Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Huddig 960 -85 hydraultryck drift

27 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Jac

#16 » 09:34:58, 06-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nr 3 är matarpumpen som hela tiden trycker in olja via backventilerna 5 och 6 för att kompensera för läckaget i pump 2 och motor 4.
Nr 8 är tryckbegränsaren till matartrycket på tomgång. Vid körning kopplas tryckbegränsaren 11 in via spoolventilen 15.
Det står bara att matartrycket är 16 bar, jag skulle tro det gäller ventil 11, ventil 8 bör stå några bar högre (vilket verkar stämma med tanke på ljudet) för att spolventilen ska funka.

Det låter på din beskrivning att det är 8 som tjuter men jag har ingen förklaring på varför. Oljans viskositet kan påverka, likaså om ventilen är sliten. En torr sugslang som släpper in luft kan också vara en orsak.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



AN

#17 » 12:06:41, 06-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikjon73 skrev:Hej!
Jag har tagit över denna maskin och den har stått i 7 år typ. Som gått 7500 tim.
Vi har bytt ut all olja och efter det blev det ett vinande ljud i neutralläge och tyst i drivläge.
Och ljudet kommer från retur rören som går till oljekylaren. Inget oljud från pumparna
så vi har mätt upp trycket och det är 450 i fram läge och 380 i back läge.
Hade velat justera trycket så jag vet att det inte är ett av problemen. vet ej om någon innan justerat,
Så därför undrar jag var ställskruvarna finns


Var det bara oljan som byttes vid detta tillfälle? Eller gjordes något annat med hydrauliken?

Kan du inte mäta matartrycket och se vilket värde du har och om det ändrar sej när du börjar köra maskinen. Så vet du att matartryckskretsen fungerar. Det är ju en viktig del som inte får krångla.

Håller du maskinen på bromsarna eller står du mot ett träd när du mätte maxtrycket? Tänkta att du kanske inte fick samma motstånd fram som bak, där av olika värden.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

mikjon73 (trådstartaren)

#18 » 15:20:51, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Endast olja och filter byttes, första gången var det tydligt vatten i oljan. Har bytt tre gånger och oljan har blivit mindre och mindre "cremefärgad" för varje byte.
Mätte trycken igen idag matartrycket står på 18 bar vid neutral, men sjunker till 16 bar vid belastning framåt.
Det som skiljer vid back är att matartrycket sjunker till ca 15 bar och när man släpper trycket så går det ner till 14 bar också låter det som en ventil "segar" sig tillbaka. Mycket mer direkt reaktion framåt.
Håller maskinen på broms, idag var värdena på driften mer lika..

Går det att skicka med film här? filmade medans vi mätte
mikjon73
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 05-11-2021
Ort: Härjedalen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: huddig 960 1137

Jac

#19 » 16:37:15, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikjon73 skrev:Mätte trycken igen idag matartrycket står på 18 bar vid neutral, men sjunker till 16 bar vid belastning framåt.

Så bör den bete sig, inget fel i detta. Kan inte naturligtvis garantera att systemet är friskt bara baserat på detta men som sagt, den bör bete sig så.

mikjon73 skrev:Det som skiljer vid back är att matartrycket sjunker till ca 15 bar och när man släpper trycket så går det ner till 14 bar också låter det som en ventil "segar" sig tillbaka. Mycket mer direkt reaktion framåt.


Kanske sitter det nån dysa i närheten av 15 eller 16 (vet ej vilken som är fram och back). Eller en bit av en gammal o-ring som har satt sig nånstans... Skruva ut 15 och 16 men gör ordentligt rent först så du inte tillför grus till systemet.

Går även an att öppna 17 ventilen och kolla att kulan eller skytteln tätar ordentligt åt båda hållen. Eller bara mät på utgången av 17, ska ju bli samma värde fram och bak.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mikjon73 (trådstartaren)

#20 » 19:44:26, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hejsan fick inte till det med att rotera bilderna rätt :smile:
Bild 1 dagens olje byte nr 3 i ordningen
Bild 2 och 3 är bilder på pumpmotorn med justerskruv för någonting?
Bild 4 och 5 ,den röda klumpen, är detta skyttelventil 17 på schemat?
Slangen på bild 4 som går på t:et är samma som den nedre slangen på bild 3

1 person gillar det här inlägget.
mikjon73
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 05-11-2021
Ort: Härjedalen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: huddig 960 1137

Jac

#21 » 22:42:56, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikjon73 skrev:Bild 2 och 3 är bilder på pumpmotorn med justerskruv för någonting?

Hydraulmotor brukar man kalla det, inte pumpmotor. Vet ej vad justerskruvarna är till, min deplacement på den ena och regleringstryck på den andra eller nåt sånt.


mikjon73 skrev:Bild 4 och 5 ,den röda klumpen, är detta skyttelventil 17 på schemat?

Det ser så ut ja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mikjon73 (trådstartaren)

#22 » 21:34:30, 09-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen blev maskinen tyst!
Skruvade isär ventil 17 men inget fel syntes på på den och ljudet kvarstod.
Efter lite vidare fundering över var ventil 7 och 8 på schemat kunde sitta, så hittade jag två skruvar som är inringade med rött på bilderna. Känns som dom sitter i anslutning till dessa ventiler. Ingen aning vad dom egentligen är till men när jag öppnade dom blev det tyst i systemet :hurra:
Tack så mycket för alla tips och hjälp

Bild
Bild
mikjon73
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 05-11-2021
Ort: Härjedalen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: huddig 960 1137

Jac

#23 » 21:50:29, 09-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du skruvar ner matartrycket på 7 och 8 så kommer 11 aldrig att öppna och därmed får hydrostatkretsen ingen kylning. :hurra:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ac tc

#24 » 10:01:52, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ingen oljefiltrering eller matartryck till pumpen.
- det kommer att bli dyrt om du kör utan matartryck och flöde.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Jac

#25 » 10:31:46, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja eller iallafall reduserat. Ska se om jag kan kladda ihop en skiss och förklara i helgen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mikjon73 (trådstartaren)

#26 » 19:11:19, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Dom skruvar jag öppnade ett halvvarv på drog jag bara åt igen. Ska mäta trycken igen för att vara på den säkra sidan. Det var när jag öppnade på den övre skruven det blev tyst.
mikjon73
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 05-11-2021
Ort: Härjedalen
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: huddig 960 1137

Jac

#27 » 19:49:01, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du inte kör blåser oljan från matarpumpen över ventil 7/8, det ska den göra.

När du kör åt ena eller andra hållet kopplar ventil 15 in ventil 11 till den sidan i kretsen som har lägst tryck (alltså inte lastsidan) så att olja från lågtryckssidan istället blåser ut över ventil 11. Det innebär att man får utskiftning av oljan i den slutna kretsen, ut med varm olja och in med ny kall och filtrerad olja från matarpumpen via backventilerna i 5 och 6. Detta är bra, så ska det vara.

För att detta ska funka så måste ventil 7/8 ha några bar högre trycksetting än ventil 11. Har ventil 7/8 lägre trycksetting än 11 så kommer oljan alltid att blåsa över 7/8, oavsett om ventil 15 kopplar in ventil 11 eller inte. Då får man ingen utskiftning av olja i den slutna kretsen. Oljan i kretsen vill då gå med högre temperatur och högre partikelhalt än annars.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se