Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

40 inlägg • Sida 3 av 3
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

albin.lindqvist (trådstartaren)

#31 » 10:54:23, 01-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
albin.lindqvist skrev:Okej så då släpper den in olja när man sänker bom och drar grävarmen mot sig i cylindrarna. Kan en sådan påverka hur bomcylindern håller trycket, är ju på fel sida cylindern visserligen?

Är den hel och ren håller den 100% tätt. Backventiler går sällan sönder även om det kan ske. Vanligare är att en bit av en gammal kolvtätning fastnar i den så att den inte kan stänga helt.


albin.lindqvist skrev:Grävcylindern har ju även en ventil direktmonterad mot ventilpaketet på främre sidan av cylindern. Den har dock ingen beteckning, men vad gör den för nytta?

Om du menar stångsidan av cylindern så är det nog en shockventil. Den öppnar om aggregatet utsätts för en hög yttre belastning, skyddar mot överbelastning helt enkelt.


Okej, ja sådanna skador på tätningarna har det ju inte varit, kanske liten risk att det sitter något där då.

Jajemän, ja det låter ju rimligt.
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254



Bengt Erik Eriksson

#32 » 13:38:59, 01-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

albin.lindqvist skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:Ja precis. De släpper in olja i kretsen från ventilens returkanal.
För skopculinder vet jag inte om det är en bra lösning dock. Men en återfyllnadsventil eller dubbel pilotstyrd backventil aka lasthållningsventil gör jobbet. Men då går kolven aldrig fortare än vad pumpen kan fylla den.


Skopcylindern verkar ju inte ha någon backventil vad jag kan se, lasthållningsventil är inget jag sett i sprängskisserna, kan en sådan vara lösningen på bomcylindern oxå? Bommen håller ju sig utan planeringskopan (åtminstone inte märkbart under drift). Vad jag förstår så är kanske inte slidventiler helt täta?


Tror du borde börja mäta lite tryck innan du börjar riva och mixtra. På bommen har du ju chokeventiler på 170 (pos7 nedåt) respektive 210 (pos9 lyft )bar det kan ju vara så att med den enorma planerskopan överstiger du chokeventilens öppningstryck. Att mäta är att veta. Når du inte angivet choke öppningstryck när den sjunker har du ju ett läckage. Du kan prova att byta coker med samma tryck mellan olika ventiler (slid"5" från vänster i bild) för att se om felet följer choken eller är kvar.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

albin.lindqvist (trådstartaren)

#33 » 14:06:54, 01-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:
albin.lindqvist skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:Ja precis. De släpper in olja i kretsen från ventilens returkanal.
För skopculinder vet jag inte om det är en bra lösning dock. Men en återfyllnadsventil eller dubbel pilotstyrd backventil aka lasthållningsventil gör jobbet. Men då går kolven aldrig fortare än vad pumpen kan fylla den.


Skopcylindern verkar ju inte ha någon backventil vad jag kan se, lasthållningsventil är inget jag sett i sprängskisserna, kan en sådan vara lösningen på bomcylindern oxå? Bommen håller ju sig utan planeringskopan (åtminstone inte märkbart under drift). Vad jag förstår så är kanske inte slidventiler helt täta?


Tror du borde börja mäta lite tryck innan du börjar riva och mixtra. På bommen har du ju chokeventiler på 170 (pos7 nedåt) respektive 210 (pos9 lyft )bar det kan ju vara så att med den enorma planerskopan överstiger du chokeventilens öppningstryck. Att mäta är att veta. Når du inte angivet choke öppningstryck när den sjunker har du ju ett läckage. Du kan prova att byta coker med samma tryck mellan olika ventiler (slid"5" från vänster i bild) för att se om felet följer choken eller är kvar.


Nr.7 och 9 som sitter vid första sektionen för bommen, går dom enbart till den sektionen eller även dom andra 2 ventilerna på den blockhalvan? Man kan ju ingenting om sånt här :???:

Känns som att det ska vara bra tungt för att det ska krävas 210bar för att hålla bommen uppe? Byta plats på chokeventilen för bom och grävcylinder låter ju som en bra början.

