Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Låga / felaktiga hydraultryck grävaggregat?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

AN

#16 » 23:40:36, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brisse skrev: Funkar ju lite som en ställbar tryckbegränsare då trycket ökar om jag skruvar in den MEN- jag kommer bara till 130bar. Skruvar jag in den ännu mer släpper den inte igenom något alls så funktionerna i grävarn rör sig inte alls längre


Varför blir det så. Skruvas den i botten, bör ju inte funktionerna stanna. Då kan den ju inte dumpa något till tank, utan allt flöde till funktionerna.
Senast redigerad av AN 23:46:33, 15-03-2021, redigerad totalt 2 gånger.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



bonnen513

#17 » 23:44:13, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

skumt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Brisse (trådstartaren)

#18 » 09:55:11, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om att något är skumt.
När jag tittat på AN:s bifogade webföreläsning ser jag likheten med min ventil och hur den skall fungera. Men i mitt fall verkar det som något inte stämmer.

När man sen kikar i verkstadshandboken för 616, 616B och 646 ser jag ingen överströmmare på ventilpaket grävare på något av hydraul schemorna. Att jag kollar på samtliga modeller beror på att det ser ut som om ventilpaketet för grävaren är utbytt någon gång tillbaks i tiden. (Ser att det är gamla infästningshål som ej används) Och jag vet idag inte vad det är för fabrikat på paketet men det ser ut som det som skall sitta på 646 dvs ett Nordhydraulik paket. Dock med en överströmningsventil på inloppet.

Plockar bort ventilen idag och undersöker den litet litet närmare.
Återkommer framåt kvällen med mer info (och troligen mer frågor)
Brisse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:50, 23-06-2020
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 646, 1983

Jac

#19 » 10:07:03, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ditt ventilpaket har vissa likheter med Bucher (tidigare Hidroirma). Det är inte många märken som har shockventilerna i 45 graders vinkel.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Brisse (trådstartaren)

#20 » 20:12:41, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godkväll alla! Dags för avrapportering
Har nu skruvat ur ventilen och demonterat isär den i alla beståndsdelar.

1. Kollat och polerat kulan och sätena för kulan. Såg inga egentliga defekter här. OK

2. Åter kollat lilla hålet i botten på sliden.OK

3. Kollat den lilla ventilen. Det är inget genomgående längstgående hål i ventilen utan själva pinnen är avfasad på en kant och sedan försedd med ett hål igenom längst upp samt hål uppåt. (se bilder)
Oljan går väl då i i avfasade spåret till översidan på käglan och in i överdelen på ventilen och trycker sedan kulan i den övre delen uppåt varvid trycket över käglan sjunker och den öppnar för fullt till retur/tank. Om jag fattat rätt alltså :grin:

4. Polerat upp kanter på nedre sliden invändigt och kollat att käglan inte hänger sig och att den tätar nedåt. OK

5. Testade sen med att öka fjädertrycket på den undre käglan med brickor men det funka inte pga att ventilen som löper fritt inuti fjädern ville fastna litet i brickorna. Letade då på en litet tuffare fjäder som passade men är osäker på om jag törs prova

MEN om jag mycket försiktigt testar med någon funktion och med ventilens justerskruv utskruvad långt ut och kollar på manometern att jag inte överstiger systemtrycket på 170 bar är det väl inget som kan hända. Om allt ser bra ut så långt justerar jag in skruven och ser om jag får upp trycket och att ventilen även släpper igenom vid ca 170 bar.
OM det nu funkar alltså. Annars ger jag upp och letar ny ventil.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Brisse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:50, 23-06-2020
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 646, 1983

AN

#21 » 20:47:22, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nedre sätet vara slitet så att den läcker igenom?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Hansborg

#22 » 21:01:00, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att jag kan hjälpa, men jag lyfter på hatten för dina fina bilder. :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Jac

#23 » 21:03:17, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har vid nåt tillfälle felsökt en trilskande tryckbegränsare av samma typ som din (pilotstyrd) med ungefär samma resultat, hittar inget synbart fel men den funkar ändå inte. Tiden var begränsad och den hamnade i skrotcontainern, ångrar lite att jag inte behöll den men det var en stor stålklump.

