Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

CAv thermostart

57 inlägg • Sida 3 av 4
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

kmracing

#31 » 19:07:59, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Glödspiralens effekt är försumbar så soppa krävs men det är ju inga större mängder så om Volvo inte satt dit en catchtank anser de nog att skvätten som står i röret ovan räcker?

MN


Det var min första teori också, (jag har nyligen renoverat motorn i 500n, därav började jag kolla på detta). Men röret, som börjar i en banjonippel vid returutgången på filtret stiger hela vägen upp till thermon. Jag fick nöta bra länge på starten innan det kom bränsle dit upp även fast traktorn nyss varit igång.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...



Jars

#32 » 20:38:19, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skvätten kommer ifrån primärsidan som övergår till retur och delar sig till
spiralen samt till tanken
Vid direktkopplad system finns ingen som helst effekt av värmen i insuget utan att ha först pumpa in en hel del bränsle in i insuget under den tiden man kör med statrmotorn och innan motorn kommer i gång, exp. kan det vara en utsliten 4 cyl perkinmotor som kan ta 1 par minuter innan den hoppar i gång
då har man pumpa in kanske 50ml i motorn !
och jag kan säga att där brinner fan ingen låga heller under startmoment.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

kmracing

#33 » 21:21:09, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, därför chansade jag med att sätta in en elpump först i systemet, har kopplat den på samma knapp som glödspiralen. Elpumpen släpper igenom även när den inte går så när motorn startat tar ordinarie matarpump över.

Startegenskaperna förbättras avsevärt jämfört med att inte köra elpumpen. Tror även att dessa bränslesystem har lätt för att tappa matartrycket när traktorn står ett tag.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

fiskare

#34 » 21:49:28, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Bm 400, så sitter det då en liten burk som fylls upp när motorn går.
Kulan i termostarten tätar och öppnar när spiralen börjar göda, då får man en poff när lågan tänds. Man ska låta den brinna 10-20 s och sedan trycker man på startknappen. Får man ingen poff så beror det antingen på att kulan inte tätar( då har dieseln runnit bort) eller att glödningen inte fungerar.
fiskare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:38:55, 11-07-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bm 400

JamtJrus

#35 » 13:07:16, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Skvätten kommer ifrån primärsidan som övergår till retur och delar sig till
spiralen samt till tanken
Vid direktkopplad system finns ingen som helst effekt av värmen i insuget utan att ha först pumpa in en hel del bränsle in i insuget under den tiden man kör med statrmotorn och innan motorn kommer i gång, exp. kan det vara en utsliten 4 cyl perkinmotor som kan ta 1 par minuter innan den hoppar i gång
då har man pumpa in kanske 50ml i motorn !
och jag kan säga att där brinner fan ingen låga heller under startmoment.


Vet att det är en gammal tråd men jag tror Du har missuppfattat vad en Thermostart är och hur den fungerar Jars. Enligt mig är det är vad man kallar en flamstart men en enkel sådan utan egen bränslepump. Den fungerar antingen med tank där bränslet får självrinna ner i glödstiftet där det antänds, tanken fylls på av retursystemet när motorn går. Dessa började emellertid att läcka nere i glödstiftet som har en kula som inte ska öppna förrän spiralen är varm nog och därmed var tanken tom när man skulle använda den. senare har man struntat i tanken och endast kopplat returen upp till stiftet vilket innebär att man måste köra startmotorn en stund innan det kommer bränsle fram till glödstiftet, detta har visat sig vara en ganska dålig lösning då det dröjer länge innan returen byggt upp tillräckligt flöde för att diesel ska komma fram samt att många traktorer tydligen är kopplade så att glödningen stängs av vid startläget varvid spiralen slutar glöda och ventilen stänger och ingen diesel antänds. vi har en sådan på vår case som vi håller på att bygga om till separat bränslematning för att kunna köra thermostarten innan startförsök. Ombyggnationen beräknas landa på ca 500 plus lite kablar och strömbrytare mm (dieselpump 100 och catchtank 400) Kommer posta någon bild på forumet när jag är klar

