Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Mått remskiva fästöra likströmsgenerator Nuffield

3 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

Konnman (trådstartaren)

#1 » 19:59:09, 19-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Min gamla likströmsgenerator packade ihop på min JCB 3D med Nuffield motor. Det är den stora motorn. jag ringde BBH Traktordelar. Byt till växelströmare tyckte han, och visste vilken jag skulle ha. Jag fick hem en 70 Ah från CarGo. Problemet är bara att den passar inte riktigt, remskivorna spårar inte. Jag har gjort en liten provmontering och kan se att måttet A borde istället vara 41,8 ungefär. Hade det varit åt andra hållet så kunde man ju ha lagt emellan några brickor, som det är nu så skulle jag bli tvungen att slipa bort gods på motorns fästöra, och det vågar jag mig inte på. Ritningen tillhör den levererade generatorn. Det är svårt att mäta, men jag kommer kanske på något bra sätt. CarGo har en himla massa generatorer så kommer jag bara igen med ett riktigt mått så går det nog att hitta en som passar. Frågan är, är det någon som vet vart jag kan hitta motsvarande A mått på den ursprungliga likströmsgeneratorn, helst i form av en ritning, skiss eller liknande? Jag har den gamla kvar, men som sagt det är svårt att mäta.

Hoppas på svar gör Hasse


Bild
Konnman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:20, 27-03-2008
Ort: 2 mil norr om Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo 320 Buster



magloman

#2 » 10:33:49, 20-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med o kolla på en volvo 740 generator vad den har för mått. Det bör va den man helst vill ha.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Konnman (trådstartaren)

#3 » 22:05:14, 27-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag löste det genom att vända remskivan på generatorn, samt göra en distans om 40 mm mellan traktorns konsol och det bakre fästörat. Det ser ut att kunna fungera.

2 personer gillar det här inlägget.
Konnman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:24:20, 27-03-2008
Ort: 2 mil norr om Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo 320 Buster


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se