Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Tätningar Monsun Tison HV05

28 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

npj (trådstartaren)

#1 » 09:47:30, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker efter tätningar till sliderna på ett ventilpaket Monsun Tison HV05. Enligt Parker är denna modellen "död och begraven" sedan 10 år, inga delar finns att tillgå. Sitter på BM 616b. Någon som lyckats lösa detta?
npj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:40, 28-02-2007



Jac

#2 » 10:08:41, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står iochförsig inte att dom har till HV05 men…

https://www.kyrkvretens.se/en/hydraulic ... rentPage=0
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

npj (trådstartaren)

#3 » 10:44:46, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde Kyrkvretens men fick beskedet att det inte finns delar till HV05 längre.

1 person gillar det här inlägget.
npj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:40, 28-02-2007

GC59

#4 » 11:16:09, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

npj skrev:Ringde Kyrkvretens men fick beskedet att det inte finns delar till HV05 längre.


Det verkar vara lika svårt till HV03 som vi har enligt hemsidan .
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

akkamaan

#5 » 17:06:46, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av vilken orsak behöver tätningen bytas? Externt läckage?

Antar att ventilen är direktstyrd med spak?! Om ventilen är pilotstyrd med servospakar så är det ju andra tätningar som verkar

Monsun Tison tillverkade inte själv dessa tätningar utan det var säkert tätningar som tillverkades av t ex företag som "Trelleborg". Det är mycket möjligt att då Trelleborg kan ha både O-ring och stöd-ring som passar. O-ringen ska vara av lågfriktionstyp gjord av nitrilgummi/PTFE. Plocka försiktigt ur en slidtätning och mät upp den med skjutmått. Sliden är 25 mm i diameter. Mät upp djupet och ytterdiametern på ventilsätet i blocket.
LÄNK till Trelleborgs katalog på drygt 600 sidor
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

npj (trådstartaren)

#6 » 17:18:50, 13-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset!
npj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:40, 28-02-2007

frasseflistugg

#7 » 23:50:34, 11-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade du några tätningar? Jag har själv en BM 616B med externt läckande ventilpaket och skulle behöva åtgärda det. Frontlastaren sjunker på min maskin, vet inte om det kan vara relaterat.
frasseflistugg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:19, 02-08-2022
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bronco flistugg

akkamaan

#8 » 03:43:56, 12-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

frasseflistugg skrev:Hittade du några tätningar? Jag har själv en BM 616B med externt läckande ventilpaket och skulle behöva åtgärda det. Frontlastaren sjunker på min maskin, vet inte om det kan vara relaterat.

Externt läckande slider i ventilpaketet har inget att göra med att lastaren sjunker. De slid-tätningar du behöver byta har två funktioner. 1. Att förhindra det låga returtrycket, 1-10 bar från att läcka ut externt. 2. Att med en "skrapring" ytterst hålla sliden ren så att inte damm-partiklar kommer in i slid-spelet och skapar förslitning på sliden.

Att lastaren sjunker kan bero på tre olika saker
1. Slidläckage, vilket det alltid finns och ska finnas för smörjning av sliden. det läckaget är så obetydligt så att du inte kan sen lastaren sjunka med blotta ögat. däremot kan du mäta hur många millimeter kolvarna sjunker på 15 till 90 minuter beroende på hur tung last som du har hängande i skopan.
2. Shockventiler som är inbyggda i ventilpaketet kan bli tillfälligt otät av nåt skräp
3. Kolvtätningen kan vara dålig

