Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Tjurig baklyft

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Pelle_67 (trådstartaren)

#1 » 10:36:54, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en antik -57 Fordson SM som bråkar med mig nu när jag behöver den för att ploga :/
Baklyften fungerar direkt jag startar i -7˚ en eller ett par gånger för att sedan lägga av och inte lyfta bladet. Samtidigt som jag skriver detta så undrar jag om det kan vara kondensvatten i oljan som fryst och spökar..? Jag gissar på att det är något med oljan och pumpen som spökar, kan lyfta bladet med armstyrka, så det verkar ju inte vara mekaniskt trasigt i slutväxeln och uttaget snurrar…
Någon som vart med m liknande..?
Pelle_67
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:44, 19-06-2018
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major



Hidsmekolek

#2 » 12:17:27, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att du har vatten i oljan som blir issörja och sätter igen pumpens sugsil, tyvärr väldigt vanligt med vatten i bakaxeln på majorerna..
Finns väl olika lösningar på problemet, en del häller rödsprit i oljan för att hålla kladdet pumpbart, kanske inte världens bästa lösning..
Annars är väl paniklösningen att värma bakänden på traktorn, men det bästa är väl att byta oljan helt enkelt och göra rent silen.
Silen sitter innanför locket mellan bakhjulen, finns nån bild i detta inlägget.
Hidsmekolek @ Hidsmekoleks mer eller mindre seriösa projekt i bild.
Finns nog lite andra trådar om detta problem med tror jag.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Pelle_67 (trådstartaren)

#3 » 15:03:41, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Skulle tro att du har vatten i oljan som blir issörja och sätter igen pumpens sugsil, tyvärr väldigt vanligt med vatten i bakaxeln på majorerna..
Finns väl olika lösningar på problemet, en del häller rödsprit i oljan för att hålla kladdet pumpbart, kanske inte världens bästa lösning..
Annars är väl paniklösningen att värma bakänden på traktorn, men det bästa är väl att byta oljan helt enkelt och göra rent silen.
Silen sitter innanför locket mellan bakhjulen, finns nån bild i detta inlägget.
Hidsmekolek @ Hidsmekoleks mer eller mindre seriösa projekt i bild.
Finns nog lite andra trådar om detta problem med tror jag.

Jo men man hoppas in i det sista på en lösning som inte innebär att ligga i snön under traktorn… Nu ska det inte snöa på ett tag verkar det som och jag har fått bort det mesta med 3 körningar så jag ska kanske kosta på mig ett oljebyte/sil. Om jag gör det och den funkar efter det lär det bli vår dagen efter :smile2:

1 person gillar det här inlägget.
Pelle_67
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:44, 19-06-2018
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major

Pelle_67 (trådstartaren)

#4 » 13:41:26, 04-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

T-dojja gjorde tricket! Nu funkar den, och tur var väl det då smhi hade fel som vanligt!

1 person gillar det här inlägget.
Pelle_67
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:44, 19-06-2018
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se