Mitt styrservoproblem är också löst nu!
Plockade ner servocylindern och tog isär den för inspektion, inklusive kontrollventilen. Innandömet såg förhållandevis fräscht ut. Även om vissa packningar och o-ringar såg lite trötta ut.
Så som styrningen betedde sig, dvs gick lätt åt ena hållat och trögt åt det andra hållet, kunde man misstänka inre
läckage i cylindern, förbi kolven. En farhåga soim ej besannades dock.
Kolvtätningen utgörs av 2 st kolvringsliknande enheter. Båda var hela och såg fina ut. Så den felkällan kan avskrivas.
(har sett bilder på det här arrangemanget, men också på någon variant med tätningar i gummi/plast. Där kan det nog uppstå förbiläckage lättare.)
Men i alla fall, jag köpte en
packningssats och satte ihop delarna igen, med nya tätningar.
Och tro det eller ej, men jag fick nu ordning på det!
Nu går styrningen lätt och fint åt båda håll. Så här bra har det inte fungerat så länge jag haft maskin i min ägo!
Genom att ta isär och inspektera, fick jag en djupare förståelse för hur det här systemet egentligen är tänkt att fungera (egentligen är det ganska simpelt), och kunde således justera in det korrekt.
Kan konstatera att anvisningarna i instruktionsboken inte är särskilt mycket till vägledning. När det är gjort, har du en utgångspunkt för själva injusteringen. Dvs det är inte färdigt då, utan bara "end of the beginning". Vilket jag först inte fattade.
Till att börja med fick jag skruva upp den stora justerskruven nästan helt. Den avgör hur mycket styrventilen skall öppna vid rattutslag. Därefter börjar injustering av länkagett mellan styrarm och kontrollventil. Den avgör "balansen" mellan rattutslag vänster resp. höger. Dvs hur mycket eller lite servohjälp resp. sida skall få. När båda ligger lika är det färdigt!
Nu är ju det lite slitet här och var i mekanismen så det glappar väl lite. Så därför fick jag skruva ur den stora skruven såpass mycket.
Det enda som stämde i instruktionsbokens anvisningar var detta ang. länkagets injustering "den är mycket känslig!"
Stämmer bra! Skruva ett halvt varv på ställmuttern, och det går från halvbra till helt värdelöst!