Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Felaktig indikering av motortemp Fermec 960 Elite -02

6 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

Flåklyparn (trådstartaren)

#1 » 01:08:23, 19-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller just nu på med felsökning då min Fermec 960 Elite -02 visar alldeles för hög motortemperatur på mätaren i hytten.

När man slår på tändningen går mätaren upp till strax över hälften - detta trots att maskinen håller minusgrader. Efter en stunds körning når den det röda och maskinen varnar med pipande ljud.

Kylvätskenivån är OK. Det kommer också varmluft från kupefläkten vilket indikerar fungerande kylsystem i övrigt. Maskinen går fint i övrigt och startar bra oavsett temperatur.

Jag tror att man kan utesluta mätaren i hytten då den går ner till botten vid tändning avslagen. Vidare indikerar varningen också - detta tyder på givarfel. Jag är också säker på att man kan utesluta termostaten, kylet et cetera då mätaren går upp till över hälften trots att maskinen är vinterkall.

Felet bör i första hand ligga i defekt givare, sen kablage och i värsta fall något dyrt och hemligt i kombinationsinstrumentet eller ECU'n.

Har börjat med att kika i verkstadshandboken och funnit att det troligen sitter en Perkins 1004-40T i maskinen. Om jag läst på rätt ställe och för rätt maskin så har tempgivaren två kretsar; den ena sluter gradvis mot jord genom en NTC-resistor (negative temperature coefficient) och den andra är normalt öppen men sluter helt mot jord när temperaturen överstiger 100 grader. Detta tänder varningslampan i kombinationsinstrumentet.

Över NTC-resistorn läggs en +5V signal vilken dras mot jord med ökande temperatur.

På engelska kallas temperatursensorn för "engine coolant temperature sender". Maskinen har ännu en givare som om jag inte missminner mig benämns "engine coolant temperature sensor" vilken används av ECU'n för att reglera kallstartsegenskaper et cetera.

För att felsöka detta vidare hade det varit bra med en tabell med resistans vs. temperatur men en sådan har jag trots idogt googlande och bläddrande inte funnit annat än till Lotus Elan, på nedanstående länk fann jag följande (OBS! Givaren matas med 10 V i nedanstående system):
http://wikilec.9600.org/index.php/Coola ... ure_Sender

Empirical data for the effect of various resistors on the temperature gauge is as follows:

Column 1: Sender resistance (Rsender)
Column 2: Sender voltage (Vsender)
Column 3: Gauge position (Pos%)
Column 4: Temperature (Temp)

35.6 | 4.00 | 8/8 |
48.7 | 4.80 |
50.0 | 4.90 | 6/8 | 100°C
60.0 | 5.30 |
70.0 | 5.75 | 4/8 |
85.3 | 6.20 |
100. | 6.60 | 2/8 | 80°C
120. | 7.00 | 1/8 |
153. | 7.50 | 0/8 |
200. | 8.00 |

The reference voltage (Vref) was measured as 10.1V.
Some simple analyses can be performed:

a) The gauge resistance (Rgauge) can be determined as:
I = Vref / (Rsender + Rgauge) = Vsender / Rsender
Or Rgauge = Vref × Rsender / Vsender - Rsender
The average value from the above 10 data points gives Rgauge = 53.4 ohms.

b) The resistance of the sender (thermistor) is R = Ro × exp(β × ( 1 / T - 1 / To)) where
Ro is resistance at To
β = 1/b with c=0 in the Steinhart-Hart equation
T = temperature (Kelvin) = Temp + 273.15
To = reference temperature (Kelvin)
Fitting to the approximate temperatures at 1/4 and 3.4 scale gives values of Ro(+25°C) = 1085 ohms and β = 4560.

c) Temperature gauges are usually linear with current but with an offset current before they start to read. Plotting the gauge position (Pos%) against the current (I = Vref / (Rsensor + Rgauge)) gives a good fit to the curve
Pos% = 15.6 × I - 0.775
The offset current is therefore 0.775 / 15.6 or approximately 50mA.

d) Combining all of the above gives us an equation for the gauge position vs temperature:
Pos% = 15.6 × Vref / (Rgauge + Rsender) - 0.775 = 15.6 × 10.1 / (53.4 + 1085 × exp(4560 × ( 1 / (Temp + 273.15) - 1 / 298.15))) - 0.775
This results in a reasonably linear relationship between temperature (69.3°C to 111­°C) and gauge position (0% to 100%) of:
Pos% = 2.41 × Temp - 167 with R²=0.9998


Nästa steg i felsökningen blir att kontrollera så att det finns +5V i kontaktstycket till givaren, mäta spänningen med ansluten givare vid olika temperaturer, ohmmäta givaren vid kall respektive varm motor samt att logga temperaturen i anslutning till givaren. Uppdaterar tråden när jag vet mer.

Tips mottages tacksamt! :grin:
Senast redigerad av Flåklyparn 01:55:04, 19-03-2012, redigerad totalt 3 gånger.
Flåklyparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:23, 28-12-2011
Maskintyp: Traktorgrävare



nixs

#2 » 19:56:37, 19-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på leverantör av givare och instrument, har du några uppgifter på fabrikatet på dessa?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#3 » 20:14:04, 19-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt temp.givaren direkt (den är ju ändå troligtvis 10 år gammal)!

Att "ohm:a" den säger inte allt (även om värdena tycks stämma) för den kan ändå ge fel signal när det går ström genom den.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Flåklyparn (trådstartaren)

#4 » 14:25:35, 23-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nej, vet ej vilken leverantör det är på mätare / givare. Har varit ute och mätt spänning fram till mätkroppen. 11,83 volt på den till övertempkontakten (motor av) samt ca. 7 volt på den andra. Skall egentligen vara 5 volt enligt boken men jag mätte utan mätkroppen inkopplad så det kan ju bero på det. Mätaren går i botten när jag kopplar bort kontaktstycket så det verkar OK.

Skall beställa ny givare och prova med den...
Flåklyparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:23, 28-12-2011
Maskintyp: Traktorgrävare

Flåklyparn (trådstartaren)

#5 » 21:27:27, 23-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny givare från Sundahls beställd till det facila priset 1250:- plus moms. Fortsättning följer...
Flåklyparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:23, 28-12-2011
Maskintyp: Traktorgrävare

Flåklyparn (trådstartaren)

#6 » 01:50:03, 14-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått hem den nya givaren och monterade den i förrgår. Problemet verkar löst. Peppar peppar!

Till saken hör att den gamla givaren helt plötsligt började fungera intermittent vilket fick mig att börja oroa mig för att det skulle vara något annat och bökigare fel.

Nåväl, det verkar funka nu!
Flåklyparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:23, 28-12-2011
Maskintyp: Traktorgrävare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se