Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

40 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

albin.lindqvist (trådstartaren)

#1 » 13:10:41, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har nyligen införskaffat mig en hydrema 807s. Efter att jag fick hem den har jag börjat reagera på ljudet ifrån pumparna. Började misstänka kavitation, då ljudet påminner om det. Förra ägaren hävdade att nivåglaset på tanken var otydligt men plockade ur silen och konstaterade att det fattades olja. Fyllde ca 40L, och nu är det rätt nivå på oljan men samma sympton, möjligtvis lite lugnare.

Tömde sedan tanken på olja och rengjorde tilloppen till pumparna, såg rent o fint ut. Satte även dubbla slangklämmor på slangarna.

Nu börjar jag fundera på ifall det är returen som kan vara blockerad. Ljudet uppstår efter kanske 10-20s från start och försvinner vid höga varv och när hydrauliken används. Returfiltret har tidigare ägare bytt 2år sedan så bör inte vara några problem där.

Hur fungerar returflödet när hydrauliken inte används på dessa maskiner. Känns inge kul att använda maskinen när det låter som det gör. Ska försöka lägga upp ett videoklipp.

https://youtube.com/shorts/M8pii4P9xcg?feature=share

Mvh
Albin
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254



P Andersson

#2 » 21:21:51, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarar på detta med returen här(såg inget om de på skogsforum)
Ligger ett grovt returrör under hytten som tar returoljan från lastarventilen och den stora ventilen till grävaggregatet.
Så du har en grov slang genom midjan upp till tanken och oljan cirkulerar genom den så länge motorn går.
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Bengt Erik Eriksson

#3 » 21:29:13, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suger den luft borde det ju skumma i tanken.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

albin.lindqvist (trådstartaren)

#4 » 02:46:22, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

P Andersson skrev:Svarar på detta med returen här(såg inget om de på skogsforum)
Ligger ett grovt returrör under hytten som tar returoljan från lastarventilen och den stora ventilen till grävaggregatet.
Så du har en grov slang genom midjan upp till tanken och oljan cirkulerar genom den så länge motorn går.


Upplevde först att ljudet minskade när man vek midjan åt höger, men antingen inbillade jag mig det eller så var det bara för att pumparna hamnar lite längre bort ifrån dörren.

Nu testade jag bara maskinen en stund innan den blev varm idag, men då tycks ljudet kvarstå oavsett vad man gör förrutom att det upphör när man varvar ur maskinen.

Skulle det vara motstånd i returen borde väl det även märkas på belastningen av motorn. Pumparna har väl troligtvis gjort sitt då, om inte det bara är nått dåligt lager eller liknande som går att byta ut.
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

albin.lindqvist (trådstartaren)

#5 » 02:48:12, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Suger den luft borde det ju skumma i tanken.


Kan ju vara värt att kolla upp
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

albin.lindqvist (trådstartaren)

#6 » 09:41:10, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratat med hydrema nu efter att ha mejlat och länkat videon. Han sa på en gång att det troligtvis var styrpumpen som tar in luft i systemet och som sedan påverkar hydraulpumparna.

Blir till att ta upp silen i påfyllningslocket och kolla efter skum. Skummar det så får jag kolla sugledningen till styrpumpen och i värsta fall byta styrpump. Hur som helst låter det ju betydligt billigare än nya hydraulpumpar. :buga:

1 person gillar det här inlägget.
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

albin.lindqvist (trådstartaren)

#7 » 22:20:43, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu bytt sugslangen närmast styrpumpen som var helt slut och stenhård. Men efter bytet tappade jag styrservon helt och hydraulpumparna låter lika illa och inget skum i tanken.

Styrventilen till stickan bak har börjat spöka ordentligt, fjädrar inte längre tillbaka alls.

Ringer hydrema imorgon igen och hoppas på en bättre lösning. :sad:
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

albin.lindqvist (trådstartaren)

#8 » 22:17:18, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har blivit lite utdraget det här. Oljudet försvann aldrig och jag lämnade in pumpen hos en hydraulik verkstad. Dom konstaterade att den var i dåligt skick och slutade med att jag fick tag i en begagnad ifrån Danmark. Lämnade även in denna för översyn och den presterade i princip enligt handboken och gav inte ifrån sig några oljud i testbänken, byttes även axel tätningar.

Har nu monterat denna och till en början lät den helt okej, men sen kom ljudet tillbaka. Det låter mest ifrån sugsidan av pumparna och vibrerar högfrekvent ifrån slangarna och även ett oregelbundet rasslande skorrande ljud emellanåt, på trycksidan hörs det inte alls lika tydligt och man känner inga vibrationer ifrån rören.

Kollade tanken nu när den gått en del och det finns ju en hel del små bubblor i oljan men inget skum. I övrigt tycker jag sugslangarna inte borde vara nått fel på och sitter ingen sugsil som begränsar flödet till pumparna. Man ser att bubblorna sugs neråt i tanken när maskinen går.

