Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Tranåslastare fungerar ej

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Hallan (trådstartaren)

#1 » 21:32:34, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Har en BM 350 traktorgrävare med Hymas 4s aggregat och Tranåslastare. Idag när jag skulle använda den för att skotta snö (min andra bm 350 gick topplockspackningen på...suck) så kunde jag lyfta och sänka lastaren lite, men sedan reagerade den inte alls, varken lyft/sänk eller tilt. Lastare och grävaggregatet går på gemensamt oljesystem (samma tank), men där lastaren går på traktorns originalpump och grävaggregatet på frontmonterad pump. Grävaggregatet funkar med alla funktioner. Värmde ventilpaketet till lastaren (enspaks med vajer) men hjälpte inte. Kan det vara något i ventilpaketet som hakat upp sig eller kan vajern x 2 hoppat ur (låter osannolikt)? Spaken var trög i början (gick inte att vicka den åt sidan för tilten) men släppte efter en stund. Eller är det originalpumpen som krånglar (tyckte inte att jag kunde höra något missljud)? Allt fungerade tidigare vid varmgrader, så kan det vara kylan som spökar? Såg ut som luft i oljan (bubblor) ev kan det vara läckage på originalpumpens sugsida (saknades en skruv vid infästningen av ledning mot pump). Om det är för lite oljenivå borde väl inte grävaggregatet fungera? Kan det vara fukt i oljan som gör att det blir ispropp på tryck/sugsidan eller kan något frusit sönder? Lastaren hade ju iofs lite liv i sig i början...
Min egen analys är att felet sitter antingen i lastarens ventilpaket (något som fastnat/hakat upp sig) eller att originalpumpen drar luft eller havererat. Var/hur börjar jag felsöka?

/D
Hallan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:39, 09-06-2016
Ort: Tobo, Tierps kommun,
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350 Boxer Jordbrukstraktor
Volvo BM 350 Boxer Traktorgrävare



bonnen513

#2 » 22:49:36, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

troligen is i sugsilen. Stämmer bra med att den funkade i början och fort blir sämre och det är ju kallt nu
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Hallan (trådstartaren)

#3 » 00:43:22, 08-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om is i sugsilen, borde då inte grävaggregatet också slutat fungera eftersom båda pumparna tar olja från samma tank?
Hallan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:39, 09-06-2016
Ort: Tobo, Tierps kommun,
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350 Boxer Jordbrukstraktor
Volvo BM 350 Boxer Traktorgrävare

bonnen513

#4 » 08:17:16, 08-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tar dom ur samma sil?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Hallan (trådstartaren)

#5 » 08:57:18, 08-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma ledning fram till före frontpumpen, sedan en förgrening till originalpumpen, så båda pumparna jobbar med samma tank/filter.
Hallan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:39, 09-06-2016
Ort: Tobo, Tierps kommun,
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350 Boxer Jordbrukstraktor
Volvo BM 350 Boxer Traktorgrävare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se