Godkväll alla! Dags för avrapportering
Har nu skruvat ur ventilen och demonterat isär den i alla beståndsdelar.
1. Kollat och polerat kulan och sätena för kulan. Såg inga egentliga defekter här. OK
2. Åter kollat lilla hålet i botten på sliden.OK
3. Kollat den lilla ventilen. Det är inget genomgående längstgående hål i ventilen utan själva pinnen är avfasad på en kant och sedan försedd med ett hål igenom längst upp samt hål uppåt. (se bilder)
Oljan går väl då i i avfasade spåret till översidan på käglan och in i överdelen på ventilen och trycker sedan kulan i den övre delen uppåt varvid trycket över käglan sjunker och den öppnar för fullt till retur/tank. Om jag fattat rätt alltså
4. Polerat upp kanter på nedre sliden invändigt och kollat att käglan inte hänger sig och att den tätar nedåt. OK
5. Testade sen med att öka fjädertrycket på den undre käglan med brickor men det funka inte pga att ventilen som löper fritt inuti fjädern ville fastna litet i brickorna. Letade då på en litet tuffare
fjäder som passade men är osäker på om jag törs prova
MEN om jag mycket försiktigt testar med någon funktion och med ventilens
justerskruv utskruvad långt ut och kollar på manometern att jag inte överstiger systemtrycket på 170 bar är det väl inget som kan hända. Om allt ser bra ut så långt justerar jag in skruven och ser om jag får upp trycket och att ventilen även släpper igenom vid ca 170 bar.
OM det nu funkar alltså. Annars ger jag upp och letar ny
ventil.