Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Huddig 1160 dålig ork grävaggregat

15 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Idefixx (trådstartaren)

#1 » 22:27:20, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
jag har en Huddig 1160 -2000 chassinummer: 3690

Jag har under en längre tid tyckt att den beter sig orkeslös när jag kör med kättingröjare.
Det har till exempel inte gått att lyfta röjaren särskilt fort, och om man gör det så tappar röjaren fart.
Nu har felet snabbt blivit värre och värre, röjaren kommer inte upp i tillräcklig fart och det går inte att köra flera funktioner på grävaggregatet samtidigt.

Första misstanken jag har är sliten pump eller slitna pumpar, men det kan väl vara flera andra saker i hydrauliken som gör att det inte fungerar som det ska tänker jag.

Felsökning jag har gjort är att mäta tryck på dom mätpunkter som finns. Men jag förstår inte riktigt vad jag egentligen kan lyckas läsa ut av dom mätvärdena då det inte står riktigt tydligt i instruktionsboken vilka värden som är bra.

De mätvärden jag fått fram och vad jag tror att de är till:
1. 80 bar (Mätuttag broms)
2. 0-230 bar beroende på hur mycket agreggatet arbetar (mätuttag pump/lastare)
3. 180 bar (Mätuttag LS-tryck)
4. 180 bar (mätuttag ackumulator)
5. 15-30 bar ungefär (ingen aning vad det är)
6. 15-30 bar ungefär (ingen aning vad det är)


Bild
Bild


Mina frågor då:
1. Är det någon som har någon idé på hur jag kan fastställa vad som är felet?
2. Vad är det för komponenter till vänster i bilden som mätuttag 5 och 6 är kopplade till?
3. Är det normalt med 180 bar i LS-tryck?

Mvh Mikael
Idefixx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:49, 30-07-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor



Jac

#2 » 23:31:41, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett hydraulschema hade suttit fint, utan det är det inte mycket att göra. LS-tryck är lasttrycket, inget du direkt kan kolla genom att bara mäta det.
Det man möjligtvis kan kolla är skillnaden mellan pumptryck och LS-tryck vid full fart. Har iochförsig inget tal på det heller men 15-20 bar kanske?
Vad är det för pump? En del pumpar kan ju regulatorn ta slut på innan pumpen är slut.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Idefixx (trådstartaren)

#3 » 09:04:38, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer hydraulschemat som finns i instruktionsboken! Jag ser vissa skillnader från verkligheten, till exempel ska det enligt schemat finnas mätuttag för båda pumparna, men jag hittar bara det ena i verkligheten.

Bild
Bild
Bild
Bild

Jag ska försöka ta reda på vad det är för pumpar också.
Idefixx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:49, 30-07-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor

Idefixx (trådstartaren)

#4 » 10:08:33, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tvättat av pumparna, och det fanns märkplåtar djupt under smutsen.
Det är vickers-pumpar
Vh99c
Vh57c


Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Idefixx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:49, 30-07-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bygert

#5 » 12:38:01, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Vågar inte lova att det är rätt men nåt iaf.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Idefixx (trådstartaren)

#6 » 13:12:17, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj va intressant!
Det ska jag verkligen testa, tack så mycket!
Jag får se ifall jag lyckas förstå instruktionerna!
Idefixx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:49, 30-07-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#7 » 17:03:43, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När en maskin börjar gå dåligt så beror det sällan på att maskinen har "justerat bort" sig själv, det troliga är att det är något bakomliggande fel. Det blir svårare att felsöka om du först rattar på alla justeringar så att man inte vet vad som är rätt längre.


Är lastaren lika stark och snabb som vanligt? Om inte kan det vara värt att kolla skyttelventilerna 13 (egentligen bara den nedre) som knyter samman LS-linjerna innan pumparna. Skruva ut och kolla om det sitter snavs i dom. Prova också att byta plats på dom för att se om felet försvinner.

Är lastaren lika stark och snabb som vanligt så är felet antagligen i den lilla pumpen. Lastaren matas av den stora pumpen och grävaggregatet matas av bägge pumparna tillsammans.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Idefixx (trådstartaren)

#8 » 07:26:55, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset Jac!
Du har nog rätt vad gäller injustering av pumparna.

Lastaren har också blivit trött så jag hoppas på att det är något med skyttelventilen då!

