Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Minispakar till BM 6300 / proportionella funktioner

53 inlägg • Sida 3 av 4
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

Turbodiesel

#31 » 11:43:33, 03-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte Koppom maskin några lämpliga paletter från någon skogsmaskin?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



acidicus (trådstartaren)

#32 » 00:17:02, 04-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips, ska absolut följas upp.

Ska klura lite mer på spakhållarna och återkommer till det.

Har en ny leverans på väg med en massa roliga elektronikpryttlar.. Kanske dyker upp någon bild till helgen.
acidicus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:40, 20-02-2007
Ort: Braås
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7BLC

acidicus (trådstartaren)

#33 » 01:20:28, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering..

Det är både spännande och roligt att öppna paket. Följande väntade på posten när jag kom hem i Fredags.

Bild

Så idag har det varit full fart, började med att snickra ihop en liten tidsstyrning till ett reningsverk för att se om talangen fortfarande fanns kvar. Alltså träna lite med småsaker innan de riktiga grejjerna.
Tyvärr så upptäckte jag att det inte blev något bild på när den var färdig men, fungerade, det gjorde den..
Bild

Sen blev det dubbeletsning av misstag, hade fel exponeringstid på första kortet så jag gjorde om från början med ett nytt. När det var klart så "räddade" jag det första kortet.. Så det råkade bli två... hmm

Imorgon blir det borrning och lödning.. och möjligt en liten uppdatering.
Bild

Jag vet ju inte helt hundra om det här kommer att lyckas än men.. man måste ju i alla fall testa =)
acidicus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:40, 20-02-2007
Ort: Braås
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7BLC

acidicus (trådstartaren)

#34 » 21:51:46, 10-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går lite trögt just nu.. Jobbigt att vara bort i veckorna och ha alla grejjer hemma.

Missade att fota elektronikbygget innan jag åkte i tisdags annars hade det funnits en bild.. Lådan blir runt 190x180x100 i alla fall och den borde passa där vcu:n sitter nu... på ett ungefär.
Tur att jag inte hann testa systemet i helgen som var med tanke på att ett litet problem dök upp :huh:
När man jobbar med spänningsregulatorer och bara läser vad de klarar och inte tänker på värmeutveckling så kan det bli lite fel.

Ehc35-spakar drar i runda slängar runt 150mA (avrundar till 200) och vill ha 8V i en 24Volts-maskin.
Maskinen har ju 24V.. en Lm7808 fixar 8V utan problem men..
LM7808 har en ambienttemperatur på 65C/W utan kylfläns...
Så låt då säga att vi räknar lite på det. (28-8)x0,2x65+20 = 280 grader Celcius.. Det där går nog inte helt bra

För att inte tala om 5v som beräknas lastas max 1amp... landade på runt 1500C... heh.. Tur att de har inbyggt skydd för övertemp..

Så.. en kylfläns på sidan och flytta ut spänningsregulatorerna borde lösa problemet. Kanske en liten fläkt också..
Sen så snurrar en del tankar om signalrenhet, överspänningsskydd osv..
Men men, parallellt med prototypen så skissas det på en variant som är betydligt mer slimmad och där nuvarande missar är åtgärdade.

Har funderat massor på vad man kan göra för roligt i en 63:a men om det är någon som har några bra förslag, idéer, önskemål så är jag verkligen intresserad..
acidicus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:40, 20-02-2007
Ort: Braås
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7BLC

nixs

#35 » 22:12:42, 10-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå signalrenhet, hur gör du med säkerheten på signalerna och övervakning mot ventiler?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

acidicus (trådstartaren)

#36 » 22:33:01, 10-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingen övervakning mot ventilerna i dagsläget vad jag kan hitta.

