När det gäller VDO-nummer så består varje siffergrupp egentligen av tre siffror, men på småprylar där det är ont om plats brukar de inte stämpla inledande nollor. I kataloger heter alltså den där givaren förmodligen 801/004/010.
Tempgivare för motortermometerar och liknade har ofta nummer som börjar på 80.
Ett exempel är att motortempgivaren på Volvo 140/240 har ett nummer av
ungefär det där slaget. Givaren såg likadan ut i många år men fick andra elektriska data från 1973. Då ändrades sista siffergruppen, jag tror från 001 till 004. Motsvarande givare som används ihop med ett standard panelinstrument t ex då en Volvomotor sitter i en båt eller militärfordon, skiljer också på de sista tre siffrorna.
Jag är på fel ställe just nu, men framöver kan jag kolla i en del gamla kataloger om det går att hitta något liknande den där givaren.
Är mätaren också VDO eller är det något annat märke? Är den graderad upp till 120 eller 150 grader?
Du skulle kunna prova att koppla in olika fasta
motstånd istället för givaren och se efter vilka värden som behövs för att den ska visa olika jämna gradtal (40, 60, 80, 100 osv).
En annan sak som är bra att veta för att hitta en ersättare till givaren är bild på den och uppgift om vilken
gänga det är.