Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Styrproblem jcb 4cn 2001

6 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

jessejcb (trådstartaren)

#1 » 19:24:41, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godkväll, har fått lite problem och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig. Efter ha kört med krabbstyrning fastnade bakhjulen i samma position som dom var när jag valde 4-hjulsstyrning! Nu är bakänden helt död vad jag än väljer för styralternativ. Någon som haft fenomenet eller vet vilka reläer som styr dessa funktioner. Alla säkringar är ok och har inte lyckas lista ut vilka reläer som är inblandade. Tacksam för svar då maskinen står lite illa till. Jens :aaargh:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80



Henrik Larsson

#2 » 20:51:52, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vet inget om din maskin men jag hade en komatsu pw 95 där jag fick samma fenomen. Då hade kontaktstycket lossnat lite bak på omkopplaren där man väljer vilka hjul som ska styra. Stod också dumt till när det hände. visste inte vart ja skulle börja leta så ja tog bort panelen och såg att kontaktstycket lossnat. :driver:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

jessejcb (trådstartaren)

#3 » 20:56:56, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar o kollar det imorgon! Tusen tack för tipset. :thumme:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#4 » 13:27:42, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en kontroll av kontakstycket bakom väljarknappen. Inget konstigt där. Kontrollerade givarna på fram resp. bakre styrstag. (induktionsgivare??) Iaf den främre blev inte påverkad så jag justerade den lite närmare "skivan" på styrstageg. Gav signal och då funkade krabbstyrningen typ 30 sek. Sen samma fenomen igen. Hade då även haft loss den bakre så funderar på ev. nån glappis någonstans. Reläerna borde väl rimligtvis inte spöka när jag är under o grejar.. Men man vet ju aldrig. // Jens.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#5 » 20:57:09, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemt löst!
Signalkabeln från främre givaren var av en bit in bakom kontaktstycket. Mätte bara givarna löst därav fenomenet. Ha det fint / Jens.

3 personer gillar det här inlägget.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

Henrik Larsson

#6 » 21:10:15, 31-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att det löste sig, Alltid lika roligt när man kommer på vad som är fel och får åtgärda de. :driver:

1 person gillar det här inlägget.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se