Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Volvo BL71 driver ej

12 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

Bassholma (trådstartaren)

#1 » 11:30:38, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena! Chefen gick och köpte en Volvo BL71 Plus -2008 från Danmark. Den har nu börjat strula lite och Swecon har ej utbildning på dessa maskiner då de ej såldes i Sverige


Problemet är som följande. Drivningen la av framåt. Fram back styrs av magneter på ett block på V-lådan

Bifogar en bild:
Bild
Originalets URL: http://i141.photobucket.com/albums/r43/Bassholma/bl71_zpsbed3b3cb.jpg

Alla magneter har separat jordning utom fram/ back som jordar genom styrboxen. Om jag mäter strömmen på fram /back så har jag 12V när magneten ej är kopplad, men bara 5V när den är kopplad. Har mätt upp allt kablage upp till boxen och dragit nytt men felet är att jorden ut från boxen blir för dålig. Får 12V om jag jordar extra på spolarna, men detta känns ej som en lösning då där ej ska vara extra jord. (antagligen nån säkerhet för att maskinen ej ska skicka i backen om nått händer i boxen. Kort sakt där är + och minus ut från boxen när fram/back är i men när man kör motsatt eller Neutral är där varken + eller minus.

Iom att plussen ut från styrboxen till fram/ back fungerar så funderade jag på att sätta 2 relä som styr jordningen, men när det är en sådan ny maskin vill jag ej klabba ihop det.

Har även testat att jorda styrboxen extra men får ändå inte ut full jordstyrka när jag lägger i fram/back.
en programmerad box kosta ca 15 000 från Swecon och jag misstänker starkt att felet är i den, men tänkte kolla om någon varit ute för liknande fel? Styrboxen är en Carraro.
Maskinen i sigsjälv är ganska enkel men har funderar på om felet kan bero på något annat tex att styrboxen ej får rätt insignaler från tex handbromsen eller något.

Även pratat med danska Volvo och enligt dom var det ej vanligt att styrboxarna gick sönder, men i värsta fall får dom köra över till oss i Sverige och koppla upp sig med sina datorer ifall inte någon här har någon teori.

Maskinen finns i Klippan, Skåne.


Tack på förhand
Med vänlig hälsning Andreas
Bassholma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:40, 01-06-2011
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Parca 854
 
Födelsedag



LeifAndersson

#2 » 12:30:57, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog tyvärr ingen kompetens på dessa i landet! :sad:
Senast redigerad av LeifAndersson 18:31:16, 16-12-2014, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bassholma (trådstartaren)

#3 » 14:51:44, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Finns nog tyvärr vingen kompetens på dessa i landet! :sad:


Hehe nej jag misstänker detsamma. jäkla mögmaskiner...men tänkte jag gör ett försök här annars får danskarna köra över och koppla upp sig. känns dumt att chansa på att det "nog" är styrboxen när den kostar 15 lökar.

1 person gillar det här inlägget.
Bassholma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:40, 01-06-2011
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Parca 854
 
Födelsedag

Valtravän

#4 » 16:21:42, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har schysst kunskap om BL71 men det börjar vara gammal kunskap. Tyvärr så har ingen volvo människa tillgång till styrenheten via sina datorer. Under de år som jag jobbade med BL71 så var det aldrig problem med styrenheten annat än komplett byte. En tanke är om Carraro kan hjälpa dig att komma in i boxen. Fick jag ledsaga dig så stoppa dit relän som styr. 4wd kan du också styra med relä. Startspärr får du sköta utanför. Berätta gärna hur det går. Har du mekanisk stegväxel -1-4?
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Bassholma (trådstartaren)

#5 » 17:04:01, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valtravän skrev:Hej. Jag har schysst kunskap om BL71 men det börjar vara gammal kunskap. Tyvärr så har ingen volvo människa tillgång till styrenheten via sina datorer. Under de år som jag jobbade med BL71 så var det aldrig problem med styrenheten annat än komplett byte. En tanke är om Carraro kan hjälpa dig att komma in i boxen. Fick jag ledsaga dig så stoppa dit relän som styr. 4wd kan du också styra med relä. Startspärr får du sköta utanför. Berätta gärna hur det går. Har du mekanisk stegväxel -1-4?


