Skummande
olja kan ha x10 eller x20 i volym.. har faktiskt inte sett någon uträkning på x mängd
luft i x mängd olja har för volym.
Hydraulpumpar och hydraulmotorer av kugghjulstyp är lite besvärliga på det viset att börjar det läckar genom in eller utgående
axel så kan det ha flera orsaker.
Axeltätningen typ radialtätning äter på ingående axel och tätnar lite mer vid oljetryck till den ploppar ut, är den intakt och nybytt samt läcker ändå är det ofta idé att byta position på tätläppen i förhållande till axeln.
Dubbla funkar en viss tid om man får dit en extra dränagekanal mellan dessa, typ i väntan på tid att åtgärda.
Ofta är det på grund av inre gavelslitage som axeltätningen börjar att drälla, att dräneringen av utrymmet innanför axeltätningen inte får undan den ökade mängd som det ökade gavelslitaget ger.
Pumpen är trots allt 50+ år gammal.
Du nämner
O-ring, beskriv hur denna
axeltätning ser ut?
Skick på sugsilen? tänker då på ett undertryck i sugledningen, kanske inte på tomgång direkt, hänga på en manometer som visar på båda sidor om atmosfärtrycket vid pumpens inloppsport?
Vad är det för kvalité på oljan idag? skumdämpare har olika effekt beroende på vilken oljekvalité.
Vad har du för oljenivå idag? vet inte hur returen är ordnad, kanske kräver en viss nivå i tanken för att returoljestrålen inte skapar en virvel som gör att tankluften sugs ner i oljan enbart på grund av fel nivå?