Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Bränslemätare

13 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

zetor power (trådstartaren)

#1 » 01:27:39, 21-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har en lännen c110 89a som bränslemätaren har lagt av på.
Vet inte exakt hur det fungerar men om man lägger ihop kablarna vid giveren i tanken borde inte ätaren ge uslag då om allt är som det skall. Men det gör den ej vilket alltså borde betyda att det inte är givaren som är sönder. Har inte kommit längre med felsökningen men om men om man sedan lägger ihop kablarna vid instrumentet och fortfarande inget utslag så är det troligen mätarn som är sönder, eller om det då ger uslag så är det då kabelbrott någonstans på vägen. Är detta rikdigt eller är jag helt ute och cyklar eller vet ni något annat som kan orsaka felet.
zetor power
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:35, 04-03-2006



Knut.Karlsson

#2 » 13:46:39, 21-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om det funkar på samma sätt men på min Hymas funkade det tvärt om. Kortslutning i givaren är detsamma som tom tank.

Dvs att om du lägger ihop kablarna till givaren i tanken kanske det betyder tom tank och då får du inget utslag på mätaren.

Vet inte om det är så på din maskin men det är bara ett tips så du inte byter saker i onödan.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ralle

#3 » 14:30:04, 21-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, många mätare är precis så, vilket betyder att om det blir kabelbrott mellan givare och mätare så blir det full tank. Men det finns undantag...

Men blir det ingen skillnad alls mellan borttagna kablar från givaren och om du kortsluter dom så borde det vara mätaren eller kablarna.

Kolla att mätaren har drivspänning fran så det inte är där felet ligger.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

zetor power (trådstartaren)

#4 » 00:07:59, 22-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur brukar det vara. Matas mätaren av en strömkabel och sedan två kablar till tankgivaren eller? Kan man då mäta om den får ström och sedan lägga ihop de två kablar och då märka om det är mätarn, kablarna eller att den inte får någon ström. Eller fungerar det på något annat sätt?
zetor power
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:35, 04-03-2006

Ralle

#5 » 08:26:02, 22-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag oftast sett på gamla maskiner är en strömkabel med + matning till mätaren, och en kabel till givaren.
Sen är givaren jordad, ofta med en kabel då tanken är dåligt jordad.
Mer än så är det inte.
Är det en sån konstruktion så kolla att du har + spänning på en av kablarna på mätaren. Finns det så ska mätaren gå i topp om du tar bort den andra kabeln.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

zetor power (trådstartaren)

#6 » 21:47:41, 22-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han vi köpte grävaren av sa att han hade kortslutit mätaren och den fungera. Så då trodde jag ju att det skulle vara givaren in tanken så jag tesa om det var den som var söder, det är det enda jag har sett.
Och till givaren komm det två gula kablar så då provade jag att kortsluta dem men inget hände varken eller. Men här verkar det alltså inte vara samma princip eftersom det var två kabler till givaren. Men jag får väll ta någon dag och undersöka det ordenrligt. Är för j*vla hopplöst att inte veta hur mycket bränsle man har kvar.
zetor power
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:35, 04-03-2006

Ralle

#7 » 08:29:19, 23-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ena kabeln till givaren KAN ju bara vara jordad nånstans.
Men som sagt, flera sätt det kan fungera på.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

hugglejimmy

#8 » 18:13:40, 09-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ett tips e o kolla upp kabelstammen som går igenom midjan för ja hade fel på varvräknaren på min c110 o de felet var i midjan kablarna har ju en risk o vara utsatta för mycket svängningar men visst tanken ligger ju ibak på lännen men den kanske följer stammen en bit ner igenom!! värt o kolla upp!!
Användarvisningsbild
hugglejimmy
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:24, 09-04-2007
Ort: Östervåla
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Lännen c-110 -88

micke holmberg

#9 » 22:32:34, 09-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej ta ock ring lännen i jönköping prata med bengt han kan förklara hur du ska komma fram till vad det är för fel tel 036-150670 mvh micke
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Benble

#10 » 06:33:19, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har en Hymas 474 från 1975. Tankmäteren har visat full tank en lång tid. Den slutade att funka för någon månad sen. Tog fram mätare för el och kontrollerade kablar och kopplingar. Allt så bra ut , men tankmätaren visar fullt. Även om jag tar bort jordning och kabeln från givaren. När jag tog bort strömmen till mätaren gick den ner på noll. Då var det dags att kolla givaren. Efter en stund fick jag ur den ur tanken. Efter lite mätande fick jag se att 5 mm från ena fästet av lindningen till den kontaktpolen på höger sida så var den av. Med hjälp av en liten spetsig syl lyckades jag få tag i trådänden så pass mycket att jag kunde lägga an på polen igen. Lödde fast det hela och satte tillbaka givaren och nu funkar den igen. (Jag tror att den mäter rätt värden trots att lindingen har blivit 5mm kortare....) Man skall ha lite tur ibland....
/Benble

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/benny
Användarvisningsbild
Benble
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:54, 10-08-2009
Ort: Södermanland, Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T25, 1953
Ferguson 35, 1957
Volvo BM Teddy 210, 1953
Hymas 2004/474 , 1975
Volvo T33, 1952

Ralle

#11 » 15:04:45, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Benble skrev:Hej. Jag har en Hymas 474 från 1975. Tankmäteren har visat full tank en lång tid. Den slutade att funka för någon månad sen. Tog fram mätare för el och kontrollerade kablar och kopplingar. Allt så bra ut , men tankmätaren visar fullt. Även om jag tar bort jordning och kabeln från givaren. När jag tog bort strömmen till mätaren gick den ner på noll. Då var det dags att kolla givaren. Efter en stund fick jag ur den ur tanken. Efter lite mätande fick jag se att 5 mm från ena fästet av lindningen till den kontaktpolen på höger sida så var den av. Med hjälp av en liten spetsig syl lyckades jag få tag i trådänden så pass mycket att jag kunde lägga an på polen igen. Lödde fast det hela och satte tillbaka givaren och nu funkar den igen. (Jag tror att den mäter rätt värden trots att lindingen har blivit 5mm kortare....) Man skall ha lite tur ibland....
/Benble

Kanon! Många hade nog bara mätt upp givaren och konstaterat att den var kass, men kollar man noggrannare kan man hitta felet som ju faktiskt kan vara så här enkelt!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

C4hymas

#12 » 14:31:27, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kkomer jag åt tankmätaren, C4 -80
C4hymas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:16, 15-09-2014
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hymas 474 C4, 1980

Benble

#13 » 20:47:13, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Hymas finns det en smal sidoplåt på vänstersida mellan motor och kupé. Ta bort den så ser du ner till tanken och mätaren som sitter uppe på tanken
/benny
Användarvisningsbild
Benble
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:54, 10-08-2009
Ort: Södermanland, Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T25, 1953
Ferguson 35, 1957
Volvo BM Teddy 210, 1953
Hymas 2004/474 , 1975
Volvo T33, 1952


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se