Jamen det var ju självaste helvete vad det skulle vara besvärligt att skruva ur den undre chocken!!
För det första hade jag ju självklart inte några hylsor i tumstorlek hemma. Dom i millimeter begränsade sig dessutom till 27mm (för liten) och 30mm (för stor). Dessutom var mellanrummet mellan bultskallen och godset intill minimalt, så 30mm hylsan (som det gått bra att skruva av den övre ventilen med) gick inte på bultskallen. Jag dristade mig till att slipa bort någon millimeter på godset med vinkelkapen, men det räckte inte.
Nåja, iväg till Jula idag och inte hade dom några hylsor i tumstorlek. Fick doch tag på två fasta nycklar (för typ 14 kr/st!) i storlekt 28 och 29 mm samt en
hylsa 28 mm.
28mm var ju för litet, men jag försökte fila lite i den och planade av den så att den blev plattare och rundade av den så den blev tunnare. Vågade sen banka på den på bultskallen, men den vägrade gå på rakt och lossnade så fort jag försökte vrida..
Vid det här laget hade jag lossat hela ventilpaketet och 5 hydraulkopplingar och det drällde givetvis en j*vla massa
olja..
Nästa försök: Den runda sidan på 29mm nyckeln slipades av så den blev tunnare. Men inte fan ville den greppa heller..
Tredje försöket och ytterligare ett par anslutningar lossades, mer olja rinner. Öppna sidan på nyckeln tunnades av så mycket jag vågade, och se! Ventilen lossnade ta mej fan!
Jaha, okulär besiktning gav vid handen att ventilerna såg schyssta ut, förutom att den nedre hade en hel del smuts i botten (där det sitter ett fint nät). I brist på bra
tång för låsbrickor (..heter det inte men jag har inte ordet på tungan just nu) lät jag det vara så.
På Håkans inrådan bytte jag plats på ventilerna och skruva tillbaka hela klabbet, och se..
Nu funkar det!
Troligen hade den ena ventilen hängt sig. Jag såg en liten grad på den nedre. Den hoppade väl tillbaka när jag höll på att banka på grejerna.
Tack Håkan för tipset!
Imorgon ska det grävas avlopp..
..och vad kan den tumstorleken heta, som är typ 28.5 mm?
/per