Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Fastnat Hydraulventil

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Purzelbär (trådstartaren)

#1 » 20:56:58, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

på min Hara Caway har hydraulventilen till stickan fastnat i nedtryckt läge vilket innebär att stickan rusar iväg till maximalt möjliga ändläge så fort jag startar motorn och höjer varvtalet en aning.
Jag har skruvat mig fram till problemet och kunde knacka ut ventilen ur ventilpaketet utan att behöva använda våld.
Jag hittade följande skada på ventilkroppen:
Bild

Nu undrar jag hur jag ska hantera denna skada.
Skulle man svetsa upp repan och sen försiktigt svarvar ner svetsningen?
Är det kanske inte så allvarligt som det ser ut?
Kan man köpa nya eller begagnade ventiler någonstans?
Vad rekommenderar ni?

Utöver denna skada på ventilen, hittade jag också fint grus i det hålet som ventilen sitter i på ventilpaketet. (Det är kanske det som ni kalla "sliden"? Jag är från Tyskland och där heter det hålet "Ventilführung" alltså "Ventilföringen")
Jag tror att förra ägaren har också skruvat där, så gruset kommer antagligen från honom. Han hade kanske lite bristfällig rengöring innan han tog bort ventilen från paketet.

Sen är det en sak till som jag undrar sen ett tag tillbaka: Vad är "gräveleganten" för någonting? Vad gör man med den? Var sitter den på en traktorgrävare? Jag har bodd i Sverige i 20 år och har aldrig hört talas om en "grävelegant" fram tills nu, då jag blev ägare till en traktorgrävare och upptäckte det här forumet.

Mvh,
Thomas
Purzelbär
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:09, 09-07-2022
Ort: Värnamo-Gnosjö Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin



Bygert

#2 » 22:20:30, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Elegant är cylindern som vrider stickan. Har du nån chans att se om du har motsvarande skador inuti ventilen?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Purzelbär (trådstartaren)

#3 » 15:24:20, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

ja, det finns en skada i ventilföringen (Sliden?) också. Jag har varit inne med en liten stavlampa och då ser man en skada där också.
Borde man inte kunna få ventilen infört i hålet bara med handkraft? Jag kan inte tänka mig att ventilen ska sitta så hårt i ventilföringen att man måste knacka ihop det. Fjädern längst ner på ventilkroppen måste ju kunna trycka upp ventilen när man släpper spaken. Jag har mätt ventilkroppen med ett skjutmått till 21,85mm och ventilföringen med en trepunktsmikrometer till 21,87mm ändå kan jag inte föra in ventilen ens 30mm i hålet utan att det kila fast. Så ska det väl inte vara???

Tack för tipset med "eleganten"! Denna finess som du har på bilden heter på tyska "Knickmatic". Det hade jag aldrig klurat ut att det är "grävelegant" på svenska.

Mvh,
Thomas
Purzelbär
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:09, 09-07-2022
Ort: Värnamo-Gnosjö Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

bonnen513

#4 » 21:35:04, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ska gå lätt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se