Det verkade som om danskarna kunde komma in i styrenheten och göra en felsökning. 4wd samt alla andra funktioner som har separat jord fungerar. Det är endast fram och back som har både plus och minus genom boxen som krånglar
Ja där är 4 växlar. Den växlar automatiskt mellan 2-4 medan ettan får man lägga i manuellt på spaken.

Nackdelen med att göra en egenkoppling med relän till jorden fram och back är ju att dels bygger man in en grej som blir krånglig att felsöka för nästa ägare, samt att är där jordfel ut från boxen på fram/back nu känns det som där är fler saker i boxen som kan komma att ge med sig.

Det är inte hela världen med kostnaden för en ny styrbox, men jag vill ju vara helt säker på att det är den så man inte köper en i onödan. Vi kör ju med den dagligen så den får absolut inte stanna när vi är på jobb. hade vi haft den som "gårdsmaskin" hade relästyrningar känts som en bättre lösning om man bara använt maskinen åt sigsjälv.

Du skrev att ni byta kompletta styrenheter ibland?. vad var det som var fel på dom då?

Med vänlig hälsning Andreas
Bassholma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:40, 01-06-2011
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Parca 854
 
Födelsedag

Valtravän

#6 » 23:20:33, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att köra både plus o minus via styrenheten är för att få fram felkoder om nått är fel -typ glödtrådsvakt. Mäter du den kretsen så har du runt 5 volt. På 24 voltsystem så har du runt 9 volt. Dock utan några ampere. På din maskin mät motståndet mellan kablarna på var solenoid. Det bör vara samma värde. Vet du nått om trycken ilådan/transmission? De styrenheter som vi bytte vill jag mminnas var att jag de var döda och det ger ingen vägledning.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Bassholma (trådstartaren)

#7 » 16:56:18, 17-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valtravän skrev:Att köra både plus o minus via styrenheten är för att få fram felkoder om nått är fel -typ glödtrådsvakt. Mäter du den kretsen så har du runt 5 volt. På 24 voltsystem så har du runt 9 volt. Dock utan några ampere. På din maskin mät motståndet mellan kablarna på var solenoid. Det bör vara samma värde. Vet du nått om trycken ilådan/transmission? De styrenheter som vi bytte vill jag mminnas var att jag de var döda och det ger ingen vägledning.


Aha ganska smart då med både plus och minus. Då borde danskarna kunna få fram någon sorts av felkoder om dom kopplar upp sig.
Har ej kollat tryck eller något än då jag är relativt säker på att felet ligger på elsidan då spolarna ej drar som dom ska.

Ska meka lastbil nu några dagar och håller sedan jul ledigt, men skriver här igen så fort jag fått tid över till BL71an.

Tack sålänge!

Med vänlig hälsning Andreas
Bassholma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:40, 01-06-2011
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Parca 854
 
Födelsedag

Bassholma (trådstartaren)

#8 » 14:20:31, 18-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valtravän skrev:Att köra både plus o minus via styrenheten är för att få fram felkoder om nått är fel -typ glödtrådsvakt. Mäter du den kretsen så har du runt 5 volt. På 24 voltsystem så har du runt 9 volt. Dock utan några ampere. På din maskin mät motståndet mellan kablarna på var solenoid. Det bör vara samma värde. Vet du nått om trycken ilådan/transmission? De styrenheter som vi bytte vill jag mminnas var att jag de var döda och det ger ingen vägledning.



Där är samma motstånd i frambackspolarna som i växelspolarna.

Det med 5 volt menar du att styrströmmen endast ska vara 5volt på fram och back?, jag har 5,2 volt där när jag har spolarna på men 12 volt om spolen är av. Även 12 volt om jag jordar extra. Nu idag ville den gå både framåt och bakåt när där var 5,2 volt ut till spolarna, men om jag mäter med en sådan Magnetstick penna så drar den inte så den indikerar någon magnetism på så lågt volt.