Om kolvtätningen misstänks (och den ska alltid misstänkas först) så finns det flera sätt att konstatera en felande kolvtätning.
Man kan installera en kulventil på ledningen som går ut från ventilpaketet till den funktion som sjunker. stänga kulventilen och s om sjunkningen upphör.
Men för detta ska gen en fullständig bild finns det flera olika förutsättningar eller villkor.
A1. Enkelverkande lyftcylinder med bara en slang till vardera lyftcylindern vilket innebär att kolvstången är nästan lika grov som cylinderröret. I det fallet finns bara två läckagealternativ. Antingen kommer olja ut förbi kolvstången som externt läckage eller också är det inre läckage i riktningsventilen. Ingen kulventil behövs.
A2. Enkelverkande lyftcylinder där två slangar är anslutna till vardera hydraulcylindern. Enkelverkande är det om du inte kan utveckla kraft nedåt med lastaren så att framhjulen vill lyftas. Slangen på kolvstångsidan har då bara till uppgift att dränera läckolja som kommer förbi kolvtätningen, antingen direkt till tanken eller genom anslutningen på ventilpaketet. Du lossar slangen från kolvstångsidan från tanken eller ventilpaketet och håller upp änden av slangen till minst samma höjd som högsta punkten på lyftcylindern. Om lastaren sjunker med last i skopan utan att olja kommer ut genom den lossade slangen så är det inre läckage i ventilpaketet. Kommer olja ut ur slangen så är det kolvtätningen
A3. Om lastaren har dubbelverkande lyftcylindrar så kan du köra samma test som A2 genom att lossan slangen på kolvstångsidan.

Nu ger ovanstående tester inte hela sanningen. Det kan ju vara så att den sjunkande lastaren har inre läckage både i ventilpaketet och genom kolvtätningen. För att eliminera eller inkludera ventilpaketet så kan man installera en kulventil på den trycksatta ledningen mellan ventilpaketet och förgreningen till hydraulcylindrarna. Lossa kolvstångsidans slang på samma sätt som i A2 och A3. Om lastaren sjunker långsammare när du stänger kulventilen så vet du att du har ett delvis inre läckage i ventilpaketet.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

frasseflistugg

#9 » 23:50:43, 12-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Externt läckande slider i ventilpaketet har inget att göra med att lastaren sjunker. De slid-tätningar du behöver byta har två funktioner. 1. Att förhindra det låga returtrycket, 1-10 bar från att läcka ut externt. 2. Att med en "skrapring" ytterst hålla sliden ren så att inte damm-partiklar kommer in i slid-spelet och skapar förslitning på sliden….


Tack, jag ska börja med att försöka lösa läckaget, så får jag ta tag i lyftcylindern senare. Tolkar jag dig rätt som att externt läckage från ventilpaketet med all sannolikhet beror på slidtätningarna?
frasseflistugg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:19, 02-08-2022
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bronco flistugg

akkamaan

#10 » 04:59:32, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

frasseflistugg skrev: Tolkar jag dig rätt som att externt läckage från ventilpaketet med all sannolikhet beror på slidtätningarna?

Inte med "all sannolikthet", det är med "all säkerhet"...

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#11 » 22:05:23, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej där kan jag inte hålla med. Det kan läcka på andra ställen också.
1. vid olje anslutningar
2.vid chockventiler eller liknande tillbehör
3. vid lastbackventilerna
4. mellan varje sektion
5. på nåt helt annat ställe så olja rinner eller droppar ner på ventilpaketet
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#12 » 22:27:20, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Nej där kan jag inte hålla med. Det kan läcka på andra ställen också.
1. vid olje anslutningar
2.vid chockventiler eller liknande tillbehör
3. vid lastbackventilerna
4. mellan varje sektion
5. på nåt helt annat ställe så olja rinner eller droppar ner på ventilpaketet

Nu avsåg jag slidläckage som var det som bekymrade TS
söker efter tätningar till sliderna på ett ventilpaket Monsun Tison HV05.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#13 » 22:49:02, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var inte TS som ställde frågan utan frasseflishugg som smög in som frågeställare och han har ett läckande ventilpaket

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#14 » 22:53:34, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:det var inte TS som ställde frågan utan frasseflishugg som smög in som frågeställare och han har ett läckande ventilpaket

Så kanske det var ja...
Men det gör ju ingen skillnad, båda två adresserade slidtätningar
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

frasseflistugg

#15 » 16:39:33, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog ur befintlig o-ring, mätte och beställde nya från 123bearing.

Däremot stötte jag på ett annat problem. Packningen som satt tidigare ser inte ut som ritningen:


Bild
Bild

Plastringen b finns inte. Dessutom är o-ringen nästan lika tjock som bricka a. Kanske är det någon om har tappat bort plastringen och ersatt den med en tjockare o-ring? Vad är syftet med plastringen? Är det att förhindra slitage på o-ringen när sliden rör sig?
frasseflistugg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:19, 02-08-2022
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bronco flistugg


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se