Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

MF grävagg. Sväng höger dålig funktion!

10 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

diskoper (trådstartaren)

#1 » 23:45:14, 05-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Här är man som bäst igång med att gräva grund för utbyggnad av huset. Blev lite mastigt för min gamla maskin, så jag fick ringa en granne som kom med en H10:a.. :driver:

Tur var ju det, för när jag höll på att flytta lite på massorna där vi tippar så la helt plötsligt sväng funktionen av åt höger! Den finns men är mycket svag. Håller jag inte in spaken så svänger aggregaten av tyngdkraften åt vänster (eftersom jag stod lite snett åt det hållet). Det är knappt den orkar svänga åt höger, men det går.

Det är ju inga kolvar som sköter svängen på det här aggregatet, utan det verkar funka mer som det gör i en rotator som man har på timmergripen (en gissning).

Har ni något tips? Någon som kan de här aggregaten eller råkat ut för samma sak?

/per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18



håkan öhlund

#2 » 23:58:51, 05-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Per :)

Det har jag också varit ut för fast i skaftet på mitt grävaggregat MF220 som du sätt idag :thumme:
Då var det schocken som hade pajat så jag tog lös den och bytte o ringen och så hade låsbrickan släppt :???:
Så i ditt fall skulle jag rekomendera att börja med att skruva ur schockarna till svängen som sitter i packetet alldeles vid sliden till svängens funktion och kolla dom och sedan byta plats på dom för att kontrolera om felet blir åt andra hållet. blir det de så vet du att ena har fel i sig :thumme:

Shockarna ser ut som vanliga pluggar utifrån.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

diskoper (trådstartaren)

#3 » 00:23:32, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah,

otroligt trevligt att få ett svar så snart! :grin:

Menar du bultskallen som sitter precis ovanför spaken, eller på undersidan där det sitter som en kupolmutter? ..eller någon annan liten skruv som jag inte såg nu i mörkret..? :cool:

Bifogar två bilder på ventilpaketet. Svängfunktionen är spak nr2 från vänster.

/per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

håkan öhlund

#4 » 06:43:53, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Jo presis dom bultskallarna :) bara skruva ut dom vid spak nr 2, finns även samma skalle på undersidan mittemot som du får skruva lös och byta plats på dom du inte ser något direkt fel på någon av dom.

Och ta det lite försiktig när du drar ut shocken och kolla att låsbrickan och fjädern finns kvar på shocken där för det kan vara den som släppt eftersom den svänger så mycket nu

spak nr 4-6 har inga schockar för där finns skopbryten och stödbenen och dom funktionerna klarar sig utan shockar :).
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

diskoper (trådstartaren)

#5 » 09:10:04, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamenmantackar!

Ska jobba (på firman alltså, inte på huset) nu ett par dagar så jag får mecka på söndag eller måndag. Återkommer med fler frågor eller en statusrapport!

Bommen sjunker ju gärna efter en stund. Inget som märks när man gräver, men tillräckligt mycket för att det ska vara irriterande när man kör omkring och använder lastaren. Har tänkt att det är i bomcylindern som är lite otät, men det kan alltså vara i ventilpaketet?

/per
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

håkan öhlund

#6 » 15:52:09, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo min bom sjunker också men jag har inte gjort något åt det, bara andvänt tranbortlåset när man förflyttar sig :???:
Läkaget kan ju vara som du säger i både packetet och i bomcylinderns packningar.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

diskoper (trådstartaren)

#7 » 23:23:45, 09-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen det var ju självaste helvete vad det skulle vara besvärligt att skruva ur den undre chocken!! :x

För det första hade jag ju självklart inte några hylsor i tumstorlek hemma. Dom i millimeter begränsade sig dessutom till 27mm (för liten) och 30mm (för stor). Dessutom var mellanrummet mellan bultskallen och godset intill minimalt, så 30mm hylsan (som det gått bra att skruva av den övre ventilen med) gick inte på bultskallen. Jag dristade mig till att slipa bort någon millimeter på godset med vinkelkapen, men det räckte inte.

Nåja, iväg till Jula idag och inte hade dom några hylsor i tumstorlek. Fick doch tag på två fasta nycklar (för typ 14 kr/st!) i storlekt 28 och 29 mm samt en hylsa 28 mm.

28mm var ju för litet, men jag försökte fila lite i den och planade av den så att den blev plattare och rundade av den så den blev tunnare. Vågade sen banka på den på bultskallen, men den vägrade gå på rakt och lossnade så fort jag försökte vrida..

Vid det här laget hade jag lossat hela ventilpaketet och 5 hydraulkopplingar och det drällde givetvis en j*vla massa olja..

Nästa försök: Den runda sidan på 29mm nyckeln slipades av så den blev tunnare. Men inte fan ville den greppa heller.. :hota:

Tredje försöket och ytterligare ett par anslutningar lossades, mer olja rinner. Öppna sidan på nyckeln tunnades av så mycket jag vågade, och se! Ventilen lossnade ta mej fan! :dancing_geek:

Jaha, okulär besiktning gav vid handen att ventilerna såg schyssta ut, förutom att den nedre hade en hel del smuts i botten (där det sitter ett fint nät). I brist på bra tång för låsbrickor (..heter det inte men jag har inte ordet på tungan just nu) lät jag det vara så.

På Håkans inrådan bytte jag plats på ventilerna och skruva tillbaka hela klabbet, och se.. :driver: Nu funkar det! :mrgreen:

Troligen hade den ena ventilen hängt sig. Jag såg en liten grad på den nedre. Den hoppade väl tillbaka när jag höll på att banka på grejerna.

Tack Håkan för tipset! :buga:

Imorgon ska det grävas avlopp.. :razz:

..och vad kan den tumstorleken heta, som är typ 28.5 mm? :uupps:

/per
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

håkan öhlund

#8 » 23:53:36, 09-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var ju tur att du fick lös den till slut och att felet löste sig :) Jag vet att det bruka vara trångt där bakom packetet men har man verktyg i sexkant med varje mm mått så bruka det gå utan tum för jag har då inte tum längre än till 3/4tums.

På tal om att grisa med olja så kommer jag ihåg en gång när jag var ute och grävde och satt i min lilla hytt :) och hade traktorn på 1500varv för att få bra hastighet gå aggregtet och så mitt i allt så small det till när jag bröt lite med skopan och aggregatet stannade :uupps: och när jag vände mig om så hade tryckledningen gått av och det sprutade olja som bara den mot hytten :insomnia: gissa om man fick bråttom ut och in i traktorn för att få ihäl motorn :x
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Robban_C

#9 » 08:44:15, 10-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

diskoper skrev:... ..och vad kan den tumstorleken heta, som är typ 28.5 mm? ...
1 1/8" = 28,575 mm.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

diskoper (trådstartaren)

#10 » 09:15:54, 10-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:gissa om man fick bråttom ut och in i traktorn för att få ihäl motorn :x


Hehe.. Ja du har ju dubbelhytt kan man säga :lmao:

Tror det är farbrorn i Matfors som hade traktorn innan mig som snickrat en egen svängbar stol. Funkar rätt bra faktiskt. Man lossar en spärr och så kan man snurra stolen och vrida den bakåt och uppåt. Lite svajigt ibland när man kör framåt, för man kan liksom svänga 10-15 cm i sidled åt varje håll även när den är låst.

Man kan ju inte köra bakåtvänd, men det brukar gå rätt bra att förflytta sig med grävagget.. :driver:

/per
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se