Där är ju 12 volt ut till alla andra spolar så jag antog att där skulle vara det på fram back med då där är 12V utan belastning men 5v med belastning

Felet började när vi var ute på jobb att den slutade driva framåt helt. Men det gick att backa hem. Sen fungerade den hemma igen när den stått ett tag men sedan gick den bara att backa igen. nu idag gick den både fram och back. Men ska det räcka med 5 volt på fram/back kretsen letar jag kanske på fel ställe? Då är det kanske magnetspolen som bråkar efter ett tag när den varit igång.
Sen när man lägger i fram/back så tar det ca 4-5 sekunder innan den är uppe på 5 volt, antagligen för den inte ska bli ryckig när man lägger i växlen

Du får gärna PM:a mig ditt telefon nr så kan jag kanske ringa dig och få lite vägledning

Bl71an är den exakt som en JCB 3CX?. tänkte om man kan ringa JCB och få tips? dom ser ju likadana ut, eller det är bara någon snik kopia?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning Andreas
Bassholma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:40, 01-06-2011
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Parca 854
 
Födelsedag

Valtravän

#9 » 22:28:04, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

BL 61 och 71 skapades av ett gäng som anställts från JCB och andra fabrikat som ville skapa Volvos traktorgrävare - därav att de är så lika. Dock så skiljer det rejält då du kommer till individuella detaljer.
Som jag skrev tidigare så är det ett tag sedan jag jobbade med dem. Är det PWM-ventiler för fram/back och solenoider för 1 - 4? Bäst vore nog om du provar att tända en lampa med de 5 volt respektive 12 volt som du får fram. Sannolikt så är det ingen ampere på 5 Voltaren. Det är bara den krets som jag pratade om tidigare som funkar som "glödtrådsvakt" och är skapad för att känna om du har kortis, avbrott eller normalt motstånd i kretsen med solenoiden. De första åren så hade BL61/71 mekanisk 1 - 4 stegväxel. Men jag vill minnas att den nya Carrarolådan med hydraulkopplingar för 1 - 4 fortfarande hade samma kopplingsaxel för fram/back- styrt med solenoider. Nästa grej - har du kollat så att växelreglaget vid ratten funkar?
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Bassholma (trådstartaren)

#10 » 08:27:09, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valtravän skrev:BL 61 och 71 skapades av ett gäng som anställts från JCB och andra fabrikat som ville skapa Volvos traktorgrävare - därav att de är så lika. Dock så skiljer det rejält då du kommer till individuella detaljer.
Som jag skrev tidigare så är det ett tag sedan jag jobbade med dem. Är det PWM-ventiler för fram/back och solenoider för 1 - 4? Bäst vore nog om du provar att tända en lampa med de 5 volt respektive 12 volt som du får fram. Sannolikt så är det ingen ampere på 5 Voltaren. Det är bara den krets som jag pratade om tidigare som funkar som "glödtrådsvakt" och är skapad för att känna om du har kortis, avbrott eller normalt motstånd i kretsen med solenoiden. De första åren så hade BL61/71 mekanisk 1 - 4 stegväxel. Men jag vill minnas att den nya Carrarolådan med hydraulkopplingar för 1 - 4 fortfarande hade samma kopplingsaxel för fram/back- styrt med solenoider. Nästa grej - har du kollat så att växelreglaget vid ratten funkar?


Tjena! har varit på julsemester så glömde helt bort denna tråden.

Alla ventilerna ser likadana ut för ögat, får kontrollera vad där står på dom. Okey ska testa med en lampa i nästa vecka, det har kommit en hel del maskiner och trängt sig nu under julen. innan jag gick på julledighet satte jag ihop maskinen igen och då funkade allt. Så verkar nästan som fram back har PWM ventiler då backen alltid fungerade.

När man lägger i Fram och back på spaken så indikerar dioderna i instrumentpanelen att båda går i. Jag har även så att jag kan köra fram back på knapparna på Lastarspaken och det blir samma sak där voltmässigt. men är kanske jag som missat helt att det kanske är PWM ventiler.

Jäkla mögmaskin när man ej har elschema eller någon att ringa till om frågor.

Återkommer när jag tittat på den igen. lär märkas om den stannar nu när vi ska köra snö med den.

Tack sålänge!

Med vänlig hälsning Andreas
Bassholma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:40, 01-06-2011
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Parca 854
 
Födelsedag

Valtravän

#11 » 17:46:48, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är välkommen åter då de beger sig!
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Bassholma (trådstartaren)

#12 » 20:34:03, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valtravän skrev:Du är välkommen åter då de beger sig!



Toppen det tackar vi för!:-D
Bassholma
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:40, 01-06-2011
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Parca 854
 
Födelsedag


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se