Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Söker elschema till giraff 9000 -88

14 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

stefanden (trådstartaren)

#1 » 19:13:04, 29-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken lyder undrar jag om det möjligtvis är någon där ute som sitter på ett elschema till en sådan kran?

Kranen är stendöd vid körning från hytten(korgen sitter ej på så har inte kunnat prova där ifrån), misstänker kretskortet som sitter uppe på kranen vid ventilerna då det var rejält fuktigt runt det och rejält ärgat på några ställen, men samtidigt vill jag tycka att det saknas jord till kretskortet vilket jag tycker bör komma via kabel till kortet också?

Mvh Stefan
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Turbodiesel

#2 » 21:00:53, 29-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta några bilder på el, manöverbox & hydraulik, har lite scheman till 9002HG, kanske är i närheten.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

OLA56

#3 » 22:45:41, 29-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

År 1988-1989 hände det en del saker med GIRAFF 9000. Olika manöversystem mm. Nytt manöversystem från 12040??
Ola 56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

stefanden (trådstartaren)

#4 » 12:00:00, 30-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Här är några bilder på spektaklet. Enda elschemat ägaren har är till en Huddig 1400lift vilket inte stämmer överens med plintarna på kortet uppe på kranen...
Kortet(diodbryggan?) som sitter uppe på kranen nu, har jag matning till 24V på plint 1-3 uppe till vänster dessa är sammankopplade på baksidan med kopparbana på kortet. ut på plint 4 ligger det allt mellan 15,5-24V detta är matning ut till den lilla ventilen som sitter allra längst ut halft utanför till vänster. På plint 2 ligger det också 15,5-17V detta bör egentligen vara jord till samma ventil som innan... Den blåkabeln som kommer till den fina plinten(sockerbiten till vänster i skåpet vill jag ha till jord där finns dock ingen jord att få. (alla Voltvärden är därför mätta mellan ventilchassi utanför skåpet och på kortet...

Ägaren har varit ute för att kranen har varit död vid tidigare tillfälle då rack det att knacka på dosan så vaknade den till liv, räckte dock inte nu...

Mvh Stefan
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#5 » 02:17:19, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite för trött nu, men är plinten med den blåa kabeln bryggad ihop med alla magnetspolarnas minusanslutningar? ser en mängd svarta trådar där (inte för att just färgen behöver ha någon betydelse)

Var tar den blåa kabeln vägen?

Inte identiskt med mina uppgifter på 9002, men ska se om jag kan scanna schemat ändå, samt ev fixa lite bilder på 9002:ans liknande system.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefanden (trådstartaren)

#6 » 09:34:26, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket tacksam för den hjälp jag kan få i denna djungel av kablar, utan ett vettigt schema gör det ju saken inte lättare minsann :uupps:

Japp sockerbiten som den blåa kabeln går in högst upp på är byglad på baksidan så alla svarta är sammanlänkade vilket jag skulle vilja ha till jord rimligtvis...
Det finns dock ingen jord att finna i den blåa kabeln som sen försvinner ner med den bruna matningskabel ner i maskinen.

Okej vore intressant iallafall att få kolla lite på det om det liknar lite mer åtminstone :shake_hands:

Åter mycket tacksam för den hjälp jag kan få, inte helt lätt alla gånger när man mer eller mindre bara är någon självlärd amatör dock tycker jag det är roligt då man alltid lär sig något när man alltid måste sätta sig in i nya saker :dancing_geek:

Mvh Stefan
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stefanden (trådstartaren)

#7 » 11:14:49, 06-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var jag iväg med det blåa kretskortet i lådan igår till ett ställe som håller på mycket med lagning av styrboxar och liknande, dä konstaterades att den svarta lådan som sitter under den 4poliga plinten är ett relä och det var skrot så det byttes samt att det hade krupit fukt under den vätskeskyddande färgen så det var rejält ärgat under färgen.

Kom hem med kortet monterar och skiten är lika död ändå :ohnej: .

