Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Udda hydraulkoppling på slang som behöver bytas

19 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

BM425

#16 » 21:08:39, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joel.Nordin skrev:Idag har jag tagit tjuren vid hornen och faktiskt lyckats demontera rören på båda sidor om slangen. Och jag får rätta mig själv lite från första posten här, slangen sitter på ledningen som går mellan pump och ventilpaketet för frontlastaren, tydligen går ledningen igenom detta ventilpaket och sedan vidare till gräv-paketet där bak.


Om det sitter en stor huvudpump till hydrauliken?!
Då är frontlastaren prioriterad före grävaggregatet där bak?!

Har du då en motsvarande koppling slang/rör som går från frontlastar paketet till grävpaketet?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



Joel.Nordin (trådstartaren)

#17 » 09:18:16, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tracdoc skrev:Det är ett tryckuttag. Jag hade satsat på fast koppling (det är ju engångsmontering)


Tack för info! Jag kommer skippa det uttaget.
Ja, det blir en fast koppling istället!

Bygert skrev:Vore det jag och allt är lös så hade jag slängt allt i skrotlådan och ersatt med en slang. Mätuttaget (?) går väl att lösa senare om det behövs.


Ja, fast jag vill nog gärna ha kvar rörböjen för att slippa göra den böjen med slangen då det är riktigt pilligt att få dit den kopplingen.
Sedan är kopplingen mot pumpen lite special också, så jag behåller nog en bit av det röret också.


rospigg skrev:Änden med skärring ter sig enkel, men hur ser "brickan" ut på det andra rörets ände?
Är det bultmönster som en SAE-koppling så förenklar det en hel del!
Det vore intressant att veta varför de inte valde standardkomponenter till den här slangen. :klia:


Ja, eller hur!? Nu kommer jag sätta en fast koppling mellan rör och slang, så får vi hoppas att det inte blir något strul med det.

BM425 skrev:
Joel.Nordin skrev:Idag har jag tagit tjuren vid hornen och faktiskt lyckats demontera rören på båda sidor om slangen. Och jag får rätta mig själv lite från första posten här, slangen sitter på ledningen som går mellan pump och ventilpaketet för frontlastaren, tydligen går ledningen igenom detta ventilpaket och sedan vidare till gräv-paketet där bak.


Om det sitter en stor huvudpump till hydrauliken?!
Då är frontlastaren prioriterad före grävaggregatet där bak?!

Har du då en motsvarande koppling slang/rör som går från frontlastar paketet till grävpaketet?


Så verkar det vara, men till bakre grävagg ser det ut att gå rör hela vägen, ingen slang vad jag kan se.
Joel.Nordin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:04, 30-04-2017
Ort: Löddeköpinge, Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 1979
Deutz 5006 1970

Jac

#18 » 11:46:12, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joel.Nordin skrev:
Tracdoc skrev:Det är ett tryckuttag. Jag hade satsat på fast koppling (det är ju engångsmontering)


Tack för info! Jag kommer skippa det uttaget.


Det är ett mätuttag så du kan koppla på en manometerslang och en manometer. Används typiskt när du ska kolla/justera trycket på tryckbegränsningsventilen (alltså trycket för hela systemet), bra å ha. Som alternativ finns det ibland lediga pluggar på inloppsektionen av ventilpaketet där man kan skruva i en adapter och ett mätuttag.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Joel.Nordin (trådstartaren)

#19 » 13:16:53, 02-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Joel.Nordin skrev:
Tracdoc skrev:Det är ett tryckuttag. Jag hade satsat på fast koppling (det är ju engångsmontering)


Tack för info! Jag kommer skippa det uttaget.


Det är ett mätuttag så du kan koppla på en manometerslang och en manometer. Används typiskt när du ska kolla/justera trycket på tryckbegränsningsventilen (alltså trycket för hela systemet), bra å ha. Som alternativ finns det ibland lediga pluggar på inloppsektionen av ventilpaketet där man kan skruva i en adapter och ett mätuttag.


Ok, tack för förtydligandet!
Det finns ett gäng lediga pluggar på ventilpaketet, kanske någon av dem går att använda vid behov. I annat fall får jag flytta över den lilla nippeln till det nya röret.

Såhär blev resultatet och det sitter nu monterat. Tack för all hjälp och fina råd!

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Joel.Nordin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:04, 30-04-2017
Ort: Löddeköpinge, Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 1979
Deutz 5006 1970


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se