Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Byta pump Ford 4550

2 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Dogge1122 (trådstartaren)

#1 » 13:11:49, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite funderingar på att byta pump på min gamla Ford 4550 traktorgrävare från 73 . Jag har kommit över en parker pump F2-70/35R men gissar att den kanske levererar alldeles för mycket för min maskin. Kanske sprutar hejvilt om man kopplar in den. :insomnia:
Vad jag vet så sitter det en cessna 24500 pump i den idag och tror den endast ger 150bar.
På parker pumpen är det två utgångar kan man plugga en port eller koppla ihop båda portarna eftersom jag endast har ett system i grävaren.
Eller är det mer värt att sälja parker pumpen om de finns nån som är intresserad av den, och köpa en ny cessna pump å byta till när den pumpen som sitter i inte orkar mer. Parker pumpen är helt ny och kostar ju en del att köpa ny
Dogge1122
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:57, 17-03-2020
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 4550



Jac

#2 » 17:54:09, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hydraulpump ger inte något tryck, den flyttar bara en bestämd mängd olja per varv i täta kammare, nästan oavsett motstånd. Pluggar du utloppet på en pump så spränger den sig själv direkt (eller smäller av en axel eller nåt). Maxtrycket i ett system med kugghjulspump bestäms av en tryckbegränsningsventil (överströmmare, tryckbegränsare etc).
Trycket som står angivet i ett datablad för en kugghjulspump (eller annan typ av fast pump) är inte hur mycket tryck pumpen kan GE, det är hur mycket den TÅL kontinuerligt , alltså hur högt du kan ställa tryckbegränsningsventilen.

Cessna hydraulik blev uppköpt av Eaton för flera decennier sedan och din pumpmodel är utgången för länge sedan. Dock finns det kinakopior på nätet.

Jag finner inget datablad på din Cessnapump så jag vet inte om Parkerpumpen är i samma storlek. Är Parker pumpen för stor vill du få varmgång i systemet då ventiler, slangar etc inte är dimensionerade för högre flöde.
Det enklaste är helt klart en Cessna kinakopia som passar rakt av.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se