Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

EHC elhydraulik i en 616B

27 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

PeterBerglund (trådstartaren)

#1 » 08:51:05, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Min 616B är "lyxutrustad" med elektronisk styrd hydraulik för grävaren. Har alltså joysticks i armstöden. Klart smidigt!

Jag saknar dock all form av dokumentation kring dessa joysticks, styrboxar och styrventiler. Är det någon som har tillgång till underlag som vi kan lägga upp under Download?

På nätet har jag hittat lite enklare prospekt hos Parker för EHC35 joysticksen. Men inget om kablar eller kontaktdon där. Styrboxarna hittar jag ingenting om. Dessa verkar heta IPS302 med fabrikat Parker. Men det finns även etiketter med Atlas Copco, Monsun Tison och Berifors...

Jag har har just nu ett sporadiskt fel på en av axlarna vilket sannolikt beror på glappkontakt någonstans, så ett schema över kontaktdon m.m. skulle sitta fint. Sen kan man ju också justera repsons m.m. på spakarna, men för att slippa gissa och testa alltför mycket, uppskattas manualer...

Kan i och för sig kontakta Parker, men sitter någon på underlag tas detta tacksamt emot.

/Peter
PeterBerglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:55, 30-06-2007
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 616B, 1981, Ser nr 6018



Joe

#2 » 09:14:58, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ett sporadiskt fel så är det troligast att det är "reostaten" i spaken
Ta bort de två skruvarna (muttrarna) under spaken och för ner höljet så ser du fyra trådlindade motstånd.
Troligtvis är det skit, ärg eller nåt annat på motståndet där släpskon löper.
Om du putsar med fin smärgelduk var försiktig så det inte blir överslag i motståndet.

Nya motstånd finns att köpa hos CBE i karlstad

Styrenheterna utvecklades först hos Monsun-Tison som blev köpta av Atlas Copco som blev sammanslagna med Volvo till VOAC hydraulics som blev köpta av Parker....

Parker vet inte så värst mycket om EHC, men ska du ringa dom, ring till Borås servicekontor.


Har letat dokumetation själv till EHC men gått bet, vore trevligt om nån har information att lägga upp! :buga:
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Palm

#3 » 09:53:05, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta kanske är liknande spakar?

http://www.blocket.se/vi/12422905.htm?ca=16_s
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

PeterBerglund (trådstartaren)

#4 » 10:19:33, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för responsen. Faktiskt ser spakar och slutsteg (IPS302) ut precis som dessa: http://www.blocket.se/vi/11107812.htm?ca=16_s

Det finns även en del att läsa här: http://www.parker.com/IQAN/DOCUMENTS/PRODUCT%20DATASHEETS/ICL4_SE_ED0205_DATASHEET.PDF

Enligt detta datablad är givarna i joysticken inte av "traditionell" potentiometer modell. Det står där att uppbyggnaden är med beröringsfria givare. Så jag är lite tveksam till att det är ett smutsproblem inne i själva spaken.

Det skumma är att i 9 fall av 10 funkar allt som det skall (efter start), men det händer att bommen ibland bara går att köra åt ett håll. Inte vet jag varför, men i regel har det hoppat igång igen när jag snurrat runt stolen, stängt av motorn och strömmen, därefter dragit igång allt igen och då har det fungerat. Om nu detta är en följd av glapp i kablage runt stolen eller reset av styrboxarna när strömmen fimpats har jag inte hunnit gräva i ännu. Och när jag väl börjar gräva i problemet vill man gärna ha dokumentation att konsultera...

/Peter
PeterBerglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:55, 30-06-2007
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 616B, 1981, Ser nr 6018

nixs

#5 » 11:58:44, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en del med dessa att göra i några av de gamla traktorgrävare som 6300 och EL70, kontentan är att det nästan bara är att ge upp och skicka in grejorna på kalibrering eller kontroll på Parker Hannifin, har anläggning i Borås och/eller kontor i Mölnlycke utanför Göteborg. Finns många som håller på med dessa dock ute i landet då det var så gott som standard i skogsmaskinerna med dessa system. Det var nog där de kom till sin största rätt och med mest finess och elegans! Annars så verkar detta företag veta vad det handlar om i systemet.
http://www.blocket.se/vi/11107812.htm?ca=15_s
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Joe

#6 » 12:44:40, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var spakarna EHC35 ELLER ICL4?

Skillnaden är att EHC35 har "potentiometrar" och ICL4 kör med Hall-effekt givare

Enklaste att se skillnaden är att kolla i botten på spakarna.
Potentiometer modellen har en kontakt bestående av flatstift arrangerade i en cirkel med lösa flatstiftskontakter på kabeln till IPS302 burken. (Har för mig att det är 9 stift)

ICL4 har en fyrkantig (rektangulär) snabbkontakt

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

PeterBerglund (trådstartaren)

#7 » 18:52:50, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn står en bit bort, men jag var borta och kikade i regnet igen. Testade att starta igen och nu funkade allt klockrent. Inga tendenser till ostabilitet på något vis. Och den axel som ibland strular går hur bra och jämnt som helst.

Hittar ingen beteckning på spakarna, men det är antagligen EHC35 eftersom det är flatstift (7 st) i en ring. Inget rektangulärt gemensamt kontaktdon alltså.

IPS302:orna har typ Molex-kontakter för både spakar och utgående styrventler. Klarar alltså IPS302:orna både potentiometermodellen (EHC35) och Hall-effekt givarna (ICL4)?

