Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Elfel databox/styrförstärkare TC90 Huddig 960

9 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

Delmont (trådstartaren)

#1 » 22:20:17, 31-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Har klickat runt bland trådarna här på forumet & insett att problemet jag har, tydligen inte är allt för ovanligt :( Min Huddig 960 från 1988 driver inte som den ska.

Symtomet var som för så många andra.. Växlarna (fram/back) började hoppa ur utan att man la om växelväljaren. Ibland kunde maskinen driva i ena riktningen trots att ingen växel var ilagd. Tillslut la drivningen av. Fick maskinen stå ett gäng timmar så "lagade" den sig själv :vissla: Men enbart för att börja krångla igen efter ett litet tags körning.. Men nu har det lagt av helt :(

Jag har kollat kabelhärvan i midjan & den är ok. Varvtalsgivaren är bytt. Reläerna under sidopanelen är nya & fungerar. Varvräknaren fungerar, så jag utesluter dom sakerna. Fukt i boxen utesluter jag med.
Har mätt kablaget från växelväljaren till kontakten in i boxen & det fungerar hela vägen, även från boxen & till hydrostaten så nån stans inne i boxen försvinner signalen :/
Har spenderat ett antal timmar på att jaga kallödningar på kretskortet & har jag lite tur nu så har jag fått fart på backen men framåt är fortfarande dött.

Är det nån här inne som har rotat i sådana boxar tidigare & har koll på vilka delar som hör ihop med drivningen framåt? Verkar inte va nån enkelhet att få fatt i ett schema över kortet så jag vågar inte sätta mig å böra byta delar på måfå.
Eller någon som har ett förslag på vart man kan vända sig & få boxen fixad? Eller nån som har en fungerande liggandes som dom kan tänka sig att göra sig av med? (dom sitter ju i fler maskiner än Huddig så nån borde väl finnas på nån hylla)
Jag har pratat med Staffare & det finns nya boxar att köpa för den nätta summan av 26000:- + moms :thummar: En renoverad box kostar endast 4000 men problemet med dom är att dom har inga :(

Tacksam för all form av hjälp! Är en väldigt dyr trädgårdsprydnad så länge maskinen inte går att köra med :/

// Jonas
Delmont
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:19, 19-11-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960



Towil

#2 » 22:40:49, 31-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

inte för att jag vet hur den ser ut men har du kollat kondensatorerna.
[Allmänt] Det brummar
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Delmont (trådstartaren)

#3 » 17:32:56, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inga som är sönderbrända iaf, mer än så vet jag inte :/
Delmont
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:19, 19-11-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960

Håkan.E

#4 » 08:17:49, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alftaprodukter http://alftaprodukter.se/ reparerar styrförstärkare. Tror inte att man kan ta en styrförstärkare från någon annan maskin gissar att dom har olika inställningar.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

magloman

#5 » 09:08:06, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delmont skrev:Det är inga som är sönderbrända iaf, mer än så vet jag inte :/


Kondingar brukar gå att se att toppen på dom bular upp litegrann. Om du jämför alla som sitter så brukar man kunna se just hur "plana" dom friska är.

Men ibland syns det inget på dom fastän dom inte har rätta värdet längre. Det går bra att mäta på dom med en multimätare som har kapacitansmätning, MEN dom måste lödas bort först.

Har bytt jättemycket kondingar i elektronikutrustning och det är förvånande hur många som är trasiga. Kan vara värt o byta alla ,oavsett, bara i blindo.
Dom kostar nästan inget men nån kunnig som lött i kretskort tidigare bör göra jobbet så inget annat skadas.

För kondingar är en typiskt grej som kan krångla när det blir varmt eller kallt. Du kan ju prova o kyla hela boxen när den krånglar o se om det hjälper, då är det säkert kondingarna. Blås hela skiten med kolsyresläckare men gärna med locket stängt på den.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Rattnallen

#6 » 23:24:22, 27-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått?
Fått igång pärlan?
Jag har haft problem med styrboxen också och har ett par handritade, ej kompletta, scheman som jag gjorde själv då min krånglade.
Som sagt inte kompletta på något sätt men täcker en hyfsat stor del av kortet. Kanske kan vara till hjälp om du fortfarande har problem.
/Björn
FE 35 -58
Huddig 960
Rattnallen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:45, 27-03-2007
Ort: Gnosjö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Delmont (trådstartaren)

#7 » 06:29:50, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nää :( Frammåtväxeln är fortfarande borta..
Har fått klänga ut å in i maskinen nu, för å flytta kontakten på hydrostaten, så att jag kunde ställa maskinen på ett ställe där den stod lite mindre ivägen :/ Blev ganska drygt efter en 5-6 gånger. :huh:

Ifall du orkar skicka dom scheman du har så skulle jag bli väldigt glad :D Känns ju lite sådär att ha en 10tons trädgårdsprydnad ståendes på gården :/

Mvh Jonas
Delmont
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:19, 19-11-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960

Rattnallen

#8 » 19:23:13, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska jag hämta 'originalen' och scanna dom.
Har en kopia i en pärm men dom vart lite klippta i kanten vid kopieringen.
Originalen ligger i maskinen en km bort.
Återkommer...
/Björn
FE 35 -58
Huddig 960
Rattnallen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:45, 27-03-2007
Ort: Gnosjö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

605

#9 » 17:59:19, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd men det vore intressant att veta hur det slutade då jag verkar ha samma problem på g....
605
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:29, 30-07-2014
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se