Det finns en bra säkerhet inbyggd i spakarna redan som gör att man får en relativt bra tolerans. Det som går att göra är att kontrollera så får man inte får dubbel signal (både höger och vänster eller upp och ned samtidigt), dvs spakfel. Vilket också kommer att programmeras in.

signalen dras även mot jord för att undvika mindre störningar. Det vill säga att om ingen spänning kommer från spaken så är spänningen garanterat noll.
acidicus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:40, 20-02-2007
Ort: Braås
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7BLC

Turbodiesel

#37 » 02:05:23, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var du inte inne på att ersätta de trådlindade motstånden med hallisar & köra strömreglering med pwm?

Har du någon form av rippel/grundfrekvens?, ren likströmreglering funkar dåligt för prop.



Lite hemlighetsfull? tror inte du sitter på något patent än så länge, dock vore det kul om så är fallet :thumme:


Visa gärna vad du gör, lättare med input då (om du vill ha det) :bira:


Kör hårt :buga:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

acidicus (trådstartaren)

#38 » 08:52:39, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men det är redan gjort, ersatte potentiometrarna med pwm-kort baserade på sg3525 och en buk9535. Där har man en ställbar frekvens mellan 100-2000hz. Vet inte exakt vilken frekvens det landade på men mellan 200-500hz fungerade faktiskt bättre än 100hz.

Nu bygger jag vidare på grundtanken men baserar bygget istället på en ATmega.
Har inte börjat leka med frekvenser för pwm än men det kommer.

För att detta ska fungera så måste man ju ha spänningsregulatorer, kan ju inte skicka 24v rätt in i kretsarna precis.

Dock så kommer den här varianten ha 12 prop-utgångar istället för 4

Något patent lär det nog inte bli.. Men förbannat kul :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
acidicus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:40, 20-02-2007
Ort: Braås
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7BLC

Fredrik_

#39 » 10:27:05, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

acidicus skrev:...
När man jobbar med spänningsregulatorer och bara läser vad de klarar och inte tänker på värmeutveckling så kan det bli lite fel.

Ehc35-spakar drar i runda slängar runt 150mA (avrundar till 200) och vill ha 8V i en 24Volts-maskin.
Maskinen har ju 24V.. en Lm7808 fixar 8V utan problem men..
LM7808 har en ambienttemperatur på 65C/W utan kylfläns...
Så låt då säga att vi räknar lite på det. (28-8)x0,2x65+20 = 280 grader Celcius.. Det där går nog inte helt bra
...



Ska man vara nogran bör du nog snarare räkna på de 28V som blir när generatorn laddar!
Tänker så du inte tappar marginalerna igen
(Fast i formeln har du visst lagt in 28!!) :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

acidicus (trådstartaren)

#40 » 11:19:31, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

haha tack =)

Jo 28V är vad jag tänkt mig, borde dock lägga in ett överspänningsskydd vid 32V som det är i ips302:an. Alternativt 30V samt även ha en bra marginal för kylningen =) Sitter och funderar på om man skulle sätta en eller två cpu-kylare på sidan av lådan alternativt strippa ett gammalt grafikkort från fläns och fläkt. Det är ju trots allt 6st spänningsregulatorer som ska kylas.
Får lådan i helgen så jag kan börja montera osv..

Men överspänningsskyddet blir förmodligen i nästa ritning.
acidicus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:40, 20-02-2007
Ort: Braås
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7BLC

magloman

#41 » 17:21:43, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäst är om du kan lösa kylningen passivt.

Jag har mkt erfarenhet av fläktkylning eftersom jag jobbat med datorer väldigt länge. Dels går fläktarna sönder, dels låter dom, dels drar dom in damm.

Bästa lösningen är om du kan integrera kylningen med lådan och sedan ha en låda med kylflänsar på.

Megasquirt har sådan lösning, där effekttransistorerna och PWMer sitter skruvade på en aluplåt som man sedan smörjer in med kylpasta. När sedan locket av alu träs på så blir det kontakt mellan lådans lock och aluplåten.

Finns även bra PC lådor för ITX moderkort som har externa kylflänsar.

Vore jag som dig så skulle jag göra mitt kretskort enligt ITX standarden.

