Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Varför bubblar hydrauloljan ur från tanken?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

MFUlrik (trådstartaren)

#1 » 17:26:40, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått ett fel där jag ser att det läcker lite från hydraulpumpsaxeln på min MF50R.

Detta lilla läckage skulle jag kunna leva med, men jag misstänker att det resulterar i att det pumpas in luft i hydraulsystemet, vilket gör att hydrauloljetanken bubblar över och att olja rinner ut.

Stämmer mitt antagande?

Kan man lösa det genom någon bättre luftning på tanken, eller är det verkligen så att det pumpas in såpass mycket luft vid hydraulpumpens axel så att oljemängden ökar kraftigt i tanken (dvs någon form av oljeskum)?

Eller är det något annat fel som gör att det bubblar över i tanken?

Ser fram emot svar.
MFUlrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:37, 28-12-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey-Fergusson 50R



bonnen513

#2 » 17:36:41, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din teori om luftläckaget är nog helt korrekt och är det som ska åtgärdas då det sliter på pumpen

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

MFUlrik (trådstartaren)

#3 » 19:08:57, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
MFUlrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:37, 28-12-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey-Fergusson 50R

BGullb

#4 » 19:32:33, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läcker det bara när den står stilla eller även vid gång?
Trycker det ut olja ur tanken så måste den komma någon annanstans ifrån eller är det för mycket olja i tanken. Ska ju aldrig kunna expandera pga värme eller skumma så mycket pga luft att det trycks ut.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

MFUlrik (trådstartaren)

#5 » 19:39:53, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Det droppar från pumpen både när motorn går och när den står stilla. Jag bytte precis en o-ring runt axeltätningens aluminiumring, samt axeltätningen själv. Jag vet att axeln har en liten repa, men hade hoppats att en ny axeltätning samt en hel o-ring skulle löst det, men tyvärr läcker det lite ändå.

Jag tycker också att det är märkligt att några minuters tomgång och försiktigt upp och ned med lastaren ska få tanken att bubbla över så mycket den gör. Det hör också till historien att tanken redan "bubblat ur" ganska mycket olja från en normalfylld tank. Det känns som att "oljeskummet" måste ta typ 3ggr volymen av ordinarie olja.
MFUlrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:37, 28-12-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey-Fergusson 50R

BGullb

#6 » 20:06:05, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drivs pumpen via en kilrem eller direktmonterad i motor/växellåda/bakaxel?
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Michael Meier

#7 » 21:05:36, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skummande olja kan ha x10 eller x20 i volym.. har faktiskt inte sett någon uträkning på x mängd luft i x mängd olja har för volym.

Hydraulpumpar och hydraulmotorer av kugghjulstyp är lite besvärliga på det viset att börjar det läckar genom in eller utgående axel så kan det ha flera orsaker.

Axeltätningen typ radialtätning äter på ingående axel och tätnar lite mer vid oljetryck till den ploppar ut, är den intakt och nybytt samt läcker ändå är det ofta idé att byta position på tätläppen i förhållande till axeln.

Dubbla funkar en viss tid om man får dit en extra dränagekanal mellan dessa, typ i väntan på tid att åtgärda.

Ofta är det på grund av inre gavelslitage som axeltätningen börjar att drälla, att dräneringen av utrymmet innanför axeltätningen inte får undan den ökade mängd som det ökade gavelslitaget ger.

Pumpen är trots allt 50+ år gammal.

Du nämner O-ring, beskriv hur denna axeltätning ser ut?

Skick på sugsilen? tänker då på ett undertryck i sugledningen, kanske inte på tomgång direkt, hänga på en manometer som visar på båda sidor om atmosfärtrycket vid pumpens inloppsport?

Vad är det för kvalité på oljan idag? skumdämpare har olika effekt beroende på vilken oljekvalité.

Vad har du för oljenivå idag? vet inte hur returen är ordnad, kanske kräver en viss nivå i tanken för att returoljestrålen inte skapar en virvel som gör att tankluften sugs ner i oljan enbart på grund av fel nivå?
Senast redigerad av Michael Meier 22:37:08, 05-10-2023, redigerad totalt 3 gånger.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#8 » 21:49:18, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Drivs pumpen via en kilrem eller direktmonterad i motor/växellåda/bakaxel?


