Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hur ta bort bomcylinder Hymas 62

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

P_Lagerberg (trådstartaren)

#1 » 22:27:52, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina äventyr med traktorgrävaren fortsätter. Efter att framgångsrikt reparerat elegant-cylindern (nya kolvgummin och packboxar) så hann jag väl gräva en timme innan bomcylindern sprang läck. Den sitter dold inuti bommen, så jag kan inte se exakt var det läcker, men jag gissar att det är samma som på gräveleganten - packboxen innanför avskraparen.
Det är ju lite tyngre grejer, så jag ska göra ett försök att lyfta loss den med en grävare som jag hyrt över helgen (för att göra det grävjobb min kära veterantraktor skulle ha gjort).

Vad säger ni som provat detta, bör jag sänka bommen så mycket som möjligt för att få ut den? (Alltså öppna skopan så att bommen kommer ner någon decimeter till).

I övrigt funderar jag på att lossa lilländan först och sedan dra ihop cylindern (med hjälp av hydrauliken) innan jag kopplar loss slangarna, så att den inte blir så lång när den ska baxas ut….?
Och vad är en bra strategi för att inte spilla så mycket hydraulolja?
Se även bild, det är cylindern längst till höger i bild.

Bild
Peter Lagerberg
Hymas 62s 1977

1 person gillar det här inlägget.
P_Lagerberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:40:16, 29-03-2022
Ort: Helsingborg och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 62s



rospigg

#2 » 22:36:19, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får cylindern plats att ta ut genom bommen, i riktning mot skopan, eller är det kolvstångens sprint som ska ut först, dra in kolvstång, få bort cylinderändens sprint och lyfta "bakänden" uppåt/ mot hytt?
(Jag spånar helt fritt - som ni märker. Det bör inte vara så konstruerat att man ska sänka ner bommen i ett tre meter djupt dike för att kunna demontera bomcylindern hjälpligt enkelt)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

magloman

#3 » 22:42:59, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ett 470 aggregat som påminner om ditt. På den hade jag loss bomcylinder för renovering.

Fällde ut skopan så bommen kom ner så mkt som möjligt sen kunde man lyfta ur den mot hytten.

Vid montering la jag änden som skulle in i bommen på lite reglar och plankbitar sen kunde ja bryta rätt den med ett spett.

Monterade sprinten vid hytten först, så jag kunde köra den in och ut via spaken. Hade den hängandes i en frontlastare med talja så jag kunde kontrollera sänkningen smidigt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

P_Lagerberg (trådstartaren)

#4 » 23:11:09, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för snabba svar.
Det känns som att jag ska göra på det sättet du föreslår, Magloman
Peter Lagerberg
Hymas 62s 1977
P_Lagerberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:40:16, 29-03-2022
Ort: Helsingborg och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 62s

erraw90

#5 » 00:20:30, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag packade om min tog ja först och sträckte ut aggregatet sen tappen som går igenom bommen. Efter det drog ja ihop kolven helt, låssade slangarna och tappen i kungen och sen gick det fint att lyfta bort den för hand.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
erraw90
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:54:15, 03-09-2019
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: HYMAS H62-2S 1979

Michael Meier

#6 » 08:57:01, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spilla så lite olja som möjligt?

behåll cylindern fast med den "nedre" sprinten,

lägg planka under cylinderns lösa ände så att kolvstång går fritt,

kör ut kolvstången maximalt, lossa och plugga minussidans matning från traktorn (låt hydraulcylinderns minussida vara öppen,

bind fast bomsänkspaken i sänkläge och tryck tillbaka kolvstången med (spännband) eller den andra grävaren och släpp bomsänkspaken och plugga plussidans matarslang (fortfarande inte plugga något på hydraulcylinder.

lossa cylinderhuvud och dra ut kolvstången.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se