Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Udda hydraulkoppling på slang som behöver bytas

19 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Joel.Nordin (trådstartaren)

#1 » 09:31:38, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er,

Har demonterat huvudslang från pump till grävaggregat på min Hymas 474 eftersom den är skadad och ev. läcker.
Det är en slangbit på knappa metern som sitter mellan två fasta rör och kopplingen skjuts in i en hylsa på rören och låses med en gaffelsprint i varje ände.

Jag tog slangen med till Hydroscand för att få en ny tillverkad, men de ringde kort efter jag lämnat och meddelade att de inte kan få tag i denna typ av koppling att pressa på. Är det någon som vet var man kan få tag i två sådana? Eller vad jag ska söka efter på nätet?

Tacksam för hjälp!

Bild
Bild
Bild
Bild
Joel.Nordin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:04, 30-04-2017
Ort: Löddeköpinge, Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 1979
Deutz 5006 1970



Stridis2

#2 » 10:00:40, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I nödfall borde du väl kunna såga av den gamla hylsan och återanvända stolpen med ny hylsa?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#3 » 10:35:52, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en svivel som rör sig ganska mycket med tanke på slitaget i kopplingen. Har aldrig sett nåt sånt förr.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Joel.Nordin (trådstartaren)

#4 » 11:56:11, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:I nödfall borde du väl kunna såga av den gamla hylsan och återanvända stolpen med ny hylsa?


Ja, pratade med dem på Hydroscand om det...men det var lite fega :)
Det får bli sista utvägen....är lite orolig att kopplingen är sliten och kommer börja läcka snart...

Jac skrev:Ser ut som en svivel som rör sig ganska mycket med tanke på slitaget i kopplingen. Har aldrig sett nåt sånt förr.


Tror inte att den svivlar så mycket utan den mer är till för att vara en flexibel övergång som ska ta upp rörelser mellan främre och bakre delen av traktorn?
Den känns sliten....frågan är om man ska satsa på att byta hela kopplingen istället? Ta loss rör, kapa och ha sig....*suck
Joel.Nordin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:04, 30-04-2017
Ort: Löddeköpinge, Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 1979
Deutz 5006 1970

Stefan1972

#5 » 12:10:22, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att det ÄR en koppling med lös hylsa då? Känns ju lite som att det inte ens finns på kartan att de skulle stå och göra en så komplicerad koppling med fast hylsa. att göra en slang som endast finns typ original blir bakvänt det också men visst, det finns ju....
Med ny oring och till snyggad så borde ju kopplingen i sig täta så jag skulle bara kapa lös hylsan och se hur de gjort .
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#6 » 12:42:57, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joel.Nordin skrev:Tror inte att den svivlar så mycket utan den mer är till för att vara en flexibel övergång som ska ta upp rörelser mellan främre och bakre delen av traktorn?
Den känns sliten....frågan är om man ska satsa på att byta hela kopplingen istället? Ta loss rör, kapa och ha sig....*suck


Vad menar du med "svivlar"?
För mig är en svivel en vridbar koppling som kan ta upp någon form av vridrörelse under tryck.
För mig ser det ut som denna kopplingen kan just det.
Även om den kanske inte vrider sig så många grader så har den ju uppenbart gått fram och tillbaka ett antal gånger för att få det slitaget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bygert

#7 » 12:52:03, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den där slangen från basmaskinen till hydraulpaketet? Finns det en likadan slang i andra änden av paketet? Om det är så har jag en teori om varför de gjort så där. Tanken kan i så fall vara att om man ska ställa av grävaggregatet och köra utan så rycker man ur slang och sätter tillbaka så man får en slinga där paketet var. Om det är så kan man ju utan samvete ta bort det gamla eftersom det där med att ställa av aggregatet knappast förekommer annat än i tillverkares fantasi. Det är ju i så fall inte heller nåt som har behov av att svirvla, det är nog att det rört sig vid tryckstötar som slitit. Men enklast och billigast är ju att kapa bort hylsan från stolpen och pressa en ny slang,
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Joel.Nordin (trådstartaren)

#8 » 12:55:27, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Joel.Nordin skrev:Tror inte att den svivlar så mycket utan den mer är till för att vara en flexibel övergång som ska ta upp rörelser mellan främre och bakre delen av traktorn?
Den känns sliten....frågan är om man ska satsa på att byta hela kopplingen istället? Ta loss rör, kapa och ha sig....*suck


Vad menar du med "svivlar"?
För mig är en svivel en vridbar koppling som kan ta upp någon form av vridrörelse under tryck.
För mig ser det ut som denna kopplingen kan just det.
Även om den kanske inte vrider sig så många grader så har den ju uppenbart gått fram och tillbaka ett antal gånger för att få det slitaget.


Håller med om din definition av svivel, tänkte kanske att det belastats radiellt växlande och att det kanske kunde vara orsaken till slitaget...men du har nog rätt, jag håller med dig!