Vi kom fram till via mätning igår att allt som har med sockerbiten till vänster att göra är jord, dock finns ingen jord till plinten så förmodligen kabelbrott där...
Prövade att koppla en fuljord till taket, då klickar reläet till när matningen kommer till kortet(slåt på tändningen) som i sin tur drar i någon sekund för att sen gå tillbaka till neutralt igen. Detta händer även om inte någon av manöverdosorna är inkopplade, drog slutsatsen att det ska nog va så när strömmen kommer till kortet då det ändå släpper igen...

Det jag nu undrar över är hur manöverdosan bör funka då kabeln har 14 poler 12 till signal och rimligtvis en plus och en minus, vad jag kan se i dosan används alla men uppe vid kretskortet saknas en som aldrig ser ut att vara använd vilket jag vill ha till +matn ner till dosan, sen iom att ventilerna är kopplade till"jordplinten" måste det ju finnas + till manöverlådan då den måste skicka en + signal eller tänker jag fel?

Nästa försök nu blir att plocka lös manöverdosan till korgen och klättra upp på taket för att se om det går att manövrera kranen där ifrån för att undanröjja om det är fel på dosan...

Vore väldigt tacksam för input om jag är helt ute och cyklar :klia:
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#8 » 23:00:44, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elschema till Logos 9002HG av okänd årsmodell, inte samma som din, men kanske något till nytta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#9 » 23:04:01, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Bättre sent än slarvigt) :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefanden (trådstartaren)

#10 » 01:40:10, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar så ytterst för dom, får ta och kolla igenom lite bättre när jag har huvudet med mej tror jag :vissla:
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stefanden (trådstartaren)

#11 » 22:08:15, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sker det framsteg ute i skogarna, har nu testat med styrdosan från korgen vilket visade sig fungera helt utmärkt...
Har helt enkelt isolerat problemet till styrdosan i hytten som problemet ligger... Matning ner till dosan finns och tycker det låter långsökt om 14-15 av 16 kablar i samma hölje skulle vara av...
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stefanden (trådstartaren)

#12 » 22:37:06, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har äntligen skiten löst sig, jag och en bekant kopplade upp båda dosorna mot ett oscilloskop idag och kom ganska snabbt fram till att det var en 100Hz PWM frekvens som styrde ventilerna samt att båda dosorna funkade exakt lika.
Vi drog då slutsatsen att felet ligger någonstans mellan kortet uppe vid kranen och dosan i hytten och riktigt nog efter att vi hade ryckt alla kontakter och rensat en hel del silicon så hoppade fanskapet igång :hurra:

Så nu är allt åter tätat efter bästa förmåga återmonterat och fungerande (åtminstone till nästa regnskur) :thumme:
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#13 » 23:20:41, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där små runda stiften/hylsorna kan vara riktigt fula, speciellt de med konstantström & 24V, kontakterna är inte direkt täta..

Hittade du den blåa jordens väg?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefanden (trådstartaren)

#14 » 13:29:51, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det var inte så jätte imponerande vädertätning på dom åtminstone...

Mja eller a den gick ju via kranarmen ner till ett kontaktdon på maskin där + och - går upp i kranen till kortet.
Nu drog vi en ren chansning och hoppas på det bästa å drog en jord till kranen istället jämt bredvid lådan, änn så länge funkar det peppar peppar vore bra om det kunde hålla sig så också, åtminstone en kabel mindre som kan gå av efter vägen...

Sen kastades den lilla bygeln åt #"#¤% och strömmen drogs ner till dosan via den kabel det skulle vara egentligen (svarta kabeln med en avklippt orange på) nu funkar det som det skall göra med andra ord, du kan endera köra kranen från hytten eller korgen men inte båda samtidigt. Som det såg ut förut kunde du alltid köra från hytten även om korgen var aktiverad...

Sen iom bytet av reläet på kortet uppe vid kranen så funkar styrningen av flödet till ventilerna som det skall också, reläet var tidigare bara byglat vilket gjorde att ventilen som enbart skall ge olja till ventilerna när en funktion används låg och matade dem med olja hela tiden och där blev det ju då stopp iom att ventilerna är av closedcenter typ.

Nu öppnar endast ventilen när en funktion körs och all annan tid skickar den bara oljan förbi ventilerna och ner till maskin igen.

Summa sumarum var inte felet så allvarligt men iom felsökningen så löstes även andra fel efter vägen så nu hoppas vi på det bästa att det funkar ett tag igen :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se