Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Tryckstötar i hydrauliken, Lännen 880S

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Turbo6 (trådstartaren)

#1 » 00:41:30, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu behöver jag nog litet tips...
Min Lännen 880S från 2002 har börjat smälla i hydrauliken när jag kör något hydraulreglage, lastare eller grävare. Maskinen körs sällan vilket kan bidra till konstiga hydraulfel men oljefiltren är nyligen bytta och oljan i tank verkar fräsch.
Problemet finns inte med kall olja men efter ca 10 minuters körning. Jag behöver bara nudda en av joystickarna så blir det tryckstötar i hydrauliken med allt från 1 stöt per 5 sekund till att det pulsar konstant (säg 5 stötar per sekund). Hörs i hela traktorn så det är svårt säga var det startar. Inga problem med styrning eller körning. Har känt på slangar och börjar nu tro att det kommer från servotrycket. De små slangarna som passerar midjan hoppar rejält vid varje stöt. Tyvärr finns det inte framdragna slangar till alla de mätuttag P1-P9 där man ska kunna mäta trycken. Har istället kollat arbetstryck på en cylinder och den verkar absolut stabil 230 bar när det smäller. Detta och att problemet bara finns vid varm olja gör att jag misstänker tryckregulatorventilen för servotryck (kallat PS i schemat). Verkar även sitta någon slags ventil i grävarblocket som är kopplad till PS men schemat är för otydligt för att visa vd det är för något. Verkar komma LS-tryck därifrån också. Någon som har idé hur man ska hitta detta fel?
Turbo6
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:56, 22-07-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Lännen 880s



Jac

#2 » 01:43:38, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som ackumulatorn till servotrycket är slut. Då står laddventilen och slår av och på hela tiden.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbo6 (trådstartaren)

#3 » 08:34:25, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha,
Jag trodde en ackumulator var odödlig dvs bara en tom tank med gas i. Men det finns nog en duk där inne som ska hålla gasen på plats när jag tänker efter.
Och du menar att det felet kan vara bort/tyst när oljan är kall? Om så är fallet ska jag försöka få loss den. Tyvärr måste mecket var underifrån på maskinen efter att lossa bukplåtar etc. Inte så servicevänligt.

Tackar för tipset så länge !!
Turbo6
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:56, 22-07-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Lännen 880s

torbjorn_forsman

#4 » 08:45:06, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara ett gummimembran mellan gas och olja i ackumulatorn. Det där membranet är inte helt gastätt utan gasen tar sig sakta igenom och löser sig i oljan, så man får räkna med byta eller fylla en ackumulator efter sådär 10-20 år. Har den gått så tom på gas att membranet har "bottnat" så är det stor risk att det har nötts sönder mot påfyllningsnippel mm, så man måste byta ackumulatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ja-bond77

#5 » 11:29:39, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är troligtvis en kolvackumulator(Hydac) om det är liknande som på min Lännen. En gång provade jag byta tätningar i den och föra på trycksättning. Höll väl en 4-5 år och så var den närmast tom på nytt. Beställde ny, laddad acku från lännen och den verkar nog hålla bättre. Överlag är detta ett synnerligen vanligt fel på maskiner. Nu som då hamnar man att åtgärda servo-/bromsladdningsackumulatorn på sätt eller annat.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbo6 (trådstartaren)

#6 » 18:56:12, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar varmast för dessa snabba svar!

Då antar jag det är lilla acken nr 32 på kretsschemat och inte den större nr 90 som verkar hantera reservkraft till bromsen ?
Sitter den nära ventilblocket nära bukplåten under hydraultanken eller har de dragit upp den någonstans ? Behöver man köra dammsugare i tanken för att slippa läckage?
Det blir nog skruva ute då jag saknar garageplats ikväll men det är det värt om felet kan fixas innan nåt annat går sönder av stötarna.
Turbo6
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:56, 22-07-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Lännen 880s

ja-bond77

#7 » 19:26:21, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog bytt utan dammsugare men systemet på 880 kanske skiljer. Är väl rätt klen slang till ackun oberoende...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se