Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Bäst typ av hydraulslang för grävlastare

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Fredrik O (trådstartaren)

#1 » 09:26:18, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Misstänker detta ämne redan avhandlats här många gånger.
Tydligen finns det otal olika kvaliteer på hydraulslang.

Vilken slangtyp är bäst för traktorgrävare o positioner där slangen utsätts för böjande rörelser regelbundet (grävaggregat) samt solljus och annat otyg?
Vi har konto på AMAB hydraul samt Hydroscand så nån slangtyp från dessa vore bäst.

Mvh
Fredrik
Fredrik O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:04, 06-01-2008
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hobbymaskin, EL70C 1996 med Cummins motor.



gustav51

#2 » 08:09:08, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då det gäller slangval så finns det ju en mängd parametrar att ta hänsyn till beroende på applikation. Jag vet att Manuli som Amab Hydraul säljer har utvecklat flera slangar just för de krävande applikationer som det är i bla skogsmaskiner och du har sannolikt liknande behov i grävlastaren så tag kontakt med dem så får du nog bra råd
gustav51
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:38, 06-01-2021
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Vimek, BM Volvo, BM Victor, Zetor, Ockelbo 8000, Aktiv Karibo, Yamaha

magloman

#3 » 08:46:30, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I regel bara ta vad som helst bara de klarar trycket. men vissa tillverkare har extra mjuka slangar för några procent extra pengar. Jag gillar dessa på ställen där dom rör sig mycket. Viktigt att få rätt längd och rätt vinklar på kopplingar och när man drar dit dom oxå för att de ska hålla så länge som möjligt. Sitter dom illa till så det kan tänkas skava så är slangskydd bra oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#4 » 12:22:25, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte slangskydden till för att dämpa skadeverkan av en läckande slang också.
ett par hundra bars tryck i strålform är ju inte att leka med.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Jac

#5 » 14:10:46, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Är inte slangskydden till för att dämpa skadeverkan av en läckande slang också.
ett par hundra bars tryck i strålform är ju inte att leka med.


Det finns den typen av slangskydd också, jag tror det är Parker som har en kraftig nylonstrumpa med kraftig kardborre. Den funkar å andra sidan inte så bra mot skav.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

robin.gustavsson

#6 » 15:57:47, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
QV_ skrev:Är inte slangskydden till för att dämpa skadeverkan av en läckande slang också.
ett par hundra bars tryck i strålform är ju inte att leka med.


Det finns den typen av slangskydd också, jag tror det är Parker som har en kraftig nylonstrumpa med kraftig kardborre. Den funkar å andra sidan inte så bra mot skav.
Helt underbart när det sitter sån nylonstrumpa på pressat på slangarna. Helst när 12 slanger sitter ihopbuntat och man skjuter en av de 12. Alla slangar blir indränkta i olja men helt omöjligt att se vilken slang som gått hål i.
Pissgrejer. Vanligt spiralskydd som man enkelt lindar av och letar rätt på den trasiga slangen är mycket enklare.

Men för att ge nått konstruktivt svar på ursprungsfrågan. Prata med din lokala slangfirma och förklara placering,maskintyp och Max tryck så löser dom det.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se