Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydraulmotor med broms?!

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Dogge1122 (trådstartaren)

#1 » 15:44:03, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan jag har ett liten fundering angående hydraulmotor med broms. Jag funderar på att bygga en rotator till mina skopor. Men då vill jag inte att motorn ska kunna roteras av skopan!
Som jag förstått så kan hydraulmotorns Axel roteras eftersom de finns intern läckage i motorn och därför behövs en broms. Eller har jag fel? Låser hydraultrycket motorn?
Vad ska jag annars leta efter för Hydraulmotor? Finns det någon speciell benämning för motor med broms?
Dogge1122
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:57, 17-03-2020
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 4550



Jac

#2 » 16:14:39, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Don flesta rototilt’er driver svängen via en snäckväxel som är självlåsande.
Ska du driva den med tandkrans så blir det som du säger, hydrauliken låser motorn till 90% men inte 100%.

Vissa modeller av orbitmotorer finns med integrerad broms.

Det blev lite kaos i orbitmotormarknaden nyligen när Danfoss köpte Eaton (detta var dom två största tillverkarna av orbitmotorer). Flera välkända orbitmotormodeller från både Eaton och Danfoss blev avyttrade till WhiteDriveProducts.
Parker, Brevini och MS tillverkar också orbitmotorer men Parker tror jag inte har nått med den typen broms du söker.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Åsa-Nisse

#3 » 16:19:58, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjulmotorer till kärran på Terri skotare har integrerad broms, men det känns som att det snurrar lite väl fort för en rototilt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jac

#4 » 16:34:49, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rolf har byggt med motorer med broms. Här är en tråd men han har några till: RolfsRolls @ Ny snabb och kraftfull rotorteknik hos tiltrotatorer.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Dogge1122 (trådstartaren)

#5 » 18:18:34, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Don flesta rototilt’er driver svängen via en snäckväxel som är självlåsande.
Ska du driva den med tandkrans så blir det som du säger, hydrauliken låser motorn till 90% men inte 100%.

Vissa modeller av orbitmotorer finns med integrerad broms.

Det blev lite kaos i orbitmotormarknaden nyligen när Danfoss köpte Eaton (detta var dom två största tillverkarna av orbitmotorer). Flera välkända orbitmotormodeller från både Eaton och Danfoss blev avyttrade till WhiteDriveProducts.
Parker, Brevini och MS tillverkar också orbitmotorer men Parker tror jag inte har nått med den typen broms du söker.




Ja de enklaste är ju att bygga med endast en kuggkrans å en motor som har broms då. Men vet ju domsaga inte vad jag ska leta efter riktigt för Hydraulmotor.

Annars får jag väll krångla till det å bygga med snäckväxel. De har jag redan tänkt på men ville se ifall jag kunde gå den enkla vägen.
Dogge1122
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:57, 17-03-2020
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 4550

bonnen513

#6 » 18:53:05, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara lättare med snäckväxel då du därmed kan få utväxling och inte behöver så stor motor
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se