Enkelt att veta hur man skulle gjort efteråt.
Av bilderna ser det ut som du löser problemet. Imponerande arbete och lokal.
rospigg skrev:En rent imponerande felsökning och det arbete som följde därefter!
En eloge till TS, och hoppas nu för hundra gubbar att det blir bra efter att du lärt dig känna din maskin mer på djupet.
albin.lindqvist skrev:Skopcylindern blir väl på tur oxå då den mitt i kolvrörelsen tar en paus innan den fortsätter, troligtvis läckage mellan kammarna gissar jag.
P Andersson skrev:Förresten är dina hål till svängcylindrarna inte mer uppglappade än att de hjälper att bara byta hylsan o lagringen?
Mina hål var rätt ovala
Jac skrev:albin.lindqvist skrev:Skopcylindern blir väl på tur oxå då den mitt i kolvrörelsen tar en paus innan den fortsätter, troligtvis läckage mellan kammarna gissar jag.
Vanligt fenomen, ofta beror det på dålig eftermatning.
Med last i skopan så pressas oljan ut ur cylinderns stångsids fortare än vad pumpen klarar att fylla kolvsidan (kolvsidsn har dessutom mycket större volym).
Är tätningarna dåliga så blir det värre men då kommer kolvstången även att krypa ut långsamt även med spaken i neutral (förutsatt att lasten är åt det hållet).
albin.lindqvist skrev:Skulle gärna fått bomcylindern att hålla trycket bättre. Sitter ju backventiler mot ventilpaket på bom/grävcylinder på en förgrening av trycksidan av cylindern, vad har dessa för funktion?
Jac skrev:albin.lindqvist skrev:Skulle gärna fått bomcylindern att hålla trycket bättre. Sitter ju backventiler mot ventilpaket på bom/grävcylinder på en förgrening av trycksidan av cylindern, vad har dessa för funktion?
Backventilernas funktion är precis just det, efterfyllning av cylindern när pumpen inte hänger med för att man sänker en tung last.
albin.lindqvist skrev:Grävcylindern har ju även en ventil direktmonterad mot ventilpaketet på främre sidan av cylindern. Den har dock ingen beteckning, men vad gör den för nytta?
Bengt Erik Eriksson skrev:Ja precis. De släpper in olja i kretsen från ventilens returkanal.
För skopculinder vet jag inte om det är en bra lösning dock. Men en återfyllnadsventil eller dubbel pilotstyrd backventil aka lasthållningsventil gör jobbet. Men då går kolven aldrig fortare än vad pumpen kan fylla den.
Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst