Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Ryker ur startmotor bm t 430

6 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

Knekten1 (trådstartaren)

#1 » 21:34:02, 24-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en bm 430 med ett hymas aggregat bak och ålö lastar fram som vid de sista startförsöken har gett ifrån sig en tydlig vit rök puff från start motorn, närmare bestämt där den grova kabeln från solenoiden ( hur det nu stavas) går in i själva startmotorn. Det luktar bränd plast/isolering vid start och tycker att den inte får full effekt. Har börjat att plocka ut startmotorn då jag är bekymrad över att hela sk-ten ska börja brinna, alldeles bredvid garaget som också börjar brinna samtidigt som en lätt bris österifrån blåser lågorna över till huset som blir över tänt och brinner ner till grunden, sedan fryser vi ihjäl då vi inte har ett varmt hus och till sist svälter vi antagligen ihjäl också som grädde på moset. Vilket betyder att jag behöver lite hjälp. Misstänker en dålig kontakt där det rycker men har inte kollat då jag inte har fått lirkat ut åbäket ur traktorn än då det är väldigt trångt. Tips mottages gärna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76



magirus

#2 » 23:08:15, 24-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som den startmotorn behöver en rejäl översyn o rengöring samt att alla anslutningar må rengöras o dras åt.
Finns nog nån VHB i DOWNLOADS där du kan se o läsa hur startmotorn ska tas isär o sättas ihop samt hur man testar.
magirus
 

Knekten1 (trådstartaren)

#3 » 18:34:40, 29-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200629/028090feb105d35831a63bc68172dcf1.jpg

Det är kabeln från solenoiden som det ryker ifrån vid användning. Har nu försökt rengöra och kollat om det är glapp någonstans, men har inte hittat något. Allt ser ut att vara lött ihop.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76

Knekten1 (trådstartaren)

#4 » 19:17:34, 29-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200629/0364eec583d0d283b849481c85190730.jpg

Har nu provkört motorn. Jodå den snurrar, men .......... det ryker fortfarande och ser ut som en svetslåga där plus går in genom höljet. Antar att denna koppar anslutning inte ska ha kontakt med höljet men att det är det nu och det blir en kortis där. På bilden är det inte en uppenbarelse utan en liten låga som lyser strax till höger om startkabelklämman. Är motorn skrot eller är det sådant som någon bilelektrisk firma kan fixa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76

magirus

#5 » 19:59:54, 29-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ä inte så att där ska vara nån gummigenomföring som ruttnat o försvunnit?
magirus
 

Knekten1 (trådstartaren)

#6 » 20:03:55, 29-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är högst troligt. Nu sitter det lite krympslang som isolering där. Hur länge det nu håller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se