Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Varför bubblar hydrauloljan ur från tanken?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

MFUlrik (trådstartaren)

#16 » 16:19:39, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag tänkte också på att slipa ned axeln och byta packbox. Detta ska jag titta på.

Pumpen är en fransk variant "Hydroperfect International" "Element hydrostatique" av typen 2AA3040L20. Jag har letat på nätet men inte hittat någon billig variant, tyvärr.

Filtret sitter innan den stora returslangen ned till pumpen.

Ja, det måste vara ett vakuum som suger in luften. Jag tror inte att mitt hydraulfilter är igensatt, då detta startade direkt efter att jag återmonterat pumpen med läckaget.
MFUlrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:37, 28-12-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey-Fergusson 50R



akkamaan

#17 » 17:56:45, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
BGullb skrev:Drivs pumpen via en kilrem eller direktmonterad i motor/växellåda/bakaxel?


Frontmonterad, pumpen har splinestapp och mellanstycket splineshylsa, sedan gängad i en medbringare som sitter med fyra skruv i ordinarie vevaxelremskiva

Uppfattar jag dig rätt att själva pumpaxeln är avlastad från kilremmens radiella krafter?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

MFUlrik (trådstartaren)

#18 » 18:10:34, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, kilremmen till generatorn sitter på en remskiva på utgående motoraxel, och på denna sitter npn typ av splines-muff. Sen går axeln mellan pumpen (utgående fyrkantstapp enligt bild ovan) till splines-muffen. Axeln är således lös, men det finns något gammalt lager i ramen på motorn, men nuvarande axel går helt fri från denna. När maskinen var ny och pumpen ursprunglig, så var det säkert en glidlager här.
MFUlrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:37, 28-12-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey-Fergusson 50R

Michael Meier

#19 » 18:18:44, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

MFUlrik skrev: .... Filtret sitter innan den stora returslangen ned till pumpen ....


Antingen returslang från ventilpaket
Eller
Sugslang till hydraulpump

Det förvirrar när du skriver "innan" , sitter den på sugledningen så hör den till sugledningen..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#20 » 18:28:02, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Drivs pumpen via en kilrem eller direktmonterad i motor/växellåda/bakaxel?


Michael Meier skrev:Frontmonterad, pumpen har splinestapp och mellanstycket splineshylsa, sedan gängad i en medbringare som sitter med fyra skruv i ordinarie vevaxelremskiva


akkamaan skrev:Uppfattar jag dig rätt att själva pumpaxeln är avlastad från kilremmens radiella krafter?


Det är bättre TS berättar : ) individuella skillnader kan förekomma, typ 1/2" fyrkantstapp med fjäderbelastad kula.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan

#21 » 20:20:24, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:individuella skillnader kan förekomma, typ 1/2" fyrkantstapp med fjäderbelastad kula.
jag förstår vitsen med fyrkantfattningen. Man sätter på en vanlig hylsa som passar en sexkant på remskivor axeln.
Det finns en bättre, inte hemgjord lösning, som kallas LoveJoy. Att hålla på och svetsa på en pumpaxel slutar aldrig med en bra bestående lösning
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se