Tex:
Bild
Originalets URL: http://www.asia.ru/images/target/img/product/11/77/74/11777437.jpg

https://www.google.se/search?q=fanless+ ... D-bih=1068

Här är en variant som är IP67 klassad, men ganska dyr:
Bild
Originalets URL: http://www.idotpc.com/TheStore/pc/catalog//products/case/gw01.jpg

http://www.idotpc.com/TheStore/pc/viewP ... ategory=32

Kan ju vara nåt framöver :grin:

:rock_on:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

joakim72

#42 » 20:11:43, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi ändå pratar PWM hela tiden så varför inte sköta spänningsregleringen med PWM i stället för linjärt? :idee3:
Nu kommer jag inte ihåg direkt någon annan krets än sg3525 (länge sedan man satt och planerade :uupps: ) men det är ju ett bra början att slippa värmeproblemen.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

acidicus (trådstartaren)

#43 » 20:30:51, 11-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Coolt, det där var ju riktigt bra tips, kanske något dyra.. Men det är riktigt bra för kommande projekt.

Fläkt ser jag bara som en bonus och den behöver ju bara vara igång vid krisfall exempelvis om tempen på någon fläns går över 50 grader. Det vill säga om det råkar sitta en på för tillfället på flänsen så kan den ju användas på protoypen =)

Håller helt med om att man ska hålla sig till fläktlöst på en maskin i fält för det dammar en del även inne i hytten med tanke på att man går in med leriga skor osv..

Funderar på att bocka till en plåt och göra en egen låda sen som har samma mått som ips302:an och med en fet kylfläns i botten... men det ligger på framtiden.. Är ju bara på prototypstadiet än så länge.

En sak som jag funderat på i veckan då men inte haft möjlighet att kolla. IPS302.. Är det N eller P mosfets i den? Kommer själv köra på N för det blir billigast..

Megasquirt.. tack för den.. nu börjar jag fundera på insprut till mc:n också..


Sköta spänningsregleringen med pwm istället för linjärt.. Jo.. hmm.. då behövs p-mosfets och då blir kretsen betydligt större.. Vill ju ha en gemensam jord för allt. Har fått för mig att det både är billigare och enklare med spänningsregulatorer á la linjärt. Men med vissa drawbacks som värme då givetvis.
Sg3525 är en liten mysig grej som ja.. Pulse Width Modulator Control Circuit säger nog allt.

Tänk på att jag inte har en aning om vad jag sysslar med egentligen.. :klia:
Senast redigerad av acidicus 20:32:29, 11-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
acidicus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:40, 20-02-2007
Ort: Braås
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7BLC

joakim72

#44 » 16:58:13, 12-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

acidicus skrev:Tänk på att jag inte har en aning om vad jag sysslar med egentligen.. :klia:


Och det vågar du säga :uupps:
Det jag såg av kretskorten så ser det nog ut som du har en ganska stor aning vad du gör. :thumme:

:off_topic: På vilket vis gör du korten? Är det enligt gamla procedurer med UV-lampa, framkallning och etsning, eller har du några egna recept?
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

acidicus (trådstartaren)

#45 » 18:54:28, 12-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, tack =)

Google is your friend så att säga. När jag började med det här projektet så hade jag verkligen inte en aning om vad eller hur jag skulle göra men det går framåt och har väl lärt mig en del på vägen. Jag menar.. hur svårt kan det vara? Det finns ju andra som klarar av det.
Har en billig uv-lampa som jag belyser med, sen framkallar jag kortet i kaostiksoda och löser upp kopparn i natriumpersulfat.. Kretskortet ritas i Eagle.
Funderar på att slänga ihop en uv-box med delar från KjelloCo men klarar mig rätt bra än så länge. Hade gärna haft bättre kontrast(?) för att ha lite tunnare kopparbanor iofs.

Det är väl 4:e kretskortet som jag etsat fram nu totalt.. Första var en krets som vem som helst, utom jag, kunde begripa inte skulle fungera.. Sen blev det ett styrsystem till spolningen i ett reningsverk och så de som finns bild lite tidigare i tråden.
acidicus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:40, 20-02-2007
Ort: Braås
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7BLC


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se