Sida 4 av 4

Re: Valmet 7000 traktorgrävare som har problem

InläggPostat: 08:14:16, 03-03-2021
av buurt
bangt skrev:var inte verktygslådan i bakskärmen på dom där?



Jo, det finns lådor i bakskärmarna och fram bakom framskärmarna.
Tyckte bara bruksanvisningen är rätt dålig. Inte bara på den här punkten.

Jag lade ett vinkeljärn på kolven, det är ju samma princip.

Re: Valmet 7000 traktorgrävare som har problem

InläggPostat: 08:29:42, 03-03-2021
av buurt
Hymas 89 skrev:Innan Lännen köpte Lundberg fanns det nya delar till gamla maskiner till utförsäljning.
Till både Hymas och Lundberg, sidan är borta på hemsidan men kan vara vi värt ett telefonsamtal.

Kul att funktioner går som dom ska.
Ibland kan det behövas en rengöring och justering av spakarna.

Skickat från min S41 via Tapatalk


Efter ett trevligt samtal till Lännen i Skellefteå, fick jag reda på att det faktiskt finns ruta höger bak, vilket i sig är extremt kul.
Mindre kul var väl att den kostar nästan 7000+mom, med frakten till mig.
Dörrutor fanns inte längre.

Jag fick också reda på att Hymas 9000 hade samma hytt, så om någon vet en raserad sådan, så är jag spekulant på delar.

För övrigt tillverkades det 154 Valmet 7000, som kuriosa:-)

Re: Valmet 7000 traktorgrävare som har problem

InläggPostat: 11:26:59, 03-03-2021
av Sparrow
88ecr o crjs här på forumet har ju löst problem med rutor " som inte finns". Kanske kan hjälpa dig. Kolla tråden om "Vammas Magnum -91 den finska straffången" :thumme:

Re: Valmet 7000 traktorgrävare som har problem

InläggPostat: 11:33:32, 03-03-2021
av buurt
Sparrow skrev:88ecr o crjs här på forumet har ju löst problem med rutor " som inte finns". Kanske kan hjälpa dig. Kolla tråden om "Vammas Magnum -91 den finska straffången" :thumme:


Tack!

Ja, ruta fanns ju, i alla fall höger bak, det var ju bara frågan om det är värt det priset.

Planglas i dörren går lättare att fixa,

Re: Valmet 7000 traktorgrävare som har problem

InläggPostat: 16:25:30, 03-03-2021
av bangt
De sitter väl perkins diesel och clark lådor i dom?

Re: Valmet 7000 traktorgrävare som har problem

InläggPostat: 16:45:45, 03-03-2021
av buurt
bangt skrev:De sitter väl perkins diesel och clark lådor i dom?


Ja, det stämmer

Re: Valmet 7000 traktorgrävare som har problem

InläggPostat: 17:06:27, 23-04-2021
av Kenneth Forsman
Skär ut en ruta i karbonat! Det är ju böjbart så du kanske behöver bygga en ram av rör typ som helglas dörrar ofta är byggda så du får stadga i rutan! Å använd härdad karbonat så den inte blir matt av isskrapande osv.

Re: Valmet 7000 traktorgrävare som har problem

InläggPostat: 19:47:00, 25-04-2021
av crjs
Intressant tråd och kul att det löste sig för dig :grin: Det var en Valmet 7000 som jag hade bestämt mig för först. Slutade ju dock med annat :smile:

Vad det gäller rutor, så kolla ifall du kan få tag i de som köpte upp lagret. Kan ju vara så att de har kvar schablonerna. Så var det för mig.
Fick svaret här i sverige att det inte går att få tag i rutan. När väl rätt person kontaktades så vart det inga problem alls att få en ny ruta tillverkad ut efter de gamla mallarna.
Så de kan löna sig att jaga runt.

Re: Valmet 7000 traktorgrävare som har problem

InläggPostat: 10:11:23, 08-05-2021
av buurt
crjs skrev:Intressant tråd och kul att det löste sig för dig :grin: Det var en Valmet 7000 som jag hade bestämt mig för först. Slutade ju dock med annat :smile:

Vad det gäller rutor, så kolla ifall du kan få tag i de som köpte upp lagret. Kan ju vara så att de har kvar schablonerna. Så var det för mig.
Fick svaret här i sverige att det inte går att få tag i rutan. När väl rätt person kontaktades så vart det inga problem alls att få en ny ruta tillverkad ut efter de gamla mallarna.
Så de kan löna sig att jaga runt.


Hej!

Lundberg hade kvar höger bak, 2 stycken, så jag köpte en.
Dörrutan gjorde jag av lexan, det fungerade.

Re: Valmet 7000 traktorgrävare som har problem

InläggPostat: 22:57:40, 07-01-2023
av akkamaan
buurt skrev:Kan tillägga att den VCU boxen jag har i maskinen bara styr stödbenens hastighet upp och ner.
Det förstår jag för om jag har den på max så är det som en katapult att fälla upp dem.

Potentiometern på VCU enheten har en FIN-justerande funktion av hastigheten. Normalt installerat så är det spaken som styr hastigheten på funktionen. Med potentiometern finjusterar eller "temperaturkompenserar" man strömstyrkan till förstyrventilens magnet. Resistansen i magnetlindningen varierar något med arbetstemperaturen. När man startar på morgonen i sträng kyla typ minusgrader så är resistansen lägre vilket medför att funktionen går snabbare och då kan man vrida ner potentiometern. När hydrauliken nått arbetstemperatur på 40-60 C så ökar resistansen i magnetspolen och styrströmmen minskar med långsammare funktion som följd och då vrider man ner potentiometern.
Så det är en knappt märkbar (för den ovane) förändring av hastigheten när man skruvar på potentiometern. Kan hända att ditt system med stödbenen använder on/off knappar för upp och ner. Men när VCU används för normal proportionell kranhydraulik så fungerar det som jag beskrivit ovan.

Bild
Bild