Ingenting kommer att explodera om du kopplar bort din tryckbegränsare så länge du har en tryckbegränsare närmast pumpen. I tillägg har du shockventiler på de flesta funktioner som öppnar vid högt tryck.

Vanligtvis är tryckbegränsaren ställd lägre än shockventilerna för att grävarens ”hållkraft” ska vara större än dess lyftkraft. Om du bara ska lita på shockventilerna så kan du råka ut för att den stora sten du just baxat upp i skopan får aggregatet att rasa i backen när du lägger ut stickan, typ.

Som föreslagits tidigare så går det att söka upp rätt cartridge valve cavity och hitta en ersättningsventil som passar rätt in. Det kan gå men det är nog inte enkelt. Har dålig koll på cavities själv, det verkar vara en djungel.

Det andra alternativet är att hänga på en extern ventil på en T-koppling av den här typen: https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... til/Q20030

Problemet är bara att existerande ventil då måste pluggas på nåt vis. Det finns cavitypluggar men då är vi tillbaka på ruta ett igen...
Nån form av steloperation av den gamla ventilen kanske.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Brisse (trådstartaren)

#24 » 22:08:17, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återmonterar ventilen i morrn och testar. Med lite tur funkar det. Om inte är det bara börja leta ersättare.....
Brisse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:50, 23-06-2020
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 646, 1983

bonnen513

#25 » 22:46:00, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 saker innan du återmonterar

Kolla om det sitter nån O-ring i ventilpaketet

och den andra grejjen var nog ett feltänk av mig
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#26 » 23:02:29, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Så lätt ska inte den ventilen gå, det ska ju vara motstånd från den lilla fjädern.
Kan den vara trasig?
Du kan ju prova att lägga i några brickor.
Egentligen hålls den ju på plats av oljetrycket på baksidan men om den inte är tät från start kanske det inte funkar


Jag missförstod nog dig angående detta då jag trodde du menade att det var den stora ventilen som gick så lätt men det är väl stryppinnen du menar?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Brisse (trådstartaren)

#27 » 20:02:25, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det var den lilla pinnen jag menade.

MEN - hur som helst är ventilen nu återmonterad i maskinen och jag har nu provkört och justerat in trycket och jag har nu bra tryck på alla funktioner.
Har nu 175-180 bar inställt systemtryck på lastarventilen och sedan ca 175 bar på grävarens ventil. Och allt verkar fungera. :grin:

Slutsats:
1. Att ventilen släppte till tank alltför lätt tror jag i huvudsak berodde på att fjädern (den jag bytte ut mot en kraftigare alltså)som skall hålla ned den nedre käglan var alltför utmattad och klen. Detta i kombination med att käglan fastnade litet fick till följd att när trycket i systemet ökade satt käglan först fast litet och sedan när den väl släppte blev det fullt öppet direkt.
Denna slutsats är dock en hydraulikamatörs slutsats. (Min alltså)

2. Det mysko med att funktionerna avstannade när jag skruvade in justerskruven för mycket tror jag berodde på att flera o-ringar var dåliga så att oljan och trycket kunde välja fel vägar. Testet med att skruva in justerskruven i botten gjorde jag nog innan jag hade bytt o-ringar.

Tack för alla tips och råd. Utan dessa hade jag nog givit upp ventilen.

Bara hoppas allt håller nu för bara kälen har släppt skall maskinen få bekänna färg då stora stubbar skall bort och rejäla stenbumlingar flyttas.

5 personer gillar det här inlägget.
Brisse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:50, 23-06-2020
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 646, 1983


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se