Hej, har skruvat en del på en JCB 3D 4wd
Alla oljor ska bytas, och det fungerade ganska bar, tills oljan i konverter lådan vart bytt.
Det var ATF olja i den, men bytte till en rak 10W olja efter reservdelsleverantörerns inrådan.
Nu börjar problemet, maskinen gick kanon fint fram/back efter olje bytet...test körde 20 min allt var bra.
-Plötsligt slutade framåt att funka
-Började fundera på olje nivån..tappade ur lite olja då det var för hög nivå på stickan..
(tänkte att för hög nivå kanske får konvertern att tappa kraft..)
-maskinen hade då stått över natten, tappade ur lite olja och vips funkade framåt igen.
-men slutade funka efter några växlingar mellan fram/back (back funkar utan problem)
-började fundera på el fel, oljan borde inte spela nån större roll (nivån på stickan var hög för att jag kollade nivån utan motorn igång.)
är normal nivå när den går på tomgång.
Öppnade instrument panelen, det relä som klickade när fram/back spaken växlades plockades ur, tog med till jobbet testade funktionen hos en elektriker..inget fel men möjligen lite erjade kontakter.
Nån som har koll på hur fram/back styrs på en sån maskin, det relä jag plockade ur verkar bara klara av en funktion i taget, alltså bara fram eller back.
(Om det nu är relät till den styrningen så det inte är start relät?)
När maskinen funkar framåt, och då drar det starkt och bra!
Jag tror det är ett el fel mellan spaken fram/back och magnetventilen, men vet inte hur det funkar med reläer osv.
nån som har koll på hur detta funkar?
Bilden nedan visar relät jag plockat ur, och hur det är byggt