1 person gillar det här inlägget.
Joel.Nordin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:04, 30-04-2017
Ort: Löddeköpinge, Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 1979
Deutz 5006 1970

Joel.Nordin (trådstartaren)

#9 » 12:59:38, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Går den där slangen från basmaskinen till hydraulpaketet? Finns det en likadan slang i andra änden av paketet? Om det är så har jag en teori om varför de gjort så där. Tanken kan i så fall vara att om man ska ställa av grävaggregatet och köra utan så rycker man ur slang och sätter tillbaka så man får en slinga där paketet var. Om det är så kan man ju utan samvete ta bort det gamla eftersom det där med att ställa av aggregatet knappast förekommer annat än i tillverkares fantasi. Det är ju i så fall inte heller nåt som har behov av att svirvla, det är nog att det rört sig vid tryckstötar som slitit. Men enklast och billigast är ju att kapa bort hylsan från stolpen och pressa en ny slang,


Ja, det är ju en intressant tanke. Det sitter bara en sådan slang mellan pump och bakre ventilpaket (vad jag kan se), men den har samma koppling i båda ändar.
Nä, att hänga av grävagget känns inte så aktuellt :)

Ja, precis...att plocka bort denna koppling och sätta en vanlig skärringskoppling på rörändarna kan ju vara ett alternativ...mycket jobb bara för det är trångt som tusan.
Joel.Nordin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:04, 30-04-2017
Ort: Löddeköpinge, Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 1979
Deutz 5006 1970

BM425

#10 » 13:14:27, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När handelen ser ut sådär så lär hondelen också vara sliten. Att byta bara den ena hjälper i så fall inte.
Bättre att fixa en helt ny lösning/koppling.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Michael Meier

#11 » 15:29:51, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cejn WEO stolpe som grund? Serie 710 för 1"slang har A-mått på 30mm.

Svetsa på en lämplig adapter på din koppling.

Svarva till en ny kopplingshane med lämplig slangkoppling.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Joel.Nordin (trådstartaren)

#12 » 20:22:28, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det är inte så att det ÄR en koppling med lös hylsa då? Känns ju lite som att det inte ens finns på kartan att de skulle stå och göra en så komplicerad koppling med fast hylsa. att göra en slang som endast finns typ original blir bakvänt det också men visst, det finns ju....
Med ny oring och till snyggad så borde ju kopplingen i sig täta så jag skulle bara kapa lös hylsan och se hur de gjort .


Vad jag kan se så ser det ut som hylsan är en del av kopplingen...kan iaf inte se någon delning i materialet.


BM425 skrev:När handelen ser ut sådär så lär hondelen också vara sliten. Att byta bara den ena hjälper i så fall inte.
Bättre att fixa en helt ny lösning/koppling.


Ja, jag är mer och mer inne på detta också. Kslitaget i kopplingen kommer göra att O-ringen tappar kontakt med huset när slangen böjs.


Michael Meier skrev:Cejn WEO stolpe som grund? Serie 710 för 1"slang har A-mått på 30mm.

Svetsa på en lämplig adapter på din koppling.

Svarva till en ny kopplingshane med lämplig slangkoppling.


Intressant förslag, tack! Ska kolla vad som finns tillgängligt i butik här.

Idag har jag tagit tjuren vid hornen och faktiskt lyckats demontera rören på båda sidor om slangen. Och jag får rätta mig själv lite från första posten här, slangen sitter på ledningen som går mellan pump och ventilpaketet för frontlastaren, tydligen går ledningen igenom detta ventilpaket och sedan vidare till gräv-paketet där bak.

I vilket fall lyckades jag få loss rören, så det öppnar ju upp för att fixa det här ordentligt...vad hade ni satsat på för typ av koppling mellan rör och slang? En fast koppling eller en "snabbkoppling"? Jag kommer ju inte ha behov att av dela på detta ur ett funktionsperspektiv, men däremot blir nog monteringen mycket enklare och jag kan koppla på slangen enkelt i efterhand...

En fråga till, vad tror ni den lilla anslutningen ska vara till?


Här kommer lite bilder också.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Joel.Nordin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:04, 30-04-2017
Ort: Löddeköpinge, Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 1979
Deutz 5006 1970

Tracdoc

#13 » 20:26:58, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett tryckuttag. Jag hade satsat på fast koppling (det är ju engångsmontering)
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#14 » 20:33:43, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore det jag och allt är lös så hade jag slängt allt i skrotlådan och ersatt med en slang. Mätuttaget (?) går väl att lösa senare om det behövs.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

rospigg

#15 » 20:54:09, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Änden med skärring ter sig enkel, men hur ser "brickan" ut på det andra rörets ände?
Är det bultmönster som en SAE-koppling så förenklar det en hel del!
Det vore intressant att veta varför de inte valde standardkomponenter till den här slangen. :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se