Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Styrning Fermec 960

44 inlägg • Sida 2 av 3
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

torbjorn_forsman

09:12:09, 18-05-2021

sehanssonh skrev:Intressant att Cherokeens givare verkar ha ungefär samma resistans som mina men det är väl för att det är samma spänning tänker jag.


När givaren ändå används som spänningsdelare så spelar resistansen mellan ändpunkterna ingen större roll. Man har väl kommit fram till att ca 5 kohm är "lagom". Inte så lågohmigt att givaren drar onödigt mycket ström, och inte så högohmigt att läckströmmar pga fukt, ingångsresistans i styrenheten mm kan ställa till med för stora mätfel.
Kolla förresten hur stor effektiv vridningsvinkel dina givare har. En spjällägesgivare är ju förmodligen gjord för lite drygt 90° .

1 person gillar det här inlägget.



sehanssonh

20:21:44, 18-05-2021

Hej igen, sladdar fixade och monterade.
Någon instruktionsbok eller elschema har jag inte. Om någon som läser detta och har tillgång till debsamma är jag såklart jätteintresserad.
Jag har lite från en servicebok om hur man kalibrerar styrningen. Där står det något om att värdena inte får skilja för mycket mellan höger och vänster sida. För att kalibrera styrningen behöver man en speciell databox.

Tack så mycket för namnet på givarna, de finns på cdon för 600 kr/st.

Såhär blev kablarna:

Bild

1 person gillar det här inlägget.

sehanssonh

20:33:47, 18-05-2021

Och nu till mätvärdena. Det stämmer att ändstiften har antingen 0 eller 5 volt (4.70 resp 4.75).

När hjulen pekar rakt fram hade vänster sida 2.35v och höger 2.29v.
Fullt åt vänster (pip) 1.01v resp 1.40v
Fullt pt höger (inget pip?) 3.43v resp 3.75v
Hjul åt vänster (precis när det börjar pipa) 1.28v resp 1.53v

Desto större diff mellan höger och vänster borde glra att det piper, eller är jag ute och cyklar?
Är det den ena givaren som inte är tillräckligt linjär och det är därför den larmar? Spelar det så stor roll med några tiondelars volt hit eller dit? Är det ett grdklrn som lagt sig på tvären någonstans? :klia:

torbjorn_forsman

20:38:30, 18-05-2021

Kan du se om givarspänningarna följer med snällt och linjärt i styrrörelserna eller om mätvärdena hoppar och fladdrar (alltså som om givaren vore en raspig volymkontroll på en radio)? Ofta enklare att se på en analog multimeter eller oscilloskop än på en digital multimeter.

sehanssonh

20:54:16, 18-05-2021

Det såg stabilt ut och pipandet är väldigt reppitativt och börjar och slutat alltid samtidigt vid alla rattutslag.

sehanssonh

20:56:03, 18-05-2021

Bild
Såhär står det om styrkallibreringen.

torbjorn_forsman

21:13:39, 18-05-2021

Ska man gissa att styrdonet har 10-bitars A/D-omvandlare, så att mätvärdena kan röra sig mellan 0 och 1023 ?
Och om vi antar att mätområdet är 0 till 5 V , men givarna får lite lägre matningsspänning (ca 4,75 V), så följer därav att mätvärdet med inkopplade givare inte går hela vägen upp. Om det skulle bli kortslutning till matningsspänningen i en givare så skulle förmodligen mätvärdet från datorn bli ca 960.

Således bör en enhet i VHB-sidan om kalibreringen motsvara 4,75/960 = 0,005 V. Den tillåtna skillnaden på 90 enheter mellan höger och vänster sida på samma axel skulle alltså bli 90 x 0,005 = 0,45 V. Osv osv.

sehanssonh

22:17:21, 18-05-2021

Tack Torbjörn, jag förstår inget om 10 bitars A/D omvandlare etc men spänningen får aldrig diffa mer än 0.45 volt i dator och gör det det larmar den.

Är det så att vänster potentiomerer börjar bli dålig och att det är klokt att byta den (eller antagligen båda)? Det känns ju så. Nu när jag vet att den går att köpa en man kanske pilla isär den och rengöra? Det skulle ju kunna bli morgondagens aktivitet efter lönearbetet… eller det är kanske inte lönt att ens tänka tanken?

joakim72

06:04:32, 19-05-2021

Hur ser övriga styrsystemet ut? Är det uppbyggt med parrallellstag eller är det en gemensam cylinder? Det låter som det är något mekaniskt eller felställt efter kulledsbyte.
Har du hittat någon kalibreringsfunktion?

joakim72

06:24:42, 19-05-2021

Hur ser övriga styrsystemet ut? Är det uppbyggt med parrallellstag eller är det en gemensam cylinder? Det låter som det är något mekaniskt eller felställt efter kulledsbyte.
Har du hittat någon kalibreringsfunktion?
Om du tror givarna är sönder så börja med att flytta om dom mellan hjulen och se vad som händer.

sehanssonh

06:49:01, 19-05-2021

Där är bara en styrcylinder med ett parrallelstag mellan hjulen. I princip hade det räckt med en givare. Eftersom där är 2 givare används väl signalerna bara för att kolla att allt är ok. Jag har provat att byta plats på givarna men beteendet blir detsamma. Det skulle kunna vara p-ändarna men de ser ok ut, ska prova att rycka lite i dem ikväll.

Jag har inte kollat hur andra maskiner ser ut, typ NH lb115, jcb 4cx terex 980 etc men de har kanske bara en givare på styrcylindern istället för 2 ute på naven.

joakim72

12:01:13, 19-05-2021

sehanssonh skrev:Där är bara en styrcylinder med ett parrallelstag mellan hjulen. I princip hade det räckt med en givare. Eftersom där är 2 givare används väl signalerna bara för att kolla att allt är ok. Jag har provat att byta plats på givarna men beteendet blir detsamma. Det skulle kunna vara p-ändarna men de ser ok ut, ska prova att rycka lite i dem ikväll.

Jag har inte kollat hur andra maskiner ser ut, typ NH lb115, jcb 4cx terex 980 etc men de har kanske bara en givare på styrcylindern istället för 2 ute på naven.

Ge akt på om du ser någon P-ända som är off-center, för det ger annan ackermannvinkel än om de är centrerade.
Då kan det bli vinkelfel som det ser ut som du har.
Teoretiskt så ska det inte vara problem om ändorna axelvis är lika.

sehanssonh

20:24:09, 19-05-2021

P-ändarna ser fina ut…

sehanssonh

20:31:52, 19-05-2021

Jag kom på att lastaren också har givare så jag lånade en och bytte ut vänster framgivare mot den. Resistansen i givaren är 4.46 kohm. Fullt hjulutslag vänster gav en spänningsdifferans på endast 0.15 volt mellan höger och vänster givare och ändå pep det. Åt höger pep det inte men där var spänningsdifferansen 0.24 volt. Nu ska jag prova att sätta lastargivaren på högerhjulet men det lät ju bli samma sak.

sehanssonh

21:16:20, 19-05-2021

Och det blev precis samma sak. Problemet är att datorn tycker att jag svänger för snävt. Det går ju att lägga begränsningsbrickor så att det inte går att svänga så snävt men det kan väl aldrig vara rätt.

Kan det vara då att styrdatorn behöver kalibreras?
Bild