Frontmonterad, pumpen har splinestapp och mellanstycket splineshylsa, sedan gängad i en medbringare som sitter med fyra skruv i ordinarie vevaxelremskiva
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#9 » 22:37:39, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

en sak som kan bidra är om det är stort sugmotstånd i pumpens sugslang, kan vara tät sugsil eller andra problem i ledningen.
Var sitter oljetanken?
Kan ju faktiskt dra in luft i sugledningen också.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

MFUlrik (trådstartaren)

#10 » 23:00:48, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra information!

Ja, själva grundorsaken till att jag bytt o-ring och tätning är att förre ägaren svetsat på en fyrkantstapp som satt assymmetriskt. Så jag har nu svetsat fast en ny tapp centralt och det var då som jag råkade slipa ett spår precis där tätringen ska täta. Jag polerade och bytte till ny tätning. Sen så sitter tätningen i en aluminiumring som tätas med en tunn o-ring i godset på pumpen, se bild. Tyvärr hade jsg ingen bild på aluminiumringen lös med tätning och o-ring på, utan bara denna bild på pumpen.

Bubblandet började direkt efter att jag svetsat tappen och satt dit den. Sen byte jag tätning och o-ringen (som var av). Men bubblandet kom tillbaks direkt.

Så, läckaget är vad det är och måste fixas. Men hur mycket volym kan det bli av detta läckage, och borde det inte bara läcka olja utåt? Nu suger det ju in luft som sjutton. Och borde inte oljenivån sjunka tillbaks när den stått still ett tag? Eller är det oljeskum i cylindrarna och olja i tanken?

Jag bytte hydraulfilter för 2 år sen och kör på en STOU-olja 10W-30. Filterburken sitter till vänster om traktormidjan i golvet.

Bild
MFUlrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:37, 28-12-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey-Fergusson 50R

MFUlrik (trådstartaren)

#11 » 23:04:33, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckas jag inte täta detta, så måste jag köpa en ny hydraulpump. Och i och med att förre ägaren bytt från splines till fyrkantstapp, så måste jag byta axeln och fästplattan till motorn också. Känns lite surt.
MFUlrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:37, 28-12-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey-Fergusson 50R

Turbodiesel

#12 » 23:19:57, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ingen obskyr specialmodell av Commercialpump, så finns det gott om kopior utomlands, billigt. Har du fler bilder & typbeteckning?

Jo, det är trist när maskiner "lagas sönder" i varierande omfattning, men du har ju valet att gå i en annan riktning med reparationsförsöken.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

BM Jens

#13 » 23:21:35, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarva ner axeln till nästa storlek på packbox som går att hitta !
BM Jens
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:03, 22-12-2021
Ort: Nord Östra skåne
Sverige
Maskin: Många bm traktorer

MN

#14 » 05:47:48, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Speedy sleeve på axeln?
Är sug- eller returfilter på mf50? På föregångaren var det ett sugfilter.

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

akkamaan

#15 » 07:20:06, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom ihåg att pumpar inte suger i sig oljan. Det är atmosfärstrycket som trycken in olja i det vacuum utrymme som pumpen skapar på inloppssidan.
Om inte atmosfärstrycket kommer åt att trycka oljan på inloppssidan så kommer atmosfärstrycket i stället att försöka trycka in luft där det finns små öppningar. Om ingen luft kan tryckas in så kommer något att utsättas för stor påfrestning. Ta som et exempel hydraultanken, om ingen luft tillåts komma in och trycka på oljan så finns det riska att tanken omploderar och slutar som ett "russin". Ett annat alternativ är att "sug"-ledningen imploderar. Eller att luft trycks in via en otät packbox. Den luften blandar sig med oljan i form av bubblor. Volymen av dessa luftbubblor får nivån i tanken att stiga och till sist tryckas ut ur tanken via avluftningsfiltret i tanklocket. En vanlig anledning till att luft trycks in på "sug"-sidan är att ett eventuellt "sug"-filter/sil är igensatt så pass vi får dålig fyllnadsgrad i pumpen. Antingen uppstår kavitation eller så kommer det in luft. (Kavitation är INTE luftbubblor utan det är vacuum blåsor som sedan omploderar på pumpens trycksidan och gröper ur metallytorn. Kavitet=hål eller urgröpning))
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se