Vars bör man annars mäta tryck och hur många komponenter är inblandad i att hålla kvar trycket i cylindern?
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

Bengt Erik Eriksson

#34 » 20:00:27, 01-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej de går bara till den sliden. Det är bara cylindern med dess tätningar ledningen dit och ventilslid (stången man drar fram och tillbaka i blocket när man spakar och så choke ventilen dom jag känner till. Men kan vara någon mer annorddning inne i ventilen för ökad körbarhet som jag inte har riktigt koll på.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

albin.lindqvist (trådstartaren)

#35 » 23:38:12, 01-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Nej de går bara till den sliden. Det är bara cylindern med dess tätningar ledningen dit och ventilslid (stången man drar fram och tillbaka i blocket när man spakar och så choke ventilen dom jag känner till. Men kan vara någon mer annorddning inne i ventilen för ökad körbarhet som jag inte har riktigt koll på.


Okej så då är det alltså rimligen chokeventilen som inte håller eller slitage i sliden som gör den otät? Ledningarna i övrigt är det ju inget fel på.
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

albin.lindqvist (trådstartaren)

#36 » 13:18:41, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på en till grej med bomcylindern, den som gungar när man kör cylindern. Blir lite som en stötdämpare, borde den inte vara ganska stum i rörelsen, eller finns det något som dämpar hastiga rörelser?
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

Jac

#37 » 13:33:17, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan komprimeras ca 1% per 100 bar. Har du inte fått ut all luften så blir den siffran väldigt mycket högre.

Finns ingen dämpning på din stenåldersmaskin. Moderna hjullastare har ackumulator som man kan koppla in (lastarmsfjädring).

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

albin.lindqvist (trådstartaren)

#38 » 10:29:08, 03-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Oljan komprimeras ca 1% per 100 bar. Har du inte fått ut all luften så blir den siffran väldigt mycket högre.

Finns ingen dämpning på din stenåldersmaskin. Moderna hjullastare har ackumulator som man kan koppla in (lastarmsfjädring).


Ja jag tänkte väl det oxå, hur mycket behöver man köra innan all luft gått ur, svårt att köra ut bomkolven helt då man har hela maskinen i luften då :grin: Det har visserligen blivit mindre nu, men sjunker gör den ju än, blir ingen större skillnad på hur snabbt det sjunker vare sig den är i transportläge eller fullt utsträckt vågrätt. Det borde ju bli rätt stor skillnad på belastningen i cylindern.
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

albin.lindqvist (trådstartaren)

#39 » 16:36:08, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bomcylindern är nu tät, bytte plats på chockventilen nr.9 på slid 1 och 6 som har samma öppningstryck 210bar. Inget synligt fel på ventilerna men läkaget försvann. Hade inte tid att prova cylindern till grävarmen som jag bytte med, så vet inte om det fanns något skit där eller om ventilen är nött.

Lite söligt blev det att skruva på plats, men hann byta innan jag fyllde plastlådorna jag hade under.

Har även upptäckt att tryckgivaren till växellådan läker igenom olja, blir nog till att beställa en ny på måndag, men återstår att hitta felkopplingen eller skadan på kablarna som gör att templampan lyser samtidigt. Det sitter en justerskruv på baksidan av givaren där oljan läcker ut, känns som att det inte bör vara olja där och hur vet man att givaren är rätt inställd, står +-10% på givaren

Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

albin.lindqvist (trådstartaren)

#40 » 01:56:48, 18-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny tryckgivare monterad till lådan och inga fler lysande varningslampor. Gamla givaren läckte igenom när oljan blev lite varm.

Även ny generator monterad från 35 till 70A. Blev även nytt fäste då nya generatorns diameter gjorde att fästet inte gick att ha på insidan av fästöronen.

Dragit en extra 6mm² kabel till startmotorn, så nu har man ju ström så det räcker.

Varvräknaren visar ca 600rpm vid tomgång vilket ju är ganska nära vad boken säger, trots aningen större remskiva. Möjligen går väl kanske mätaren att justera, men man får ju något att utgå ifrån åtminstone.
Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se