Och det är flamstart, den lilla glödning som stiftet utgör i insuget är försumbar vid startförsöket. Här är en filmsnutt som visar hur det fungerar med självtryck från tank

http://www.youtube.com/watch?v=nthWkCxnnEQ

http://www.youtube.com/watch?v=MeJQ1CUmn4w

http://www.youtube.com/watch?v=wlFettLu11Q

Magnus
Senast redigerad av JamtJrus 09:59:36, 24-02-2014, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JamtJrus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:35, 11-08-2009
Ort: Hara Jämtland
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Jrus/Irus i alla de möjliga olika kombinationer

kmracing

#36 » 15:59:42, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JamtJrus skrev:
Jars skrev:Skvätten kommer ifrån primärsidan som övergår till retur och delar sig till
spiralen samt till tanken
Vid direktkopplad system finns ingen som helst effekt av värmen i insuget utan att ha först pumpa in en hel del bränsle in i insuget under den tiden man kör med statrmotorn och innan motorn kommer i gång, exp. kan det vara en utsliten 4 cyl perkinmotor som kan ta 1 par minuter innan den hoppar i gång
då har man pumpa in kanske 50ml i motorn !
och jag kan säga att där brinner fan ingen låga heller under startmoment.


Vet att det är en gammal tråd men Du har inte koll på vad en Thermostart är Jars. Det är vad man kallar en flamstart men en enkel sådan utan egen bränslepump. Den fungerar antingen med tank där bränslet får självrinna ner i glödstiftet där det antänds, tanken fylls på av retursystemet när motorn går. Dessa började emellertid att läcka nere i glödstiftet som har en kula som inte ska öppna förrän spiralen är varm nog och därmed var tanken tom när man skulle använda den. senare har man struntat i tanken och endast kopplat returen upp till stiftet vilket innebär att man måste köra startmotorn en stund innan det kommer bränsle fram till glödstiftet. vi har en sådan på vår case som vi håller på att bygga om till separat bränslematning för att kunna köra thermostarten innan startförsök. Ombyggnationen beräknas landa på ca 500 plus lite kablar och strömbrytare mm (dieselpump 100 och catchtank 400) Kommer posta någon bild på forumet när jag är klar

Och det är flamstart, den lilla glödning som stiftet utgör i insuget är försumbar vid startförsöket. Här är en filmsnutt som visar hur det fungerar med självtryck från tank

http://www.youtube.com/watch?v=nthWkCxnnEQ

http://www.youtube.com/watch?v=MeJQ1CUmn4w

http://www.youtube.com/watch?v=wlFettLu11Q

Magnus


Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt, först talar du om att Jars inte har koll (ser inget större fel i hans beskrivning), sen skriver du i princip samma sak själv? Förresten, Skippa catche-tanken så tjänar du 400:-, sätt elpumpen direkt på pumpens matarledning och koppla till samma knapp som glödstiftet.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

JamtJrus

#37 » 16:13:28, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du läser samtliga av Jars inlägg så påstår ju han att bränslet inte ska antändas i insuget utan sugas ner i cylindrarna och tändas där av kompressionen. Sedan har jag jag en membranpump från en dieselvärmare så jag kan inte koppla in den på tryck eller sugsidan. Tanken får fyllas av returbränsle och sedan tar pumpen från den när det ska glödgas. Men givetvis kopplar vi in den på glödningens kabel så det blir automatiskt. Har haft en annan maskin som sög på primärsidan och den fick bekymmer med luft i bränslesystemet då. Men med en annan pump, typ din så hade det absolut varit smidigt att göra så.