Noterar att stolen har en brytare under som gör att spakarna bara skall fungera i grävläget. Brytaren bryter helt sonika strömmen till IPS302:orna. Alltså borde det inte spela någon roll om man fimpar motorn och strömmen när det strular (som jag beskrev tidigare). Jag får göra mer systematiska kontroller nästa gång det strular för att försöka hitta felkällan. T.ex. bara påverka stolsbrytaren, bara röra i kabelhärvan etc. En annan variant kan vara att temporärt växla plats på Molex-kontakterna från spakarna mellan mina två IPS302:or. Alltså så att höger spak blir vänster ett kort tag och vice versa så att säga. Är felet kvar i samma spak är det spaken eller något fram till IPS302:an. Flyttar sig felet till andra spaken är det IPS302:an eller något därefter.

Fortfarande efterlyser jag dokumentation, så om det finns någon vänlig själ som kan bidra är jag mer än tacksam.

/Peter
PeterBerglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:55, 30-06-2007
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 616B, 1981, Ser nr 6018

Tomasb

#8 » 19:59:45, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spolarna i spaken går att vrida lite på med troligen en insexnyckel i botten på spaken (4stycken), då får dom ett "färskt spår att gå i så dom kontaktar bättre. Även korten i IPS boxarna brukar vilja ha lite omsorg såsom omlödning. Du kan även byta plats på korten så ser du ju om felet följer kortet eller funktionen.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

PeterBerglund (trådstartaren)

#9 » 20:34:02, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. På IPS-boxarna finns det två lysdioder; en för power och därtill en errorindikator. Vilka fel indikeras med error?

Jag får inget larm när ena axeln strular, men det kanske heller inte indikeras vid vare sig glapp i kablage eller joysticksens potentiometrar?

En sak som slår mig är att axeln som krånglar (när det krånglar) bara strular åt ETT HÅLL. Det går alltså att fälla ut grävarmen, men inte dra hem den. Om det är en "vanlig" potentiometer för varje axel, borde det alltså vara samma potentiometer för på både + och - rörelse för grävarmen. Och då verkar det långsökt med glapp i kablaget. Egentligen likaså för potentiometern. Varför bara jäklas i ena riktningen.

Det får mig att tro att felet snarare ligger i IPS:en. Eller så är det styrventilerna. Styrs dessa med PWM (pulsmodulerat) från IPS:en? Har för mig att jag läst det någonstans.

Som sagt - var hittar man dokumentation...?

/Peter
PeterBerglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:55, 30-06-2007
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 616B, 1981, Ser nr 6018

Tomasb

#10 » 20:39:52, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter 4 potar i varje spak alltså två per axel. så det kan mycket väl vara fel på en sån. plasthöljet nertill på spaken kan du lossa så ser du hur det är uppbyggt.Grejor till spakar och boxar får du enklast tag i hos närmsta skogsmaskinpulare.
Var i landet bor du??
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

nixs

#11 » 20:41:45, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring Parker i Borås!!! Du har redan sagt detta själv. man kan många gånger få jättemycket hjälp utan kostnad av någon gammal räv som tycker det är roligt att dela med sig av sin kunskap, eller ring Dala Hydraulik, de sysslar bla med att renovera sådana boxar om jag inte misstar mig helt. En möjlighet är ju att sliden i ventilen skulle kärva men det är långsökt då den går bra åt andra hållet. Lutar nog åt att det är glappkontakt i ips boxen eller en dålig lödning eller liknande.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Joe

#12 » 20:57:07, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samma utsignal: 0-5V på båda spaktyperna så IPS302 boxen bryr sig inte om vad som är inkopplat.

Som sagt så är det 4 potentiometrar på 2 axlar
Det brukar bli strul om ena potentiometern vrider sig, det är stort sett en spole som är lackad förutom ett "spår" där släpskon löper.

Vrider sig potetiometern så löper släpskon ibland på lacken och ibland på tråden.

Det brukar vara en röd lysdiod per potentiometer på IPS302 burken, de lyser svagt med litet utslag och mycket med stort utslag på spaken

Kolla först där när felet uppstår, lyser lysdioden så ligger inte felet i spaken

Det kan du testa utan motorn igång, så kanske det är enklare att kolla om inte grävaggregatet rör sig samtidigt

Om du inte ser de dioderna så ta bort locket så borde dom sitta där på korten
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

PeterBerglund (trådstartaren)

#13 » 21:36:18, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era inlägg!

Beträffande de röda lysdioderna, finns det 6 st på mina boxar, 3 på vänster sida (levers, 1A-3A) och 3 på höger sida (converters, 1B-3B).

Skall A och B dioderna tändas samtidigt med en styrka som motsvarar aktuell input resp. output-nivå? När jag ändå frågar, vad justerar man med min- och maxtrimpotarna på boxen?

/Peter
PeterBerglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:55, 30-06-2007
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 616B, 1981, Ser nr 6018

Joe

#14 » 21:50:12, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

A eller B skall tändas.
Exempelvis spak åt vänster lysdiod A, spak åt höger lysdiod B
(detta kan vara kopplat hur som helst men i princip en lysdiod åt gången per styrspaksaxel)


Man justerar start och sluttryck, har inte full koll på det men starttrycket är det oljetryck pilotventilen skall släppa på innan huvudsliden rör sig
Och sluttrycket är det tryck som krävs för att styra huvudsliden till sitt ändläge
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

PeterBerglund (trådstartaren)

#15 » 21:58:12, 24-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strålande - snart behöver jag ingen manual!

Så klart A och B är som du säger nu när jag tänker efter hur märkningen är på boxen. Fick bara för mig att den vänstra sidan var input och den högra output eftersom kontaktdonen under har dessa funktioner.

Återkommer med feedback om fortsättningen. Tack så länge!

/Peter
PeterBerglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:55, 30-06-2007
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 616B, 1981, Ser nr 6018


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se