre flöde, 30 lpm och 15 lpm, just för att få bra köregenskaper vid mindre flöde (detta är en ovanlig option, finns bara på ett fåtal ventiler).
Walvoil SDM081 är en 1/4" ventil med shockventiler (SDM080 är utan) och uppfyller kraven. Vet inte vem som sälger i Sverige.
https://hydraulicsonline.com/walvoil-sd ... ol-valves/Ingen av dessa små ventiler klarar att släppa igenom 50 lpm när du gasar iväg men det kan lösas genom att koppla en 3-ports flödeskontrollventil före som klarar 50 lpm. Alternativt en
kulventil som du kan glömma slå om i tid och otid så oljan kokar.
Kanske är jag lite nojjig med jakten på perfekta köregenskaper men jag tror det är viktigt på grävare. På
frontlastare är det kanske inte lika kritiskt.
Oavsett finns ju ingen anledning att välja nåt som är sämre än vad det kan vara. De mindre ventilerna är antagligen billigare också.