Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Startproblem, Hydrema 807

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 12:13:52, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och god fortsättning. Jag har problem med min Hydrema 807 som inte startar. Den har klickat många gånger tidigare, men den startar alltid efter 3,4 försök. Dock inte nu. Det är en 81:a. Förr brukade man ju knacka lite på startmotorn, kan det vara en idé? Om det inte är kass startmotor eller solenoid, vad kan det vara då? Tändlås eller jordfläta, kanske? Nåt relä? Slitet kablage med dålig kontakt? Fast om det är tändlåset borde kanske inte mätare och fläkt funka heller, om det inte bara är just startläget då.

Det är ju kallt nu och kylan gör det väl inte enklare heller. Just nu står motorvärmaren på nån extra timme, sen ska jag försöka igen. Kämpar med avlopp och annat och det är kamp mot klockan. Lite typiskt att det händer just nu när man har ledigt och bråttom. Å andra sidan har den tjänat mig väl så jag ska inte klaga alltför mycket.

Tacksam för tips!
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



krokodilen

#2 » 12:43:09, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kolla så att du har kräm i ditt batteri!

Ryck sedan av "tändtråden" ute vid startmotorn som en vanlig elektriker skulle uttryckt det, dvs den tråden mellan tändlås och startmotor som ger startmotorn impuls att kicka in.

Mät och säkerställ att du har 12v i aktuell kabel när du vrider om nyckeln.

Svar ja = kolla matarkablar och jordpunkter. (hänga på startkablar som extra matning/jord brukar jag göra i uteslutande syfte,, OBS inte ett extra batteri utan enbart kablarna + på batteriet till + på startmotorn och - på batteriet till jord i chassiet)

Svar nej = lägg 12v direkt på startmotorn för att starta motorn, fortsätt därefter kampen mot klockan. Kolla sedan över tändlåset när tid finnes.


Svar ingetdera hjälper, inte ens att banka på startmotorn =
Plocka ner startmotorn och gå igenom den i avseende kol, kolhållare, fjädrar, lager, solenoid, lindning mm. Ofta gör det gott med demontering, rengöring och återmontering.

Fast egentligen är det ett gränsfall att jag skulle skälla på dig då du ju inte ens påbörjat felsökningen i nån riktning! :djaevul: :grin:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#3 » 23:54:12, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utförligt och hjälpsamt som alltid. :) Tackar för tipsen. Batteriet är bra men visst skulle det kunna få en toppladdning om det här vädret fortsätter. Jag fick igång grävaren en halvtimme efter mitt inlägg (bl.a. därför mitt svar dröjt). Knackade på startmotorn men vet inte om det hjälpte, om det var mer värme eller slumpen. Lyckades gräva 75 % av avloppet idag vilket kändes jäkligt skönt. Nu har jag "bara" nån meter kvar samt en del sand att hämta samt jämna ut.

Fortsätter den att krångla får jag ge mig på något av tipsen ovan, men så länge den startar är det högsta prio att få klart grävandet. Tack så länge hur som helst!
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

mathiast

#4 » 00:00:25, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror nog du kan räkna med ett startmotorbyte
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#5 » 00:05:32, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, det är ärligt talat inte hela världen i så fall. Hyfsat lättåtkomligt, en isolerad del som går att byta ut. Visst, det kanske blir tre fyra papp, men med tanke på hur mycket jag kört den är jag ändå nöjd med en större reparation hittills och massa småkrafs. När jag får tid över ska jag se över diverse grejer. Sedan nån månad använder jag en snökäpp som gasfot då vajern i handgasen släppte, till exempel. :D I morrn blir det en tripp till Svenssons livs för oljeinventering och annat.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

krokodilen

#6 » 11:55:13, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta isär den och blås/avfetta/torka mm, smörj det som ska smörjas och byt kolen om nödvändigt så går den startmotorn läääänge!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Patrik_L

#7 » 12:49:10, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den klickar i solenoiden, utan att startmotorn sedan snurrar så brukar det fungera att ta isär solenoiden och göra rent/putsa. Brukar kunna ärga så det inte blir riktig kontakt i den.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#8 » 14:45:58, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, när den inte funkar klickar den men drar inte runt. Ska ut och pröva en sväng nu i snön. Tog nästan hela förmiddagen att inventera vätskedepån. :) 25 liter spolarvätska, 10 l ATF, 10 l motorolja, 20 liter transmissionsolja samt 40 liter diesel bidde det idag. När de mest stressade momenten på bygget är klara ska jag försöka se över några av läckagen också...
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se