Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Generator volvo BM 646

13 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

macce92 (trådstartaren)

#1 » 20:51:44, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan! Jag skulle hjälpa en bekant att byta generator på hans gammla traktorgrävare.

Men det gick jag bet på!
Den gammla generatorn som sitter på är någon knepig historia som jag inte riktigt begriper mig på!

Den nya generatorn är en växelströmmare från Oie,

Kan någon förklara för mig hur jag kopplar in den rätt så är jag väldigt tacksam. :thummar:

Lägger in ett par bilder

Bilden på den nya generatorn är inte rätt kopplad.
Bild
Bild
Bild
macce92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:39:01, 28-02-2019
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor



erraw90

#2 » 21:15:56, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde sitta ett separat laddningsrelä någonstans. DF anslutningen är direktanslutning till magnetfält. Så leta upp laddnigsrelät och ta bort det. Sen monterar du kabeln som kommer från laddningslampan på D+ och B+ till + via befintigt kablage eller så drar du en ny från tex startmotorn, gärna 16mm2 eller liknande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
erraw90
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:54:15, 03-09-2019
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: HYMAS H62-2S 1979

erraw90

#3 » 21:20:31, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
erraw90
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:54:15, 03-09-2019
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: HYMAS H62-2S 1979

torbjorn_forsman

#4 » 21:39:52, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gamla generatorn är en SEV i marinutförande (helkapslade släpringar). Den röda kylflänsen utanpå gaveln talar om att den är försedd med isolationsdiod (istället för tre små magnetiseringsdioder, som t ex Bosch-generatorer eller SEV sålda till andra kunder än Volvo brukar ha).

Generatorer med isolationsdiod kräver en speciell laddningsregulator som är ställd på ungefär 1 V högre spänning än en normal laddningsregulator, för att kompensera för isolationsdiodens spänningsfall. Det har ställt till mycket problem för folk som höll på med Volvo personbilar med sådana generatorer en gång i tiden (t ex sena Amazon, 140, en och annan tidig 240), som inte visste eller brydde sig om att man måste flytta över även regulatorn om man byter mellan SEV- och Bosch-generator. Eller för den delen för den som bytte laddningsregulator utan att kolla vad det var för märke på generatorn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

macce92 (trådstartaren)

#5 » 21:41:44, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Så laddningsrelät ska jag plocka bort helt, och kablen som vart kopplad till "DF" ska inte kopplas alls?

Ström till generatorn på B+
Jord sätter jag på B- eller D-
Lampan på D+
Varvräknaren på W

Har jag förstått rätt? :klia:
macce92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:39:01, 28-02-2019
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor

erraw90

#6 » 21:44:05, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet




Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
erraw90
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:54:15, 03-09-2019
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: HYMAS H62-2S 1979

torbjorn_forsman

#7 » 22:11:03, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer bra. Och se till att laddningslampan har lagom effekt för den nya generatorn. Vissa moderna generatorer har ett inbyggt motstånd mellan D+ och jord för laddningslampan säkert ska tändas vid avbrott i fältkretsen (t ex om kolen är slut). Men de behöver mer ström för startmagnetiseringen än en generator utan det där motståndet. Så om laddningslampan lyser direkt efter start och inte slocknar förrän du har varvat upp motorn en gång, bör den bytas mot en något starkare. 3-4 W kan vara lagom. En annan möjlighet är att lägga ett motstånd parallellt med befintlig laddningslampa.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

macce92 (trådstartaren)

#8 » 11:36:37, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag gav jag traktorgrävaren ett nytt försök. Men det gick inte vägen denna gången heller!

Jag hittade laddningsrelät som jag kopplade ut.

Kopplade + till B+ på generatorn,
Kablen från laddlampan satte jag på D+

Men hela generatorn har spänning, alla uttag har 24v även aluminiumgodset har 24v

Så det går ju inte jorda någonstans.

Vad i helefriden är det jag missar?


Bild på generatorn, en bild på laddningsrelät, och en bild på kablarna som går från relät. Den svarta är var kopplad till W på gammla generator, den gröna gick till DF och den vita var kopplad på samma uttag som lampan alltså D+

Bild
Bild
Bild
macce92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:39:01, 28-02-2019
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#9 » 11:41:50, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorns stomme måste ju vara jordad till motorblocket, som i sin tur ska vara förbundet med batteriets minuspol på ett eller annat sätt.

Gamla generatorns W-anslutning borde inte ha varit kopplad till laddningsregulatorn, den används endast för varvräknare när det är frågan om en generator med isolationsdiod som den gamla var.
Det enda fall då W kopplas till laddningsregulatorn är på fordon med s k batteriavkännande system, där magnetiseringen tas från tändningslåset och då kan det sitta ett extra relä eller motsvarande elektronik i laddningsregulatorn för att tända laddningslampan om det inte finns växelspänning på W. I personbilsvärlden kan man hitta batteriavkännande system på t ex gamla jänkare, VAZ/Lada och en del franska 70-80-talsbilar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

macce92 (trådstartaren)

#10 » 20:24:40, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Men vad kan det vara som gör att den inte vill ladda?
Generatorn har ström, lampan är kopplad till D+ och det gammla laddningsrelät är urkopplat.

Behöver det vara något kopplat till W nu då?
macce92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:39:01, 28-02-2019
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#11 » 20:59:27, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyser laddningskontrollampan när du vrider på tändningen ?

Har generatorstommen kontakt med jord (-) ?

W behöver inte vara inkopplat om du inte har en elektrisk varvräknare.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#12 » 22:06:35, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om stommen inte är ordentligt jordad utan det finns spänning mellan den och chassijord, så kan generatorn inte heller lämna någon laddström. Och om det har varit glapp eller dålig kontakt på jordsidan, kan det mycket väl medföra att dioder eller elektronikkomponenter i den inbyggda laddningsregulatorn går sönder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

macce92 (trådstartaren)

#13 » 09:35:23, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja lampan lyser när man vrider igång tändningen.
Då blir det att kolla alla jordpunkter då och hoppas på att generatorn har klarat sig,

Nej det är ingen elektriskt varvräknare,
macce92
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:39:01, 28-02-2019
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se