Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Luftning av lyft till hytt huddig 960-85

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

todan (trådstartaren)

#1 » 23:35:53, 30-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Har en Huddig 960, som det av någon anledning är dåligt med olja till hyttlyften: hur luftar man det på ett bra sätt?
Jag har fyllt på olja, men eftersom systemet är fullt med luft trycker det ut oljan igen eftersom inte luften "hinner igenom" oljan upp till avluftningen...
Jag har fyllt på genon att ta loss pumpen, vänt den och sedan skruvat loss avluftningen (med tillhörande luftningsrör) och fyllt på den vägen tills den lilla behållaren är full: kamske går att göra detta på ett bättre sätt?
todan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:00, 21-09-2012
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960, -85



steksund

#2 » 09:51:03, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt sent svar men någon annan kanske får problem med det här framöver.
På min huddig 960 -84 upplevde jag det som om det mest bara var massa luft i pumpen då man skulle pumpa upp hytten.
Den pumpade bara i slutet av varje pumptag och det tog evigheter att få upp hytten en liten bit.

Vred då om riktningsväljare till sänkning och pumpade tills dess att man fick ett kraftigt motstång.
Vred tillbaks riktningsväljaren till höjning och nu fungerar pumpen som den ska och hytten åkte upp.
Om det här är ett tecken på att det är för mycket luft i systemet eller om oljan var på fel ställe i systemet när man började pumpa upp har jag ingen aning om.
steksund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:49:48, 25-04-2015
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Case 1188 Poclain
Huddig 960 med kran istället för grävaggregat
Valmet 872B skotare
Hymac 580CT

guzzi

#3 » 12:27:09, 26-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag upptäckte när jag köpte min 960 var att hyttpumpen läckte som ett såll och hade säkert gjort ett tag. Tog av pumpmekanismen, fyllde på olja, satte ihop och se där nu gick det att lyfta hytten. Vad jad däremot inte funnit är en packningssats till den pumpen, säljs bara hela pumpen av Huddig = snordyrt.
Tilläggas kan att min är en linjemaskin så först fick jag lossa fästet på taket till kranarmen och med en 46-hylsa skruva kranen förbi taket innan jag kunde tippa hytten.
Är det någon som packat om ovan nämnda pump??
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se