Kan dessa små bubblor vara problemet och var kommer dom isf ifrån? Bomcylindern har ju ett kraftigare inre läkage då den sjunker tydligt när man kör, kan en sån sak bilda luft i oljan? Tanken är fylld till rekommenderad nivå. Är väl troligtvis inte pumparna som är felet nu eftersom dom gick fint i testbänken.
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

gustav9797

#9 » 22:26:33, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lider med dig. Har samma problem i en annan maskin. Renoverade hydraulpumpar, sugslangar kontrollerade och dåliga bytta. Tanken tömd x antal gånger bytt olja, returfilter, rengjort allt slam i botten. Ändå kommer det mängder med luft i hydraultanken. Stora bubblor.
Önskar det fanns något smidigt sätt att läcksöka på sugsidan, man kan visst trycksätta hydraultanken med några få bar tryckluft men det känns vanskligt.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Jac

#10 » 23:07:19, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kugghjulspumpar kan suga luft förbi axeltätningen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

albin.lindqvist (trådstartaren)

#11 » 23:53:12, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Kugghjulspumpar kan suga luft förbi axeltätningen.


Alla axel tätningar byttes på service firman, och där uppstod inga ljud i testbänken, så borde kunna utesluta själva pumpen?
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

albin.lindqvist (trådstartaren)

#12 » 23:57:08, 07-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gustav9797 skrev:Jag lider med dig. Har samma problem i en annan maskin. Renoverade hydraulpumpar, sugslangar kontrollerade och dåliga bytta. Tanken tömd x antal gånger bytt olja, returfilter, rengjort allt slam i botten. Ändå kommer det mängder med luft i hydraultanken. Stora bubblor.
Önskar det fanns något smidigt sätt att läcksöka på sugsidan, man kan visst trycksätta hydraultanken med några få bar tryckluft men det känns vanskligt.



Mina bubblor är nog inte större än 1mm kanske, men dom är många :sad: har även en 3:e hydraulpump för styrningen som jag bytte sugslang på då den såg hemsk ut utan förbättring.
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

Jac

#13 » 10:58:49, 08-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

albin.lindqvist skrev:
Jac skrev:Kugghjulspumpar kan suga luft förbi axeltätningen.


Alla axel tätningar byttes på service firman, och där uppstod inga ljud i testbänken, så borde kunna utesluta själva pumpen?


albin.lindqvist skrev:Mina bubblor är nog inte större än 1mm kanske, men dom är många :sad: har även en 3:e hydraulpump för styrningen som jag bytte sugslang på då den såg hemsk ut utan förbättring.


Är det bytt axeltätning på styrpumpen också?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

albin.lindqvist (trådstartaren)

#14 » 23:13:39, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort en del framsteg eller så kul är det väl egentligen inte. Tömde ur oljan ytterligare en gång och bytte sugslang till styrpumpen närmast tanken och även samtliga klammer före pumparna till kraftigare. När ljudet fortfarande var kvar så gjorde jag ett stetoskop och började lyssna, hade ju sparat en hel del jobb o pengar om jag gjort det tidigare. Pumparna spinner hur fint som helst.

MEN, ljudet kommer ifrån oljefiltret på växellådan som sitter alldeles intill pumparna och låter inte alls kul. Lyssnar runt på lådan men ljudet hörs endast genom filtret , lite svagt bara om man lyssnar på andra ställen på lådan.

Första tanken var ju stopp i sugsilen så pumpen inte trycker runt oljan ordentligt i lådan o skapar missljud. Tappar ur lådan och kollar sugsilen som ser fin ut, men hittar även 2 metallbitar :uupps: efter att ha googlat runt en del o tillslut hittat service manualen för lådan, så kan jag konstatera att metallbitarna kommer ifrån en "thrust washer" ifrån någon av växellaxlarna.

Maskinen växlar och drar på alla växlar när lådan blivit varm, drar ju inget alls när den är riktigt kall. Men så är det väl med många äldre converterdor som jag förstått.

Antingen kommer oljudet ifrån att någon av växellaxlarna har en skadad bricka som troligen är en följd av kanske tidigare låg oljenivå och onormalt slitage, ska även sitta justerbara brickor som i manualen verkar nötas ut.

Eller så är det nånting som blockerar flödet av olja kring filtret som skapar oljud då det egentligen bara är där man kan höra ljudet. Hur som helst blir nog nästa steg nu att lyfta ur och plocka ner växlarna o lådan för att undersöka slitage och byta ut skadade och nötta brickor och förhoppningsvis hitta en förklaring till ljudet. :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254

albin.lindqvist (trådstartaren)

#15 » 18:52:54, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu plockat ur motor o låda o lådan är helt nedmonterad. Mkt riktigt så är det en tryckbricka eller vad man kallar dom som har tappat sina öron som ska förhindra att den roterar med drevet. Kan tänka mig att det kan skapa ett visst oljud. Finns inga skador eller ens skavmärken i övrigt, så har väl ändå svårt att tro att det kan skapa ett så hemskt ljud som dessutom överröstar motorn när man varvar upp.

Men drevet som brickan ligger emot snurrar ju efter motorns varvtal då det drivs konstant av convertern även på neutralen. Så där passar ju ljudet in iaf.

Har plockat ner växelpaketen och alla lameller ser väldigt fina ut. 16st skivor på varje sida om varje axel. Plockade ner oljepumpen o den såg ju ut som ny, inte ett märke på den.

Inte plockat ner ventilpaketet än, men har svårt att tro att det skulle vara nå knas där då den växlar som den ska och ljudet förblir detsamma varm som kall.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
albin.lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:42, 20-05-2016
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2254


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se