Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydralvätskemängd

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

swedetrucker (trådstartaren)

#1 » 09:44:17, 02-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!


Kan någon informera mig om det går att fylla på för mycket hydralolja i tanken (sitter en slang i hytten för att kontrollera nivån)

Sen om någon vet om det är någon typ av hydralolja man absolut inte ska hälla i tanken ? Vilken ska jag köra på?

JCB 3 MK1 1964. :wave:
Användarvisningsbild
swedetrucker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:22, 13-10-2007
Ort: Sthlm



Robban_C

#2 » 18:44:33, 02-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fylla för mycket:
Med för hög nivå så kan möjligen olja tryckas ut i avluftningen då alla cyl står i minusläge. Och risken ökar om maskinen ej står plant.

Typ av olja:
Bioolja/miljöolja ska EJ blandas med mineralolja (dvs "vanlig" hydolja). Men risken att nån bytt till bioolja i en 64:a får nog anses som obefintlig.
Du ska alltså absolut inte hälla bioolja i tanken.
Sen gäller det vilke viskositet det ska vara. Svårare att svara på men en god gissning är att 46 duger till din maskin liksom till alla andra.
Det finns en tjockare (64?) och en tunnare som jag tror heter 32. 64 kan möjligen motiveras om maskinen är mycket sliten i pumpar eller ventilhus eftersom internläckaget möjligen minskar något.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

swedetrucker (trådstartaren)

#3 » 22:38:18, 02-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Fylla för mycket:
Med för hög nivå så kan möjligen olja tryckas ut i avluftningen då alla cyl står i minusläge. Och risken ökar om maskinen ej står plant.

Typ av olja:
Bioolja/miljöolja ska EJ blandas med mineralolja (dvs "vanlig" hydolja). Men risken att nån bytt till bioolja i en 64:a får nog anses som obefintlig.
Du ska alltså absolut inte hälla bioolja i tanken.
Sen gäller det vilke viskositet det ska vara. Svårare att svara på men en god gissning är att 46 duger till din maskin liksom till alla andra.
Det finns en tjockare (64?) och en tunnare som jag tror heter 32. 64 kan möjligen motiveras om maskinen är mycket sliten i pumpar eller ventilhus eftersom internläckaget möjligen minskar något.


Kalas :thummar:

Jag tackar ödmjukast! :driver:
Användarvisningsbild
swedetrucker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:22, 13-10-2007
Ort: Sthlm


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se