Sida 1 av 2

Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 19:04:38, 21-05-2019
av FÅRsCALLE
Hur brukar ni göra som drar om el i era maskiner. Drar ni en tråd till varje funktion. Dv blinkers på vänster sida fram och bak. Drar ni då en tråd för bak och en för fram. Eller skarvar ni ihop dem? De skall båda gå i hytttaket över till höger sida. Blev väldigt luddigt men ni kanske förstår

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 20:22:45, 21-05-2019
av torbjorn_forsman
I första hand, gör på samma sätt som det var gjort från fabrik. Och bestäm dig för om du vill ha skarvar och avgreningar inne i kabelstammar eller om du hellre har stora klasar på flatstift på t ex blinkersomkopplare.

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 21:45:17, 21-05-2019
av FÅRsCALLE
Vet ju inte hur original såg ut. För det satt en massa strömtjyvar överallt. Blir nog att jag skarvar. Känns smidigast

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 21:52:59, 21-05-2019
av torbjorn_forsman
Syns det inte i elschema och installationsritningar hur det har varit gjort från början?

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 07:52:47, 22-05-2019
av FÅRsCALLE
Bild

Det ser ju ut som de va skarvade i schemat så strömtjyvarna va kanske orginal

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 11:02:02, 22-05-2019
av BM425
Biltema har kabelstrumpa som blir snyggt vid ombyggnad, värsta som finns med en massa hängande kablar. Gör en central därifrån går det ut kablar till förbrukarna. https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000041555

Att dra en jordkabel till varje förbrukare är ett bra sätt att slippa problem i framtiden. Med en jordpunkt vid varje förbrukare så finns det lika många felkällor.

Använd bra flatstiftkontakter, finns med fuktskyddat hölje av krympslang.

På min grävmaskin satte jag en ny elbox av typen https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000034324 stor modell som på sikt ska få fler inkopplingar.

Är det många förbrukare så kan man göra eller köpa en sådan här kopplingsplint för att fördela till strömbrytare o förbrukare. https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000024037

Glöm inte säkringar :grin:

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 19:36:19, 02-06-2019
av FÅRsCALLE
En annan fråga. Det sitter massor med strömtjyvar verkar vara original. Hur bra är dessa. Och hur ska jag annars koppla om jag vill förgrena 1 sladd till 2?

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 20:01:00, 02-06-2019
av torbjorn_forsman
Man brukar ha anledning att vara misstänksam mot strömtjuvar. Men om det är rätt sorts strömtjuv för aktuell kabelarea (samma färgkodning som på kabelskor - röd för 0,75-1,5 mm² , blå för 1,5-2,5 mm² , gul för 4-6 mm²), om det är måttliga strömmar och de sitter i torr och ren miljö (t ex under instrumentbrädan i en personbil) så kan de fungera ganska bra. Men man ska aldrig använda strömtjuvar t ex i ett motorrum, i något fuktigt skrymsle innanför en baklykta eller utomhus.
Sämre sortens strömtjuvar där det bara är ett enkelt bleck som skjuts ner, så det blir en enda kontaktpunkt på vardera kabeln, bör man undvika. Bättre sorter har ett U-format bleck så det blir dubbla kontaktställen per kabel.
Det är också viktigt att både den genomgående kabeln och avgreningskabeln har samma area, om de ska fungera bra.

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 20:36:24, 02-06-2019
av FÅRsCALLE
Tack för svaret. Dessa sitter ju i hytten och är blå så få ska de ju vara rätt. Är ju 1.5mm2 överallt. Kanske ska sätta sådana men ser lite tattigt ut.
Läst nånstans där de tipsa om att skala kablarna å tvinna sen på med krypslang är det en ok variant

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 21:38:38, 02-06-2019
av torbjorn_forsman
Inte bara tvinna, om du ska göra den sortens skarvar så bör du löda ihop dem också. På fuktiga ställen kan det vara bra att använda krympslang med smältlim på insidan.

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 05:20:05, 03-06-2019
av Stridis2
Löda och limmande krympslang är ett system jag tycker om. Lite meckigare än klämkopplingar men ser mycket proffsigare ut och tar mindre plats. Det lär finnas en risk att kabeln går av precis där lödtennet slutar om kabeln hänger så den kan vibrera, men jag har aldrig haft det problemet, inte ens där kablarna har legat helt löst.
Personligen skyr jag strömtjuvar som pesten, men har man haft problem med en så är det lätt att dra alla över en kam.
En annan möjlighet att dela upp en kabel till två är att sätta på flatstiftshylsor på alla och koppla in dem i ett Y-block. Kan du dela vid en fast kopplingspunkt (t.ex. säkringsbox) finns det flatstiftshylsor med ett extra flatstift på så man kan koppla in en andra kabel.
Man kan ju också sätta in två kablar i en blå flatstiftsanslutning och koppla in denna till en ensam kabel med rött flatstift även om detta ser lite amatörmässigt ut.

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 08:45:30, 03-06-2019
av magloman
Jag gillar krimphylsor där man går in med alla ledare från samma håll. Sen en krympmössa på den sen.
Buntband en bit in på kablarna så det blir avlastning.

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 18:19:36, 07-06-2019
av FÅRsCALLE
Om man tittar på Pos 63 så sitter det ett motstånd där på 120ohm det hittar jag inte irl. Är det för att grävare haft ett 24v system men nu har det bara 12. Det sitter ju ett Ford kluster. Eller ska det sitta där ändå. Det är ju för temp givare motor och bränsle givare.
Pia 63 är under givarna 46-49

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 23:17:50, 07-06-2019
av torbjorn_forsman
Förmodligen har det haft att göra med att 12 V-mätare ska fungera på 24 V. Drar temp- och bränslemätarna tillsammans ungefär 0,1 A , så det skulle ha blivit ca 12 V spänningsfall över det där motståndet, så är det högst sannolikt att det är på detta sätt.
Är det förresten korsspole- eller bimetallinstrument?

Re: Hur tänka vid nu eldraging

InläggPostat: 07:14:00, 08-06-2019
av FÅRsCALLE
Oki tack då va jag inte ute å cyklade. Va de vet inte vad det är för instrument. Är ju ett helt kluster. Men kan ju kika lite på det.