Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Temperaturmätare

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

kolman (trådstartaren)

#1 » 21:43:42, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,


jag har en Volvo Bm616 (1974, nr 1107) som har en tempmätare som inte länge fungerar. Timräknaren gör det inte heller. Någon som kan upplysa om var givarna till dessa sitter på maskinen? Och om det finns något vedertaget sätt att felsöka dessa två mätare. El-schemat från verkstadshandboken säger inte så mycket om var givarna sitter... Eftersom märkningen på sladdarna börjar försvinna, så börjar detta bli ett riktigt detektivarbete.

En annan fråga: Det står att man ska koppla bort likriktaren när man svetsar på maskinen. Var sitter likriktaren? De jag pratat med säger att det räcker med att koppla bort polerna på batterierna... Men jag vill gärna göra rätt.

Tacksam för svar
/Erik
kolman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:30, 07-08-2018
Ort: Katrineholm
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Volvo BM 616
Traktor Volvo BM 400 Buster



torbjorn_forsman

#2 » 22:03:48, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givaren för tempmätaren bör sitta någonstans i motorns topplock, förmodligen i eller nära termostathuset. Den bör om inte annat gå att hitta via sprängskisser mm i reservdelskatalogen.
Timräknaren har troligen ingen särskild givare utan den startar och börjar räkna tid så snart den får spänning (antingen då tändningen är på, eller via generatorns D+).

Om det är en "normal" växelströmsgenerator så sitter likriktaren med ytterst få undantag inbyggd i den. Vill man vara ordentlig och frilägga den helt och hållet från resten av elsystemet, så lossa B+ och D+ anslutningarna från generatorn. Om den har extern elektronisk laddningsregulator, lossa kablarna till regulatorn också. Om regulatorn är mekanisk eller inbyggd i generatorn så behöver man inte bekymra sig om den. Eventuell efterhandsmonterad elektronik (t ex bilstereo) är minst lika känslig som en gammal växelströmsgenerator för överspänningar i samband med svetsning.

I praktiken är risken för att det ska induceras otrevliga spänningar i maskinens elsystem försvinnande liten, om man bara inte behöver svetsa nära jordpunkter för elsystemet, och om man är noga med att jorda nära intill och i samma detalj som man svetsar på. Man bör också se till att inte svets- eller jordkabeln ligger parallellt med och nära någon av maskinens kabelstammar.

Syftet med att lyfta av en batterikabelsko i samband med svetsning (det räcker med en, inget blir bättre för att man lyfter av båda) är INTE att skydda t ex dioderna i generatorn för överspänning i samband med svetsning, utan det är för att inte riskera att ström från batteriet förvärrar skadan (t ex orsakar kabelbrand) när väl svetsöverspänningen har skadat någon halvledare. Om maskinen har batterifrånskiljare så kan man lika väl slå från den som att lyfta av en batterikabelsko (under förutsättning att det inte finns någon strömkrets som matas på sidan av frånskiljaren).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kolman (trådstartaren)

#3 » 17:33:45, 13-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ypperligt svar. Nu känner jag mig mer redo att sätta igång svetsandet.

När det gäller temperaturmätaren - är det spänningen som ändras beroende på temperaturen?

Tacksam för svar
/Erik
kolman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:30, 07-08-2018
Ort: Katrineholm
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Volvo BM 616
Traktor Volvo BM 400 Buster

Michael Meier

#4 » 01:04:00, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

in i termostathuset med svart plast enstiftare 5/8 UN F om jag gissar rätt
https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... &category=


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 10:15:48, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolman skrev:Tack för ypperligt svar. Nu känner jag mig mer redo att sätta igång svetsandet.

När det gäller temperaturmätaren - är det spänningen som ändras beroende på temperaturen?

Tacksam för svar
/Erik


Givarens resistans ändras med temperaturen, och instrumentet mäter resistansen på ett eller annat sätt.
Så gott som alltid är det en NTC-givare, dvs resistansen minskar med ökande temperatur. Typiskt är att om man ökar temperaturen 10-20 grader så halveras resistansen.

Antingen är det ett s k korsspoleinstrument - två spolar är lindade så att säga i kors och mitt inne i dem sitter en plåtbit som sitter fast på samma axel som visaren. Den där plåtbiten vill ställa sig längs med summan av båda spolarnas magnetfält. Den ena spolen matas direkt med batterispänning och den andra är kopplad i serie med givaren. Beroende på givarens resistans så ändras strömmen i "den andra" spolen, därmed ändras styrkan på dess magnetfält och riktningen på summafältet.

Eller också är det ett bimetallinstrument - nålen påverkas av en bimetallfjäder som värms upp av ett litet värmeelement som är kopplat i serie med givaren. Ju lägre resistans i givaren, desto högre ström genom värmeelementet och ju mer böjer sig bimetallfjädern.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se