Magnus
Användarvisningsbild
JamtJrus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:35, 11-08-2009
Ort: Hara Jämtland
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Jrus/Irus i alla de möjliga olika kombinationer

Ivar Risslén

#38 » 16:33:49, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fel med att använda samma system som det finns på gamla MF med en sådan här tank http://www.oie.se/Produkt/forvarmningst ... Id=2884219 . Då behövs det ingen extra pump som förser glödstiftet med bränsle.
Är det ett den här typen av glödstift som du har http://www.oie.se/Produkt/glodstift-let ... Id=2884219 Så kostar det inte så mycket att byta ut när det börjar att läcka.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Trondos

#39 » 23:32:27, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamle Ford traktorer 3000, 4000, etc, hadde en tank, mens på nyere Forder, 3600, 4600 etc, er tanken borte og erstattet av et rør som er koblet inn på returen rett før returen går inn på tanken igjen, og røret har fall fra hele veien fra T-koblingen og ned til termostarten. (Viktig)
Dieselen som er i røret er nok til å få litt varme.
Litt info her: Adding thermostart to a 3000.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Jars

#40 » 00:11:38, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han ( JamtJrus) har många år kvar att studera CAV thermostart funk. gammal som ny, innan han kommer till samma erfarenhetsnivå som en annan har gjort med åren!
Jag föreslå att du monterar synglas på insugsröret vid thermostarten så får du ser hur länge lågan flammar där när startmotorn roterar!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

kmracing

#41 » 01:10:26, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det handlar nog mer om missförstånd. thermostart, flamstart eller vad man nu kallar det brinner bara så länge man inte kör startmotorn, lågan blåses förstås ut så snart motorn börjar suga luft genom insuget. Sen finns det ju Volvos smörgåsgrillar som går ut på att värma själva luften som passerar, men det är ju en helt annan konstruktion.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

JamtJrus

#42 » 07:35:53, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller fortfarande inte med där. På casen sitter Thermostarten på returledningen och får ingen diesel förrän man kör startmotorn (dröjer tom 5-10 sek innan den tänder, har provat med lös ledning och det tar den tiden innan det börjar rinna diesel ur slangen) och det brinner som tusan i insuget även fast man kör startmotorn. Anledningen till ombyggnad är att vi vill kunna köra flamstarten före startförsök och anledningen till separat pump är att det är trångt att montera behållaren så det blir självfall in i thermostarten.

Magnus
Användarvisningsbild
JamtJrus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:35, 11-08-2009
Ort: Hara Jämtland
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Jrus/Irus i alla de möjliga olika kombinationer

fiskare

#43 » 11:41:18, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag instämmer helt med JamtJrus.
fiskare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:38:55, 11-07-2007
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Bm 400

kmracing

#44 » 12:25:49, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

HIttade ett klipp där man faktiskt startar traktorn och inte bara tomeldar. Man kan faktiskt se att det flammar till vid starten, så jag får väl ge mig... http://www.youtube.com/watch?v=Wi4mV8nrfz4

Men jag kan tänka mig att man tog bort behållaren från serietillverkade maskiner pga. risken att innehållet läckte ut i insuget pga otät ventil. Min pump (en rektangulär från biltema) var iaf inga problem att suga igenom fast den inte är igång.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

JamtJrus

#45 » 22:04:18, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara av intresse att veta vilken pump det var då den jag tänkt använda ger för lite flöde. Tillfälligt löser vi det med att tanken pår sitta ovanför stiftet och självtrycket får lösa dieselförsörjningen. Som tillägg kan nämnas att denna traktor var felkopplad (förmodligen av någon driftig ägare) så att när man vred över från glödning till start slutade stiftet glöda och ventilen stängde. Så trots att vi nötte på starten fungerade inte flamstarten. Men men, nu är vi bara någon slang ifrån ett fungerande system. Det får duga i vinter så ordnar vi med pump till sommaren, känns bättre med pump då vi har en 8dl tank som om stiftet läker riskerar att kunna fylla en cylinder tillräckligt för att det ska bli........kan vi kalla det trångt? :-) . Och Tack Fiskare.

Magnus

Edit: Ska nog be de tidigare ägarna om ursäkt då jag funnit att det var original kopplat på detta vis. Någon gjorde nog en liten tankevurpa vid konstruktionen av traktorns elsystem. Hittar massor med info om just detta på nätet. Men nu är det ju som sagt ordnat i alla fall.

Magnus
Senast redigerad av JamtJrus 10:03:35, 24-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JamtJrus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:35, 11-08-2009
Ort: Hara Jämtland
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Jrus/Irus i alla de möjliga olika kombinationer


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se