Går det att se på hydraulschemat vart någonstans i ventilblocket dom sitter eller ska jag börja plocka ur saker tills jag hittar dom?
-jag ser nu att det borde kanske gå att klura ut med hjälp av den bilden bygert lade upp.

Nu har kanske skördetider kommit ivägen men jag hoppas hinna titta på det under dagen!
Idefixx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:49, 30-07-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bygert

#9 » 10:21:13, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, ska man skruva så ska man vara helt säker på vad man gör.

Men lastaren är också trög alltså? Då slutar alla felsökningsschema i att om allt generellt är trögt så ska man kontrollera servotrycket. Det ska ligga på 35 bar och det ska finnas ett mätuttag vid ena sidan av det stora blocket med ventiler till gräv. Hade ju varit en poäng med lite närmare geografisk bestämning men det har jag inte hittat än.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Jac

#10 » 10:35:15, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det med servotrycket är sant för OpenCenter system som både tappar ork och hastighet om inte sliden har full vandring så att centrumkanalen stängs helt.
På LS-system tappar man inte ork, bara hastighet om servotrycket är lågt. I första posten står att det är problem att köra flera funktioner samtidigt, det borde inte påverkas av lågt servotryck (annat än att alla är långsamma).
Men det skadar så klart inte att kolla servotrycket också, en punkterad servoackumulator kan ge lite blandade symptom.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#11 » 10:36:13, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idefixx skrev:Går det att se på hydraulschemat vart någonstans i ventilblocket dom sitter eller ska jag börja plocka ur saker tills jag hittar dom?
-jag ser nu att det borde kanske gå att klura ut med hjälp av den bilden bygert lade upp.


Det är inte säkert skyttelventilerna syns utanpå blocket, dom kan sitta invändigt under en plugg.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Idefixx (trådstartaren)

#12 » 18:03:03, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hunnit plocka ur och titta på skyttelventilerna, jag hittade inget märkbart fel. Dom var rena och skytteln rörde sig fritt i båda ventilerna.
Jag testade även att byta plats på dom utan att det blev någon skillnad.
Så dom fungerar troligtvis som dom ska.

En fundering jag har: kan det finnas någon el som är med och påverkar pumparna?
Till exempel om någon magnetventil eller givare skulle vara dålig?

1 person gillar det här inlägget.
Idefixx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:49, 30-07-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor

Idefixx (trådstartaren)

#13 » 17:07:01, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering i felsökningen!
Jag tror att jag lyckats förstå vissa saker lite bättre nu när jag pysslat lite med.

Det jag testat under dagen är:
1. Justera in trycket på pumparna enligt den instruktion som bygert skickade.
- på lilla pumpen gick det bra att ställa in delta-p vilket jag betyder obelastat tryck eller liknande?
- på stora pumpen fick jag ingen tryckökning trots att jag skruvade justerskruven i botten. Det kändes inte så bra.

2. Jag testade att byta plats på LS-slangarna som går till pumparna, jag tänkte att om det var ett fel i LS-signalen så skulle den andra pumpen mata på nu istället, men det märktes ingen skillnad.

3. Jag tog bort regulatorn från stora pumpen, hittade inga tydliga fel. Samtliga fjädrar var hela osv.

Så nu vet jag inte riktigt vad nästa steg skulle vara. Någon som har ett förslag?
Idefixx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:49, 30-07-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#14 » 12:09:50, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju ganska konkreta bevis nu på att felet är i den stora pumpen. Då är byta regulator på den stora pumpen nästa steg.
Eller är det kanske samma på bägge pumparna? Isåfall kan du ju byta om dom för att dubbelkolla men tja...

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Idefixx (trådstartaren)

#15 » 22:54:32, 26-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora pumpen har blivit inlämnad för kontroll!
Den visade sig vara i väldigt dåligt skick och imorgon ska jag hämta en ny pump (inte billigt).

Vid montering och driftsättning vill jag helst göra rätt så det inte blir onödigt slitage..

Det står i instruktionerna som "bygert" skickade att man ska trycksätt hydraultankarna för att lyfta pumpen, det låter vettigt men hur gör man det?
Och till vilket tryck vågar man trycksätt?

2 personer gillar det här inlägget.
Idefixx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:49, 30-07-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se